0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, som rubriken lyder så har vi problem med vårt värmesystem i huset där vi bott i ca 1 år nu.Pannan är en Nibe Vedex 3300 + laddomat 21 som går mot 3x500L acc tankar. (se mer info längre ned)Det problem jag har nu är att jag inte får upp någon temperatur i tankarna trots ett flertal ilägg i pannan, efter ca 4-5 iläggningar så har jag kanske 80 grader i toppen och 45 grader i botten av den innersta tanken. Mittersta tanken har inga termometrar men den yttersta tanken där tappvattnet också bereds håller vid denna stund ungefär 70 grader i toppen och 40 grader i botten.Detta är vid plusgrader ute, vid minus lyckades jag bara få ut värme på radiatorkretsen och som morgonen efter var slut.Jag tycker även att ett fullt vedmagasin brinner slut väldigt fort (ca 1.5 timme) och gör ingen otrolig effekt på temperatur i tankarna.Till slut avbryter jag eldningen pga tidsbrist (klockan blir mycket på kvällen då jag kommer hem sent) eller pga att jag oroar mig för att murstocken ska bli för varm.Jag tycker också att jag får dålig värme på övervåningen, det kanske kan ha en naturlig förklaring med dåligt isolerat vindsutrymme men jag tycker samtidigt att det blev lite bättre när jag höjde cirkpumpen på radiatorkretsen till läge 2 istället för 1 och även toppfyllde systemet igen.Som det är nu så går det åt en otrolig mängd ved, tid och tålamod för att hålla inneklimatet någorlunda i schack. Och eftersom det är första vintern vi bor i huset så står vi nu inför en vedkris då vedboden är tömd och vi inte har någon mer torr ved till förfogande..Då jag läst att de flesta med denna panna värmer ca 1500-2000L acc till ca 85 grader på en iläggning så blir jag otroligt irriterad när jag står nere i pannrummet och lastar iläggning efter iläggning men ALDRIG lyckas ladda hela tankarna. En helg började jag elda vid ca kl 9 och avslutade eldningen (efter ett antal ilägg á 1.5 timme) vid kl 16 och inte ens då var tankarna laddade.Det jag har testat är: Luftat (inkl cirkpump), provat olika träslag som bränsle för att se om det var veden som var felet, höjt cirkpump från läge 1 till 2 ut till rad, laborerat med olika inställning på den manuella shuntventilen.Info om systemet: Nibe Vedex 3300 installerad 2011, 40kW max (33kW medel)Laddomaten tar sin strömmatning från eluttaget på baksidan av pannan och är inställd på läge 3 på pumpen enligt instruktionsmanual.Manuell ESBE TM20 shuntventil.Maxtemp på pannan inställd på ca 95 grader och laddningstemp på 60 grader (spelar väl ingen roll eftersom den termiska ventilen i laddomaten inte öppnar förrän vid 72)Rökgastempen ligger normalt mellan 170-250 grader vid eldning och nytt bränsle fylls på vid ca 150 grader då det är en fin glödbädd.Min cirk pump mot radiatorkretsen är inställd på läge 2 (av 3) då jag tyckte att jag på läge 1 fick upp för dåligt med värme på övervåningen. Om huset: Huset är 1 1/2 plan med källare beläget i Södermanland, ca 100 m2 boyta + källaren. Huset är tilläggsisolerat men byggt år 1920 och har kopplade 1+1-glasfönster som nu är försedda med fönsterband och vadd.Jag eldar med torr blandved, sotar pannan ca 1 gång i veckan.Eldar dagligen, speciellt nu men skulle nog behöva elda (ett antal ilägg) 2 gånger per dag som systemet fungerar nu för att få behaglig värme.Jag har planer på att införskaffa en ESBE CRB122 shuntreglering med innetempstyrning inom en snar framtid för att slippa springandet upp och ner i källaren för att ändra inneklimatet och förhoppningsvis jämna ut temperaturen inne en del. Nu är det för varmt..för kallt..för varmt och sedan är det lilla varmvatten jag har i tankarna slut.Är det någon som har några råd/funderingar eller idéer kring mina problem och som kan dela med sig av tankarna?Min fru och vår 6 månaders son är mindre nöjda över att de får frysa under stora delar av dagen..Mvh Naveus
HejNågonstans måste värmen ta vägen. Din rökgastemp ligger ungefär som andras så upp i skorstenen i en ovanligt stor omfattning verkar det inte vara. Att höja tempen på 1500l vatten från 10-80°C kräver ca 120kWh. 120kWh/33 kW (pannans medeleffekt) = 3,7h är vad det borde ta att komma upp i temp. Väldigt teoretiskt och inte räknat med förluster samt husets egen värmeförbrukning. En m³t gran (travat mått) är ca 1400kWh, björk 1900kWh, allt angivet med låg fukthalt. Du kan kontrollräkna från det hållet med om det är helt orimliga mängder energi som försvinner. Det låter som om det går åt väldigt mycket värme någonstans. Med reservation för att att jag fattat fel eller räknat fel...
Hej och tack för alla svar!En innetempsstyrd trådlös shuntreglering är på gång och även 8m2 torr blandved.Ja, som kyltekniker har jag förståelse för hur energi och värme fungerar och att den måste ta vägen någonstans men jag har så svårt att tro att vårt hus har ett sådant enormt energibehov Min rökgas stiger stundvis över 250 grader under delar av förbränningen beroende på bränslets kvalitet och dyl, borde dock inte resultera i sådana enorma energiförluster. Suck, att eldning skulle vara mer komplicerat än en VP Jag kan inte säga att huset håller en jämn temperatur, då skulle jag i dagsläget behöva ställa klockan för att gå upp mitt i natten och shunta upp.Har höga förhoppningar om att regleringen ska kunna hålla temperaturen inomhus i schack och på köpet resultera i att jag inte "slösar" ved och därmed energi genom att få 24 grader inomhus för att sedan shunta ner när jag lägger mig och vakna med 17 Sen är det bara att börja elda upp tempen igen..Är det någon som har en vedex 3300 och kan dela med sig med hur länge ett fullt vedmagasin brinner i era? Tycker att min brinner kort tid, ca 1.5h och gör inga underverk på acctemp trots stängd shunt.Skriver när regleringen är i drift och om jag ser några eventuella förändringar i eldningen!
