Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips: Timpris styrning  (läst 1879 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 828
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Tips: Timpris styrning
« skrivet: 19 februari 2023, 08:29:33 »
Vet inte om detta inlägg är ok eller betraktas som reklam?

Med en Shelly puck plus 1 (~300kr) och en extra 4,7k potentiometer i din rumsgivare som slÃ¥s av/pÃ¥ med Shellyn verkar det som att du pÃ¥ ett billigt och enkelt sätt (i din mobil/pc) kan automatiskt höja och sänka temperaturen utefter vilket timpris du vill ha,  alternativt välja bort x antal högsta timmarna.

Script till Shellyn:
https://github.com/MikaelUlvesjo/shelly

PÃ¥ min ivt ht plus fungerar det prima, sÃ¥ detta sätt fungerar pÃ¥ en rumsgivare som innehÃ¥ller ett enkelt motstÃ¥nd.  Det fina med detta sätt är att det inte bara är av & pÃ¥ utan Regon fungerar som vanligt,  man bara lurar den att höja eller sänka efter vad man ställer in.
Går ju även styra vad man vill egentligen på detta sätt.
Shellyn kan drivas med 12V DC så du behöver inte in å pilla med 220V, vilket man ju inte ska!
« Senast ändrad: 19 februari 2023, 08:48:18 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad EvertL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tips: Timpris styrning
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2023, 14:21:20 »
Ja det låter ju bra, men var köper man utrustningen?
Är den redan programmerad, så att man bara väljer parametrar?

Berätta gärna lite mer.
Hus 100m² bo-yta, beläget i sydöstra Värmland.
+21C° i våningsplan, + värme på i ett oisolerat rum i källaren (blir inte så varmt)
Installerat Nov 2006, IVT Greenline HT+ C6, borra 180m, 24m till berg, vattnet steg upp till ett par meter under markytan efter avslutad borrning, aktivt borde väl bli ca 167m?
Tidigare förbrukning ca 2 m³ olja + hushållsel.
Nuvarande förbrukning inklusive hushållsel:
1:a året: 8888 kWh
2:a året: 8874 kWh
3:e året: 9761 kWh
4:e året: 9889 kWh (pumpen gick s.g.s. nonstop mitten Dec-Feb)
Kb temp efter ett par dygns nonstop-körning +2,8 in och -0,7 ut.
Mycket nöjd med att jag överdrev borrdjupet rejält. (Kommer gissningsvis inte att anses så hemskt överdrivet om ett antal år)

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 828
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tips: Timpris styrning
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2023, 14:53:01 »
Sök efter Shelly, tex på Facebook finns massa info. Här på detta forum finns oxå info om rumsgivaren.
« Senast ändrad: 19 februari 2023, 14:55:02 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Grünberger

  • Gäst
Grünberger
SV: Tips: Timpris styrning
« Svar #3 skrivet: 01 april 2023, 21:33:36 »
Hej Börje.

Jag har en fundering kring att via rundstyrning/tariffstyrning på min bvp uppnå liknande resultat med en Shelly Plus 1. Alltså att hindra kompressorn att gå igång vid tillfällen då högt elpris råder.

Vet dock inte var/om jag kan plocka 12v dc någonstans på min Nibe Fighter 1235-6. Har du några tips där?

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 828
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tips: Timpris styrning
« Svar #4 skrivet: 02 april 2023, 03:32:05 »
Nibe vet jag inget om. Jag köpte en transformator pÃ¥ Kjell och placerade Shellyn relativt nära min router, bredvid rumsgivaren. SÃ¥ kontrollera signalstyrkan vid vpn om du tänker sätta den där! 😉
« Senast ändrad: 02 april 2023, 04:31:01 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tips: Timpris styrning
« Svar #5 skrivet: 02 april 2023, 15:07:21 »
Det går ju köra timprisstyrning med Logger 1010 också: https://elprisstyrning.se/
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mr_Hope

  • Entrepenör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Tips: Timpris styrning
« Svar #6 skrivet: 03 april 2023, 08:59:25 »
detta har jag funderat på, vad händer om man bryter kretsen? blir det +100c eller -100c ?
vad får du för temp med ett extra motstånd? eller menar du att du har en vridbar/ställbar ?
Hus (1) 703m2+300m2
Borrat 190M X 2 + 30meter slang i mark IVT X15 + 300L + Backup=Vedpanna+olja+Elpatron på 15kw

Hus (2) 76m2
(Nyrenoverat) L/L värme IVT GRN12 + Gnosjö oljerad i wc och sovrum

Hus (3) 100m2+100m2
Kombipanna ved+Pellets Janfire Flex-A

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tips: Timpris styrning
« Svar #7 skrivet: 04 april 2023, 07:23:21 »
Nja, loggern ger ju bara en kontaktslutning som går använda till flera olika saker, t.ex. genom att dra ett relä som ger en potentialfri kontaktslutning på någon av de externa ingångarna på en värmepump, t.ex. för att stoppa kompressor och/eller elpatron.
Man kan också tänka sig att ansluta ett relä med två kontakter som växlar mellan två olika motstånd, t.ex. mellan "utegivare" och ett simulerat värde som helt stoppar värmepumpen för att det är "sommar" ute.
Det borde också vara möjligt att låta relät koppla in ett motstånd i serie eller parallellt med utegivare för att simulera x-xx antal grader varmare eller kallare ute än vad det faktiskt är.
Det borde också gå bra att sätta in ett justerbart motstånd om man vill det.

