Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE 300 Rostfri varmvattenberedare, kallt vatten efter 30min?  (läst 3073 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
Fick byta ut min gamla Nibe 300 VVB till en ny. Enda skillnaderna vad jag vet är att den gamla var 3-fas och emalj. Den nya är 2-fas och rostfri.

Problemet jag har är att om 2 personer duschar c:a 15min var sen ska nästa person duscha så går det 5 min så blir vattnet kallt.
Och när det väl blivit kallt tar det ganska lång stund innan det är varmt igen, precis som den måste fylla på med helt nytt vatten och värma det.
Detta problem uppstod inte med gamla beredaren, med den har jag aldrig med om att det tagit slut på varmvatten någonsin.

Det hela känns ju jätteknasigt, är det något fel eller nån inställning? Visst, den gamla var 3-fas och kanske bättre elpatron men ändå, det är verkligen en markant skillnad.

Ett annat fenomen är ju att första fasen går i proppskåpet då och då, misstänker att det är pga att det blir högre belastning på den fasen eftersom VVB är 2-fas.
« Senast ändrad: 07 februari 2021, 10:56:26 av shelter »
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE 300 Rostfri varmvattenberedare, kallt vatten efter 30min?
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2021, 12:35:08 »
Vilken effekt hade den gamla beredaren? Den nya har förmodligen 3 kW effekt vid 2-fas. Om den gamla var på 6 eller rent av 9 kW blir det en stor skillnad.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 300 Rostfri varmvattenberedare, kallt vatten efter 30min?
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2021, 13:33:16 »
Gamla 3 fas 3kw , nya 2 fas 3 kw allt i 400V koppling, blir det fel kopplat så den nya får 230 V ( fas+ noll ) så blir det bara ca 1 - 1,5 kw och kommer att ta tid att värma, termostaten ska vara på minst 75 - 80 C om ni är många som duschar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE 300 Rostfri varmvattenberedare, kallt vatten efter 30min?
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2021, 20:52:22 »
Du köpte fel variant, du skulle köpt en Nibe ES som kan kopplas 3 fas (6 kW)
« Senast ändrad: 07 februari 2021, 20:57:11 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 300 Rostfri varmvattenberedare, kallt vatten efter 30min?
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2021, 21:10:25 »
Dt med 2 fasiga VVB har blivit en trend hos tillverkarna, ska du ha nÃ¥gon sÃ¥ ska det vara 3 fas. EN 2 fas belastar varje fas med 7,2 amper och en 3 fas med 4,6 amp. eftersom dina säkringar bruka ryka sÃ¥ är en 2 fas inget för dig, det finns ett flertal VVB som är 3 fas. Sen om patron pajar i en 2 fas sÃ¥ är det kört (  det som händer är att om spricker och överledning till jord blir ) GÃ¥r en slinga pÃ¥ en 3 fas sÃ¥ gÃ¥r det att koppla ur den och använda dom andra 2 elementen, klart blir bara 2 kw i stället för 3 kw, men finns VV. Är ni i behov av en sÃ¥ stor att det behövs 6 kw , sÃ¥ blir det nog att byta säkringar lite oftare. En 300 L räcker länge. Har man tonÃ¥rsdöttrar sÃ¥ fÃ¥r man fostra dom att inte stÃ¥ duschen n halvtimma med vattnet rinnande.


Edit  3  slingor värmer bättre än 1
« Senast ändrad: 07 februari 2021, 21:21:15 av 25fOCUS »

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: NIBE 300 Rostfri varmvattenberedare, kallt vatten efter 30min?
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2021, 21:42:52 »
Dubbelkolla så in och ut ur beredaren inte är omväxlat, tycker det fungerar orimligt dåligt för dig. Låg temperaturinställning möjligen.

Men det jag egentligen tänkte skriva, eftersom du har 3 faser vid beredaren så betyder det att du enkelt kan lägga beredaren över annat fastpar och på så vis inte skjuta samma säkring mer.
« Senast ändrad: 08 februari 2021, 18:12:27 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: NIBE 300 Rostfri varmvattenberedare, kallt vatten efter 30min?
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2021, 08:55:58 »
Du köpte fel variant, du skulle köpt en Nibe ES som kan kopplas 3 fas (6 kW)

Tja, nu var det ju VVS firman som kom och tittade, det är väl dom man ska skylla på i så fall. Dom missade att det var 3-fas.

Gamla 3 fas 3kw , nya 2 fas 3 kw allt i 400V koppling, blir det fel kopplat så den nya får 230 V ( fas+ noll ) så blir det bara ca 1 - 1,5 kw och kommer att ta tid att värma, termostaten ska vara på minst 75 - 80 C om ni är många som duschar.

Om det hade spelat nån roll så tycker man ju elektrikern sagt nåt?
Men hänger inte riktigt med, så du menar att jag inte får ut 3kw nu?


Ska se om jag hittar papperen så jag ser effekten på gamla VVB. Tror den var från -96.
(kollat lite nu, tror den gamla var på 3kW men 3fas)

Kan vara att termostaten var högre ställd på den gamla... dock märker jag ingen direkt skillnad på varmvattnet men det kan ju vara blandningsskruven man måste justera så det inte blir skållhett också.
« Senast ändrad: 08 februari 2021, 10:28:09 av shelter »
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE 300 Rostfri varmvattenberedare, kallt vatten efter 30min?
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2021, 15:43:39 »
Tja, nu var det ju VVS firman som kom och tittade, det är väl dom man ska skylla på i så fall. Dom missade att det var 3-fas.

De där nissarna kan inget om el.
Som fastighetsägare måste man numera har full koll själv på såna där grejer.

