Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Frostbildning  (läst 535 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerThn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Frostbildning
« skrivet: 16 januari 2024, 08:20:37 »
Blir det mer frostbildning på en LLVP's utedel om man plockar ut mer värmeffekt på innedelen? Givet att utetemp och luftfuktighet är konstant. I vårt fall en Panasonic LZ. Eller om man omformulerar frågan: Blir det tätare avfrostningar på en LLVP's utedel om man plockar ut mer värmeffekt på innedelen?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Frostbildning
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2024, 09:21:19 »
Ja, det kan det bli. Tar man ut mer värmeeffekt ur innedelen, så är det ju också mer värmeeffekt som ska tillföras från uteluften till förångaren i utedelen, och det räcker för att kondensera och frysa ut mer av uteluftens fuktighet.

Men i praktiken brukar väderförhållanden (luftfuktighet, utetemp, tvära väderomslag etc) ha större betydelse än hur hårt värmepumpen körs.

Om det sedan blir tätare och/eller längre avfrostningar eller inte, beror helt och hållet på hur den programmerare som ligger bakom värmepumpens styrsystem har tänkt, vilka givare som finns för att avgöra om det är dags för avfrostning, om tillverkaren ev har varit tvungen att göra konstigheter för att kringgå någon konkurrents patent osv osv.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad PerThn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Frostbildning
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2024, 12:26:16 »
Tack för ett uttömmande svar torbjorn_forsman. Bekräftar min teori. Jag borde kanske skrivit "givet att utetemp, luftfuktighet och maskin är konstant". Efter att ha läst en del i det här forumet har jag förstått att avfrostningsstyrningen kan vara både maskinberoende och minst sagt gåtfull.

Anledning till att jag funderar är att jag försöker balansera LLVP Panasonic LZ och FLVP Nibe F370 mot varandra. Nu när det var riktigt kallt 15-20 minus gick LLVP'n ibland bara ca 45 min och sen avfrostade den ca 15 min. Inställd på 26 grader börvärde och 3-4 (av 5) på fläkten. Eftersom det är ett dåligt isolerat 80-talshus hinner innetempen droppa en del under varje avfrostning. Tänkte att det kanske finns någon punkt där det inte är meningsfullt att pressa LLVP'n mer utan istället låta FLVP'n skicka ut lite högre framledning i radiatorerna istället. Fast då med hjälp av mer andel eltillsats på FLVP'n.

Att LLVP:ar kräver avfrostning regelbundet vid minusgrader visste jag, men att det sker så ofta och att det stjäl  så mycket av den totala drifttiden var det ingen säljare som berättade om.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Frostbildning
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2024, 12:52:17 »
Skaffa två luftvärmepumpar istället. Då jobbar de omlott med avfrostningarna och belastningen på var och en blir lägre så de arbetar "mjukare". Inga problem heller att köra med FLVP kompressor plus luftvärmepumparna även om det är -17 °C har jag konstaterat.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Frostbildning
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2024, 17:51:56 »
Pressa luft/luft till Max. Dom tål att gå rätt hårt. Lz är ju rätt effektiv ner till -20- 25, att elda kw för kråkorna genom att slå på elstöd på flvp känns bara dyrt. När värmen inte räcker så slå på extra värme i flvp

Ställ Panasonic på typ 24-25 grader (och Max fläkt när du inte är på plats) så sköter den det mesta och billigt.


Utloggad PerThn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Frostbildning
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2024, 11:34:28 »
Svårt att räkna hem 2 LLVP:ar för oss, om inte elpriserna hamnar betydligt högre under lång tid. Fast bra tanke att fördela belastning (=ljudnivå innerdel) och avfrostning. Skulle vi ändå installera en till så får blir det i garaget, där det nu sitter 2 oljefyllda elradiatorer.

I vårt hus skulle jag nog påstå att det är klurigt att köra FLVP på enbart kompressor + LLVP. Installerade LLVP i aug. Några rejäla köldknäppar har möjliggjort test. Huset från -82, 133 kvm 1-plan, verkligen dåligt isolerat, iskalla golv, orginalfönster, tunna väggar och bristfällig kallvind. Borde åtgärdas, men det är ett annat kapitel. 4 personer, rimlig vv-förbrukning, ca 13500 kWh/år.