På de flesta moderna värmepumpar finns ingångar för att stoppa kompressor och/eller elatron, och det kan jag tycka är bäst - om man har den möjligheten.

Att förbruka extra mycket av sin solel i den egna anläggningen är inte alltid lönsamt, kom ihåg att stödet på 60 öre/kWh utgår för alla el du exporterar så länge det inte överstiger den mängd el du importerar över året.

Jag gissar att man får optimal avkastning på solcellerna om man försökar komma så nära optimum som möjligt när det kommer till bidraget.

Alltså, om du förbrukar 18 000 kWh/år så ska målet vara att importera lika mycket som du exporterar, eftersom du kommer att förbruka delar av produktionen kanske ett optimalt utfall blir typ 6000 kWh från solcellerna blir egen förbrukning, 6000 kWh blir export, och du har då när året är slut ca 6000 kWH importerad energi.
Det ger dig 6000 X 0.6 kr i bidrag för din export, och du har sparat X antal tusen på att slippa köpa in den el du själv förbrukat.
Till detta kommer det spotpris som gäller när du exporterar, men jag har en känsla av att det kommer vara extremt låga spotpriser när Sveriges alla solcellsanläggningar går på högtryck, så den delen räknar jag inte så mycket med i den kalkyl jag gjort inför sommarens investering i solceller.
Jag räknar med 12-15 års payofftid, om jag bortser från kostnaderna för att fixa taket innan vi monterar solcellerna.
Skulle elpriset även sommartid i elområde 1 bli höga (tror jag inte alls på) så kan kalkylen bli bättre, men jag tror inte att man ska se tillbaks på de senaste två åren som någon form av referensperiod för att kalkylera på vad solceller kan ge i avkastning.
Ju mer solceller som monteras, desto lägre elpriser kommer vi se när solen skiner.
Samma med vindkraften, när solen skiner, och det blåser lär elpriserna kunna bli negativa.

Det allvarliga med detta är att vi på sikt kommer att få ett elsystem där det blir svårt att få lönsamhet på den planerbara energiproduktionen, för att det ofta finns ett överskott av intermittent energi i systemet, och det påverkar resultatet kraftigt för både vattenkraft och kärnkraft.
Intresset av att bygga ut eller uppgradera dessa energislag kommer att vara obefintligt, och över tid kommer vi få ett elsystem som inte fungerar när det är mörkt och vindstilla.
Olja, kol och gas är då de enda billiga, lättillgängliga, och snabbreglerade energislag som står till buds.

Är osäker på om det är rätt väg att gå, men idioten gör som dåren säger.
Om regeringen vill subventionera solceller, och jag tror jag kan tjäna på det, så investerar jag, även om jag rent logiskt förstår att det är direkt kontraproduktivt, och på sikt direkt skadligt för miljö, klimat och Sveriges framtid som exportnation med stor andel tung industri som kräver billig energi när den behövs, och inte bara när solen skiner och det blåser.

Jag vill även påpeka att vår lösning för att blockera elpatroner eller kompressorer är ett av många sätt man kan anpassa sig till kraftigt fluturerande tillgång på energi, och energipriser som svänger.
Jag anser dock inte att det finns något positivt i principen att vi inte ska kunna värma våra hus när de behöver värme, och för att hålla en god komfort i våra hus.
Det är en nödlösning som gör livet liiite sämre för alla som anpassar sig.
Och som sagt, för industrin kommer det att vara nästan omöjligt att anpassa sig till intermittent energiproduktion - på annat sätt än att flytta till länder som har en planerbar energiproduktion och låga priser på elen.
« Senast ändrad: 04 april 2023, 07:38:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips: Timpris styrning
« Svar #8 skrivet: 04 april 2023, 11:09:36 »
Håller med till fullo Rickard, är i samma situation, har installerat solceller(och bvp) även om jag har en gnagande oro runt att det i förlängningen är skadligt på systemnivå med argument du så bra beskriver.

