Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kb läckage i borrhÃ¥let  (läst 3699 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mats N

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Kb läckage i borrhålet
« skrivet: 19 september 2011, 12:53:26 »
Hej, jag behöver hjälp av er med vad som kan orsaka läckaget.
Jag har haft ett litet kontinuerligt Köldbärar läckage (Kb) sedan vi installerade bergvärme i nov 2007.
Installatören har under denna tid fyllt Kb sprit 4 gånger först efter många påtryckningar. Installatören är trevlig men man får trycka på många gånger innan det händer något.

Jag har Nibe 1235 värmepump med FLM (Frånluftsmodul) och ett tryckkärl graderat till 3 bar där man kan avläsa trycket i Kb rören. Borrhålet är 140 m ca 5m utanför huset.

Jag har med jämna mellanrum avläst trycket. Läckaget är ganska jämnt över tiden en minskning på 1 bar eller 5 liter vätska på 5 månader. Det troliga är att de har läckt konstant ända sedan installationen.

Det luktar inte sprit någonstans. Vi har kontrollerat och luktat vid FLM, värmepump, rören i krypgrunden, anslutningen till borrhålet där vi även lyft på locket ner i brunnen. Ingenstans kan vi känna spritlukt. Man behöver inte dra mycket i slangarna för att lyfta dem ur borrhålet.
Ska det vara så lätt eller är det luft i slangarna ?

Det är ca tre meter rör mellan hus och borrhål som vi inte har grävt upp, men där finns ingen skarv och ett läckage borde isåfall rinna ut i ytterhöljet och vidare in i krypgrunden. Då återstår läckage i borrhålet. Installatören säger at det har aldrig inträffat, men har nu ändrat sig till att de varit med om det en gång. installatören har fastnat och vet inte vad han ska göra. Jag förstår att de drar sig för att ta upp hela ledningen, men jag läste på forumet att det inte är ovanligt med att det blir veck på slangen som skulle kunna ge läckage.

Vad tror ni ?
Kan man koppla loss slangarna vid borrhålet och trycksätta det ? För att slå ut att felet inte är inåt värmepumpen . Problemet är at tryckfallet är ca 0,1 bar på tre veckor.

Masse

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kb läckage i borrhålet
« Svar #1 skrivet: 19 september 2011, 13:15:19 »
Visst borde man kunna kapa ledningarna och provtrycka varje del för sig. Vid en provtryckning kan man ju ha lite högre tryck, så även om det är ett litet läckage så borde man kunna mäta det...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Kb läckage i borrhålet
« Svar #2 skrivet: 30 september 2011, 07:23:22 »
Sprit är lättare än vatten, därför känns slangarna lätta att dra upp...dom flyter.
om det går att komma åt nedgångarna i borrhålet är det ju en smal sak att provtrycka där.
med rätt manometer visar sig även små läckor.

läckan kan ju vara var som helst, läcker det så lite som du beskriver hinner ju spriten dunsta vartefter den kommer ut och det luktar nog inte speciellt mycket av den lilla mängden.

jag hade en läcka i en frånluftsmodul en gång och det var skitsvårt att hitta eftersom ev. lukt fläktades ut.
den hittade jag genom att koppla bort sektion för sektion från systemet och provtrycka delarna för sig.
Det visade sig att det var en liiiiten pora i ett kopparrör som bara läckte en sekund varje gång köldbärarpumpen startade, det kom ett par tre droppar just i startögonblicket bara.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kb läckage i borrhålet
« Svar #3 skrivet: 30 september 2011, 17:02:33 »
Går det inte att trycksätta kb kärlet till max tryck och lukta inne i vp så det inte läcker där spräckta muttrar verkar inte helt ovanligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!