Det låter som att tankarna är parallellkopplade under tiden du eldar går det åt värme , som gör att det blir kallt i botten ,litet flöde gör att det blir varmt i toppen men är svalt i botten flera tankar mycket kallvatten i botten , varav det tar ett bra tag att få upp tempen , den orkar inte pressa upp värmen , flödet blir litet , det kostar på att koka vatten från 40 - 70 C .1500L
Hej,Först, ett riktigt långskott... Det är inte så att du har en SYR-ventil till pannan som råkar läcka igenom och dessutom mynna ut på ett ställe där det inte syns?
Problemet är att den öppnar för tidigt 90-95 grader, ett värmesystem under tryck klarar utan problem över 100 grader utan att koka, vill minnas att vatten under 1,5 bars tryck klarar 115 grader innan det börjar koka (kan minnas fel).Rengöra går då inte utan att man måste tömma systemet på vattnet och jag tittade på min när vi hade plockat bort den och jag vill minnas att den inte gick att rengöra på ett bra sätt och sedan få ihop den igen hel. Och dyra är dom dessutom men så är det när något är ett krav och konkurrensen är dålig...Och vad är det man vill skydda sig emot? Mot övertryck är det ju bättre att ha någon extra säkerhetsventil istället. Kokning har då ingen panna hittills dött av, vad jag vet...SYR-ventilen skyddar ju bara mot kokning inte mot övertryck.
Idag med pannor som har tempstyrda fläktar och lambda styrd tilluft borde kokning kunna undvikas på andra sätt än SYR-ventil.Ska man koka en panna med ack-tankar måste man vara riktigt klantig, det var en annan sak på den tiden när man småeldade hela tiden direkt mot värmesystemet, då var de lätt att lägga i lite för mycket, men det är väl 50 år sedan man gjorde sådant.SYR-ventilen begränsar ju tankarnas rymd ganska mycket när man inte kan fylla dom helt eftersom man ska vara rädd för att den löser ut...ska man vara säker måste man väl sluta elda vid 80 grader eller något sådant. Har i 30 år alltid eldat upp tankarna till runt 90-95 grader men det gick inte med SYR-ventilen...
En korrekt installerad syrventil öppnar vid 97 grader har jag för mig
Vad står tempgivarna på laddomaten när pannan är uppe i drifttemp?
Hur är termostaterna ställda i huset? om de står på 27 grader och ni har 20grader när ni påbörjar eldningen då kommer huset att ta imot all värme ifrån pannan.Mitt hus på 160m2 hus tar ca 10kw/h ur tankarna kontinuerligt vid 0 grader.
Då har du 18 grader tempdiff över pannan dvs då laddar pannan på för fullt.Hur är termostaterna ställda i huset? om de står på 27 grader och ni har 20grader när ni påbörjar eldningen då kommer huset att ta imot all värme ifrån pannan.Mitt hus på 160m2 hus tar ca 10kw/h ur tankarna kontinuerligt vid 0 grader.
Hej är det sant att ditt hus drar 10KW/h det blir 240KW/dygn måste vara skrivfel
Ja det måste vara ett tapetserat renstängsel...mitt hus på 200kvm tar ungefär 9kW vid -30
Bor du norr om polcirkeln ? Vet inte vad -30 är , finns inte på mina breddgrader har 250 m2 i 2 plan vill väl ha ca 100KW /D vid -16 så det kan ju vara likvärdig driftekonomiDet blir nog bättre nu när han har shunt , kanske något kvar till tankar
Nä jag bor några mil från Luleå. Många mil kvar till polcirkeln...Nu skriver du lika fel, 100kW blir väldigt mycket. Jag hoppas du menar 100kWh/dygn, annars förbrukar du 2400kWh/dygn alltså om 1 kWh kostar 1:- så blir det 2400:-/dygn. Måste hålla isär energi och effekt![/quotenej det är 100Kw/dygn Div= 4 KW /h inte så mycket mot er 240/dygn det är det jag menar inget annat , ni är längre norrut i vårt avlånga land , och det syns även i forumet
Jo men du blandar ihop effekt och energi. Om du har effektbehovet 4kW så på en timme blir det energiförbrukningen 4kWh och på ett dygn energiförbrukningen 96kWh och inget annat.kW/dygn finns inte...det är ju som att säga att en bil har 100hk per mil (eller något liknande)
Hej och tack för alla svar.Jag har nu sprungit runt och luftat radiatorer, dock var det inget luft att tala om.Med shuntregleringen i drift, med ett börvärde på 21.2 grader och en varierande temp runt nollan till någon minusgrad så verkar mitt hus förbruka ca 35kWh på 14 timmar grovt räknat, alltså en effekt på ca 2.5kW.Ser att det blivit mycket skrivande om förbrukning per dygn osv, ska vi vara helt rättvisa så måste väl inomhustemperaturen tas med i beräkningen också? För jag antar att ni alla inte har samma börvärde. Annars blir det väl svårt att jämföra på det sättet Laddningen av tankarna verkar gå bättre nu och de räcker längre pga regleringen. Nu har jag även fått hem 8m3 ved så nu sitter jag inte i sjön längre