SÃ¥ man sitter med sin skam och skuld och noterar hur kWh tickar in med blandade känslor  :)

Sen läser man här https://nejdetkanviinte.se/solforlustkalkylatorn/ och skäms lite till förutsatt att siffrorna där stämmer, att politiker subventionera något är inte en garant för att det är det klokaste att göra på gruppnivå.
« Senast ändrad: 04 april 2023, 11:17:07 av Jarko »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tips: Timpris styrning
« Svar #9 skrivet: 04 april 2023, 14:45:08 »
Mmm, nu vet jag inte om alla siffror där stämmer med överföringsavgifter och sånt, det skiljer ju mellan olika nätägare vilka avgifter de tar.
Känns som att de har räknat med alla olika leverantörers olika tillägg för att få så dålig kalkyl som möjligt.
Dock, ser man på totalen så är det självklart samhällsekonomiskt vansinne.
Fast det vill ju ingen höra. dontknow

En sak de också glömt räkna in på den positiva sidan är alla installatörer, grossister och anställda som tjänar på detta, det ökar pengarnas rörlighet i ekonomin och bidrar på så sätt till en högre tillväxt.
Det är mycket bättre för ekonomin i landet att man investerar i solceller än i aktier, för tillväxten i alla fall.
Både den anställde, ägaren av installationsfirman, grossistens ansltällda och ägare kommer att omsätta de pengar de får av mig,. troligen flera gånger på rätt kort tid, så mina 163 000 i investering kan reinvesteras / konsumeras på annat, som i sin tur skapar omsättning och tillväxt i flera led.

Så det där är en svår kalkyl att göra, sanningen ligger som så många gånger annars kanske mitt emellan.

Min kalkyl visade på bara -12500 kr under anläggningens livslängd.
Skulle spotpriset blir mer än 35 öre kan det bli plus på sista raden, och det kan man väl nästan utgå ifrån.
« Senast ändrad: 04 april 2023, 14:49:59 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 828
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tips: Timpris styrning
« Svar #10 skrivet: 04 april 2023, 21:16:24 »
Det är som med din bank som profiterar på dej. Enda sättet att lösa detta är att bli delägare i banken och ta del av profiten.

Samma med elen, producera egen el och slippa moms och poms m.m.
Har också köpt 10kW anläggning som skall täcka kanske 80%, men gör ju detta på fel tid av året.
Hade helst investerat i vattenkraft, därefter vindkraft, sedan kärnkraft och sist sol.
Men hoppas att teknikutvecklingen fortsätter och tex solpaneler ger 3x mer om några år....

Norrmännen planerar satsa på vind just nu....
https://www.vindkraftsnyheter.se/20221205/7456/under-de-kommande-aren-kommer-norge-att-satta-upp-1500-flytande-havsbaserade
De måste lösa balanskraften också, kommer de lagra vatten kraft eller vad planerar de?

Men tillbaks till huvudfrågan, jag vill inte ha Timpris då det begränsar mitt liv alldeles för mycket, så var kan jag köpa vatten och vindkraftsandelar?
« Senast ändrad: 04 april 2023, 22:03:55 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tips: Timpris styrning
« Svar #11 skrivet: 04 april 2023, 23:46:41 »
Vindkraftsandelar kan vara riskfyllt nu, hörde talas om att vissa av dessa kunder fått chockhöjda elpriser för att de sålt mer än de producerade och var tvungna att köpa dyrt på spotmarknaden.
Vattenkraft vet jag inte ens om det är möjligt att köpa andelar i?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TheHank

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips: Timpris styrning
« Svar #12 skrivet: 05 april 2023, 22:12:38 »


På de flesta moderna värmepumpar finns ingångar för att stoppa kompressor och/eller elatron, och det kan jag tycka är bäst - om man har den möjligheten.


Följdfråga: Kommer jag då (om jag stoppar kompressorn) hindra min bvp från att leverera eventuellt behov av varmvatten till dusch/övriga blandare?

Är det kanske bättre att lura pumpen att det är sommar ute, med motstånd som ni nämner? Eller är det möjligt att tvinga pumpen till Sommarläge på något sätt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tips: Timpris styrning
« Svar #13 skrivet: 05 april 2023, 22:28:26 »
Tror det är olika mellan olika tillverkare, du måste kolla i manualen.
Har för mig att nibe har möjlighet att stoppa värme, varmvatten och elpatron som separata funktioner, men är inte helt säker.
"Kompressor" och "Elpatron" vet jag, men om det stoppar även varmvatten är jag mer osäker på.
Vill man spara el så vill man ju å andra sidan inte heller att den ska värma tappvarmvatten, som är det dyraste som finns.
Hellre utan varmvatten än för kallt i huset - kan jag tycka i alla fall?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TheHank

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips: Timpris styrning
« Svar #14 skrivet: 05 april 2023, 22:46:15 »
Manualen säger enligt nedan avseende tariffstyrning. Vet inte om jag blir nÃ¥got klokare av det.  Sc:,h :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 618
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!