Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med Bosch Compress 7800i  (läst 1436 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Melton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Problem med Bosch Compress 7800i
« skrivet: 29 september 2023, 10:57:46 »
Hej på er!

Är det någon av er som har lite koll på Bosch Compress 7800i eller IVT GEO 608? (fått till mig att det är samma pump)

Läget är följande:
Byggde nytt hus, enplans på 170 m2 med golvvärme.
Köpte och installerade en Bosch Compress 7800i (installerade själv alltså) men får inte allt att lira riktigt.

Först o främst är flödet i golvärmen för dåligt, kan inte köra alla slingor (16st) samtidigt, är detta normalt?
Dvs ska man räkna med att man får köpa en extra CP? eller är något fel?

Sen skulle jag vilja fabriksåterställa värmepumpen men hittar ingen funktion för detta, enbart återställa till installationsinställningarna. Finns det ingen sådan funktion?

Tacksam för all form av hjälp!


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem med Bosch Compress 7800i
« Svar #1 skrivet: 29 september 2023, 11:29:34 »
Hej! Om man inte har golvvärmefördelare med shunt och cirkulationspump kan det mycket väl bli så att den i pannan inbyggda värmebärarpumpen ensam inte räcker till för ett större hus. Flödet behöver ju vara omkring det dubbla jämfört med radiatorer.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Melton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med Bosch Compress 7800i
« Svar #2 skrivet: 29 september 2023, 11:55:28 »
Hej! Om man inte har golvvärmefördelare med shunt och cirkulationspump kan det mycket väl bli så att den i pannan inbyggda värmebärarpumpen ensam inte räcker till för ett större hus. Flödet behöver ju vara omkring det dubbla jämfört med radiatorer.

Ofan, det var ju lite surt...

Utloggad Glebster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Bosch Compress 7800i
« Svar #3 skrivet: 07 november 2023, 09:07:49 »
Har en nyinstallerade 7800 med liknande konfiguration dvs min golvvärme på övervåningen saknar shunt och separat cp. Än så länge fungerar det hyggligt men jag tror det blivit bättre för systemet som helhet med en dedikerad shunt/cp även här.

Utgår från att du kör vpn i golvvärmeläge? Isf blir shuntgeupperna/cps uppgift primärt att ökat flödet i slangarna (och därigenom skapa bättre förutsättningar för jämnar värme) snarare än att jag shunta ner tempen som i ett system med både radiatorer och golvslingor.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!