Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VV beredaren?  (läst 2431 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jen_C

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
VV beredaren?
« skrivet: 24 november 2005, 10:21:33 »
Vilken temp har ni på er vv beredare? Jag sänkte ju min men blir ju orolig att jag sänker för mycket, pga bakterierisken.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: VV beredaren?
« Svar #1 skrivet: 24 november 2005, 10:41:09 »
Nu fÃ¥r du väl ge dig   *vinkar*

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,5215.0.html
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,5214.msg48358.html#msg48358

Som svar på frågan bör du ha runt 65gr.

Prova att använda forumets sökfunktion. Ett lämpligt sökord kanske kan vara "LEGIONELLA"   ;)

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad ferrit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +8/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VV beredaren?
« Svar #2 skrivet: 24 november 2005, 11:16:19 »
Vilken temp har ni på er vv beredare? Jag sänkte ju min men blir ju orolig att jag sänker för mycket, pga bakterierisken.

Citat från smittskyddsinstitutet:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Allmänt förebyggande åtgärder
Vattenklorering är föga effektivt. Antalet legionellabakterier i ett vattensystem kan däremot minskas genom att vattentemperaturen hålls vid minst +60°C i varmvattenberedaren och minst +50°C vid tappstället. Dessutom bör ledningssystemen vara konstruerade så att stillastående vatten undviks och bakterietillväxt försvåras.

Det finns inte något vaccin mot sjukdomen. "
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Använder du mycket varmvatten bör tempen vara högre annars tar varmvattnet slut fort.


Trähus (84m2) 1994, i Dalarna, direkt El,Toshiba RAS-B10SKVP-E sedan Nov.2008

Utloggad Optimalt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VV beredaren?
« Svar #3 skrivet: 24 november 2005, 13:14:10 »
 

Ställ beredaren pÃ¥ 65 grader.       Sen när ingen har tappat nÃ¥got vatten pÃ¥ nÃ¥gra timmar, mäter du med en stek-termometer att du har 65 grader    OBS   när du kollar sÃ¥ här mÃ¥ste du vrida upp blandnings-ventilen pÃ¥ max,  om den nu fungerar, ventilen brukar ofta vara ihop-kalkad

       mvh       Anders
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72 i Uppsala
Har en IVT 5kw luftvärmepump monterad maj -05
Samt en kakelugn som jag eldar ca 3m-4m³ ved i per Ã¥r,   Har även ett garage pÃ¥ 32 m² med en Chunlan 32GW monterad somarn -07
 Totalt förbrukar vi ca 12000kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6600kw för vv och hushÃ¥llel,  3400kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!