Det går att köra FLVP på enbart kompressor ner till ca 0 grader med stöd från LLVP. Då krävs 23 grader på LLVP och minst fläkt 3 av 5. Tillsatsen tillsatsen triggas då ibland vid flera duschar på raken Eller så slår kompressorn stundtals när vv-föbrukningen är låg. Behöver ha lite värme i radiatorerna för att inte få alltför kallt på några ställen och vid fönster, 36 grader framledning vid 0 grader ute. Därefter har jag planat ut värmekurvan rejält (egen kurva) för att låta LLVP ta merpaten.

Vid -14 som det är idag krävs 26 grader + fläkt 4 på LLVP för att hålla innetemp på ca 21.5 grader. 21,5 är onödigt högt men behövs av 2 anledningar. De iskalla golven kräver viss övertemp för rimligt komfort. Dessutom är frånluftsrören bristfälligt isolerade på kallvinden och avluft+förångare ligger på gränsen redan nu (frånluft FLVP ca 20 grader). Lägre innetemp orsakar direkt avfrostningar i FLVP.

Körde LLVP på som mest 28 grader och fläkt 5 vid -19 ute. Resulterade i alldeles för hög innetemp på några ställen i huset och outhärdlig ljudnivå. Mestadels är alltid någon hemma dagtid och på nätterna orkar vi max med fläkt 4, om det är kallt ute. Förbrukningen i Panasonicappen visade då 37 kWh på ett dygn bara för LLVP. Total elförbrukning det dygnet 110 kWh.

Det var lite bakgrund till varför jag funderar på om det verkligen är vettigt att mata på för fullt med LLVP. Mycket av den övervarma LLVP-luften sugs ju ut av FLVP innan den hinner värma omgivningen. Visst, mer värme i från FLVP i radiatorerna kräver mer tilltillsats, men ger å andra sidan även strålningsvärme.

Resonemangen blir såklart annorlunda för ett modernt eller bra isolerat hus.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Frostbildning
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2024, 12:50:29 »
Ja årsförbrukningen är ju i alla fall fullt rimlig med nuvarande värmepumpar. Intressant om huset var utrustat med frånluftsvärmepump redan från början? Måste ha varit ett av de allra första husen med frånluftsvärmepump i så fall(?) Annars om huset är lite enklare isolerat så ska man välja luftvattenvärmepump eller bergvärme istället. Frånluftsvärmepumpar gör sig bäst i mycket välisolerade hus. Ni kan ju börja med att se över takisoleringen. Har man en lätt åtkomlig stor vind är det enkelt att förbättra isoleringen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad PerThn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Frostbildning
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2024, 15:04:52 »
Vi flyttade in 2020. Elpanna + Aquarex frånluftsåtervinning för varmvatten när huset byggdes (borta nu). FLVP F370 installerades 2018. Möjligvis annan FLVP däremellan.

Bergvärme eller LVVP hade varit bättre, håller med. Framförallt väldigt mycket lättare att styra inser jag nu. Vet inte hur jag hade klarat mig utan Panasonic-appen för att hela tiden justera börvärde och fläkthastighet efter vädret. Men eftersom Niben bara var 5 år och investeringskostnaden betydligen högre så kändes det inte rimligt, med tanke på husets skick i övrigt. Så det blev det "billiga" och snabba alternativet.

Vinden är lätt att nå. Helt klart ett alternativ bättra på isoleringen. En närliggande tanke är att även sätta ny och bättre isolering på frånluftskanaler/utsug och kanske en isolerad takhuv. I hopp om att kunna sänka innetemp ca 1 grad halva året utan att FLVP "går för kall". Nu tappar frånluften ca 2 grader vid minusgrader ute. Borde ge en hyffsad besparing över tid.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Frostbildning
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2024, 17:44:43 »
Att flvp suger ut värmen innan den kommer vidare till alla rum är inget problem då den värmen återvinns i flvp så den kommer till nytta där. Men det är klart att ljudet kan vara störande men temperaturen är ju bara att skruva på då den är billig och får spridningen med flvp

Kan det vara någon idé att öka ventilationen i det rum där luft/luft sitter för att på så vis ”flytta” värmen till elementen ?!?🤔 och få behagligare klimat där utan elpatron på flvp.

Alternativt värmeförflyttare som hjälper till att transportera värmen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!