Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: timer av pÃ¥  (läst 1406 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hej hopp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
timer av på
« skrivet: 16 september 2010, 17:24:32 »
hej nÃ¥n som vet om man kör med timer pÃ¥ och av,  dÃ¥ jag vill att den skall starta kl 07:00 och stanna kl 09:00, dÃ¥ det kan bli sÃ¥ att pumpen gÃ¥r och precis dÃ¥ stannar pumpen kl 09:00 med timern är det bra när det är is pÃ¥ den vintertid för den kanske inte hade avfrostat precis innan. eller den kanske gör det nÃ¥n som vet.
Bor pÃ¥ gotland nybyggt hus in flyttad Jan 2005, 160kvm med golvvärme hÃ¥ller 21 grader inne ingen eldning av ved, men finns tälj stensspis inne om sÃ¥ vill vid strömavbrott,en Ivt 490 kopplad till solvärmare 9kvm 700 Liters tank med en 4 vägs shunt sÃ¥ fort det finns värme i tanken sÃ¥ tas det frÃ¥n soltanken en rusta atlas pump (4250-0014)i garaget som hÃ¥ller 18 grader där, garage är pÃ¥ 55 kvm , total el förbrukning med hus och garaget  jan-dec 2008 10942kwh/Ã¥r utan garaget 9558kwh/Ã¥r,vi är 5 pers.Och en rusta värmepump (4250-0014) inne som AC pÃ¥ sommaren om det blir för varmt. förbrukning 2010 inkl all el totalt 29kwh/dygn  51kwh/kvm/Ã¥r

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: timer av på
« Svar #1 skrivet: 16 september 2010, 20:49:20 »
Det finns sällan just något att tjäna på att använda timer, huruvida den avfrostar eller ej vid uppstart beror nog på modell, men jag gissar att de flesta inte alltid börjar med en avfrostning, utan du kan riskera att det blir problem med avfrostningen, det är dock inget jag vet säkert.
Kan du inte fråga tillverkaren/säljaren och uppdatera oss här i forumet på märke och modell om vad säljaren säger om det hela.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hej hopp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: timer av på
« Svar #2 skrivet: 16 september 2010, 22:22:16 »
förlÃ¥t rickard  skrev nog lite dumt menar inte timer i vägguttaget utan den som följer med fjärren där man kan ställa tid när man vill att den skall starta sen när den stänger av sig. tänkt  just bara för om det rÃ¥kar vara is pÃ¥ utedelen när den stänger av och det är typ 1 minus sÃ¥ rinner det ju inte av till nästa morgon dÃ¥ den startar igen. atlas pump inverter finns inte sÃ¥ mÃ¥nga man kan frÃ¥ga just pÃ¥ rusta
Bor pÃ¥ gotland nybyggt hus in flyttad Jan 2005, 160kvm med golvvärme hÃ¥ller 21 grader inne ingen eldning av ved, men finns tälj stensspis inne om sÃ¥ vill vid strömavbrott,en Ivt 490 kopplad till solvärmare 9kvm 700 Liters tank med en 4 vägs shunt sÃ¥ fort det finns värme i tanken sÃ¥ tas det frÃ¥n soltanken en rusta atlas pump (4250-0014)i garaget som hÃ¥ller 18 grader där, garage är pÃ¥ 55 kvm , total el förbrukning med hus och garaget  jan-dec 2008 10942kwh/Ã¥r utan garaget 9558kwh/Ã¥r,vi är 5 pers.Och en rusta värmepump (4250-0014) inne som AC pÃ¥ sommaren om det blir för varmt. förbrukning 2010 inkl all el totalt 29kwh/dygn  51kwh/kvm/Ã¥r

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: timer av på
« Svar #3 skrivet: 16 september 2010, 23:18:38 »
Det är väl bara att testa, du ser ju rätt snabbt om den startar med en avfrostning efter timerstopp.
Håller du bara lite koll kan inget allvarligt inträffa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!