Kan bara hålla med 25fOCUS om att trenden går åt fel håll.
Gamla tvättmaskiner gick på 2 fas, nu finns det inte längre såna tvättmaskiner att köpa
Gamla spisar gick på 3-fas, många nya är 2-fas och 1-fas.
Och nu varmvatteberedare.

Samtidigt börjar elnätsägare debitera efter max effektuttag istället för totala mängden energi.
Man kan ju nästan tro att tillverkarna av elprylar är i maskopi med elnätsföretagen för att skinna oss elkunder så mycket de kan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: NIBE 300 Rostfri varmvattenberedare, kallt vatten efter 30min?
« Svar #8 skrivet: 09 februari 2021, 10:27:57 »
Termostaten var ställd på 55 celcius::)
Vet att han sa att den skulle vara ställd på 65 när de monterade in VVB... suck.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
Det är bättre men inte som den gamla var, ändå tycker jag värmen är likvärdig nu om man drar på det varmaste.
Dock tar det slut på varmvatten ibland fortfarande, fattar inte hur den funkar riktigt. En i familjen duschade lite längre än vanligt och då var det ju varmvatten kvar, sen skulle jag duscha och då tog det slut efter typ 8 minuter.
Hur kan det vara varmvatten kvar, sedan efter 1½ timme ta slut så fort?
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
Kan du dubbelkolla att in och ut inte är omväxlade som jag tidigare skrev? Förmodligen är det pedagogiska färger i botten av beredaren, spola varmt vatten kontinuerligt och gå direkt till beredaren, ryck loss luckan längst ner och känn på rören så röd är varm och blå är kall.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
LÃ¥t beredaren värma upp, sen när nÃ¥gon duschar sÃ¥ ska du känna pÃ¥ röret som är märkt med rött under beredaren, det röret ska bli sÃ¥ varmt att du bränner dig. Röret som gÃ¥r rakt ner under termostaten r utgÃ¥ende VV ( blandar med KV 55 C ) känn pÃ¥ det med, om det med rött kallnar sÃ¥ är det temp i beredaren ( ställ upp termosten till ca 75 C.  Är röret  fortfarande hett och VV ut blir svalt, prova med att vrida termostatratten mot + 5-6 mm.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
LÃ¥t beredaren värma upp, sen när nÃ¥gon duschar sÃ¥ ska du känna pÃ¥ röret som är märkt med rött under beredaren, det röret ska bli sÃ¥ varmt att du bränner dig. Röret som gÃ¥r rakt ner under termostaten r utgÃ¥ende VV ( blandar med KV 55 C ) känn pÃ¥ det med, om det med rött kallnar sÃ¥ är det temp i beredaren ( ställ upp termosten till ca 75 C.  Är röret  fortfarande hett och VV ut blir svalt, prova med att vrida termostatratten mot + 5-6 mm.

Alltså, längst upp precis nedanför den röda markeringen blir det inte varmt alls tycker jag.
Längre ner på röret (som borde vara utgående varmvatten?) blir det dock varmt men jag kan handen hålla runt röret, men det blir ju ändå för hett efter en stund för att kunna hålla kvar handen.

Varmvattnet i kranen på max är runt 50-53C om man nu ska lita på termometern.

Ser mycket riktigt ut som termostaten är ställd på 60C i alla fall, jag får väl höja den till 70C då, det verkar vara vad NIBE rekommenderar ändå "För bästa driftförhållande rekommenderas en inställning på 70–75°C".

Sen undrar man ju hur ratten märkt med TEMP ska stå, men om utgående varmvatten är runt 50C kanske den står rätt.


Se den riktigt fina bilden... för bättre (?) förklaring.
« Senast ändrad: 15 juni 2021, 12:55:45 av shelter »
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
Utgående varmvatten ska komma från silvriga röret med röd manschett. Kallvattnet ska komma in via silvriga röret med blå manschett.

Så att den röda inte känns varm känns märkligt. Du har känt på båda silvriga samtidigt som du spolar i kranen väl?

Som hastigast ser det rätt gjort ut. Det kalla röret och oxiderat, något de kalla blir pga kondens.

Röret från säkerhetsventilen "mer eller mindre kallt" det ska gå till avloppet, det stämmer?

Tempvredet är en förskjutning av förblandad temperatur. Säg, har man 80 grader i tanken så sänker den till t ex 50 grader så man inte ska bränna sig i kranen även om man har max värme på.
Testa ställ högre och se om det blir någon skillnad.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
Utgående varmvatten ska komma från silvriga röret med röd manschett. Kallvattnet ska komma in via silvriga röret med blå manschett.

Så att den röda inte känns varm känns märkligt. Du har känt på båda silvriga samtidigt som du spolar i kranen väl?

Som hastigast ser det rätt gjort ut. Det kalla röret och oxiderat, något de kalla blir pga kondens.

Röret från säkerhetsventilen "mer eller mindre kallt" det ska gå till avloppet, det stämmer?

Tempvredet är en förskjutning av förblandad temperatur. Säg, har man 80 grader i tanken så sänker den till t ex 50 grader så man inte ska bränna sig i kranen även om man har max värme på.
Testa ställ högre och se om det blir någon skillnad.

Ja, det är kallvatten som går in i blå för det röret är kallt. Tycker också det var konstigt att silvriga röret som är precis under röda markeringen inte blev varmt. Men utgående varmvatten är ju som det ska så... och alla rör på "den blå sidan" är ju kalla.

Japp, säkerhetsventilsröret går tilll avloppet, såg vad det var sen när jag kollade i manualen (som har riktigt kassa bilder, ska det vara så svårt att ha tydliga bilder på grejerna).

Det är väl det att nya VVB helt enkelt var lägre ställd än den gamla, tycker det är nåt VVSarna borde kolla och ställa in likadant INNAN man går där ifrån.

Vi får se hur det går nu... +10C mer borde göra en del.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!