Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vibrationer och tak  (läst 4160 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
Vibrationer och tak
« skrivet: 02 februari 2015, 02:09:08 »
Har en LVP på ett stativ på marken med ett enkelt tak av plexiglas. Min fru tyckte taket svackade när snön nu kom så hon stöttade upp det med ett par träklabbar ställda på utedelen. Skit samma tänkte väl jag. Men nu ikväll när vi såg "Så ska det låta" blev det ett väldigt knackande som av ett tjog hackspettar! Blev tvungen att gå ut och kolla.

Det berodde på att tempen ute hade sjunkit några grader under noll och plexiglaset då frusit sig stelt och via träklossarna hamrade på med kompressorns vibrationer. Ett udda problem men kanske någon känner igen det..

"Tak av plexiglas" - många av er skrattar nog, men jag tror att tak över värmepumpen är en grej som branschen har lurat på oss. Det kan vara bra i Norrland med mycket snö men annars behövs det inte. Men håll koll på vattnet från avfrostningen om det tydligen nu ska bli kallt.

« Senast ändrad: 02 februari 2015, 02:33:58 av booza »
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Vibrationer och tak
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2015, 07:16:40 »
Jag har ett enkelt skärmtak över min pump, betydligt mindre med is/snö som fryser på efter takbygget. Boende i Uppland.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Vibrationer och tak
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2015, 23:12:40 »
Fryser på.. menar du alltså att avfrostningarna kommer betydligt mer sällan när snön faller om man har ett tak?
« Senast ändrad: 03 februari 2015, 23:18:39 av booza »
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Vibrationer och tak
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2015, 23:17:39 »
Avfrostningarna kommer likadant som utan tak, menade att isbildningen minskat betydligt då mindre med snö hamnar uppe på utedelen och sedan smälter ner och fryser på speciellt nertill på pumpen.
« Senast ändrad: 03 februari 2015, 23:19:31 av jojje »

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Vibrationer och tak
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2015, 23:39:04 »
Ok det har jag inte sett själv men jag har ett litet tak fortfarande SkämspÃ¥dig Ett plexiglas med tvÃ¥ tegelstenar pÃ¥  ::) Vill mer än tak satsa pÃ¥ isolering av rören i och frÃ¥n utedelen. Är utedelen isolerad sÃ¥ kanske inte rören är det. Tucsonor har skrivit mycket om detta, här en länk jag hittade i all hast. http://www.byggebolig.no/luft-luft-varmepumpe/isolere-panasonic-ce9-utedel
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Vibrationer och tak
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2015, 12:36:22 »


Var ut och tog en bild hur pumptaket ser ut, byggde av div virke som fanns hemma efter altanbygget, det jag fick köpa var en bit korrugerat plasttak.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Vibrationer och tak
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2015, 13:40:38 »
Tror helt klart det är bättre med tak än utan
All annan elektronisk utrustning utomhus ska ju skyddas från väder o vind så varför skulle en VP vara undantaget
Man kunde ju tom önska sig bättre tätning i plåthöljet och isolering av rör o dylikt för att det skulle bli ännu bättre
Jag fick täta min Toshiba med tejp i plåtskarvarna när vi hade torr yrsnö och stark sidovind här i skåne
Snön blåste rätt in i kompressorhuset så allt var dyngsurt därinne, säkert inte så bra för kretskort och kontakter

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Vibrationer och tak
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2015, 17:27:06 »
Miljoner VP utan tak hänger pÃ¥ väggar i länder söder om oss. De skyddas frÃ¥n regnet av VP:s plÃ¥thölje. Men har du erfarenhet av att detta hölje inte är säkert för snö i stark blÃ¥st sÃ¥ borde vi bygga burar med smÃ¥, smÃ¥ glipor.  ;)
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Vibrationer och tak
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2015, 18:24:54 »
Små burar?
Utveckla  Sc:,h Sc:,h

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Vibrationer och tak
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2015, 00:44:11 »
Inte smÃ¥ burar med glipor utan burar med smÃ¥ glipor, mÃ¥ste ju finnas plats för en VP inuti.  Finns en del sÃ¥dana pÃ¥ marknaden redan som dÃ¥ naturligtvis sänker effekten pÃ¥ pumpen, t ex http://www.varmepumptillbehor.se/varmepumpskydd.html
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vibrationer och tak
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2015, 08:57:44 »
Den stora fördelen med ett tak över utedelen är att man slipper mycket regn och snö som annars sugs/rinner ner på lamellpaketet på baksidan och fryser till is då det är minusgrader på lamellerna och detta triggar fram avfrostningar i onödan.

Har man tex  ett bra takutsprÃ¥ng pÃ¥ fastigheten sÃ¥ behöver man oftast inget tak.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Vibrationer och tak
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2015, 10:11:20 »
Inte smÃ¥ burar med glipor utan burar med smÃ¥ glipor, mÃ¥ste ju finnas plats för en VP inuti.  Finns en del sÃ¥dana pÃ¥ marknaden redan som dÃ¥ naturligtvis sänker effekten pÃ¥ pumpen, t ex http://www.varmepumptillbehor.se/varmepumpskydd.html

Aha ett litet gliphus till pumpen, gulligt  :)
men nä, där går gränsen för mig, får räcka med tak

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Vibrationer och tak
« Svar #12 skrivet: 11 februari 2015, 02:01:37 »
Ja, "gulligt"(?) eller ej, det stryper en utedel-VP som luften ska forsa igenom.
« Senast ändrad: 11 februari 2015, 02:07:52 av booza »
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!