Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig funktion eller inställning - och nu även hemsk sörja i spillkoppen, mögel?  (läst 1156 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KnasBas1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, kunniga ni.

Vi har haft strul med vår NIBE F730 ungefär sedan vi flyttade in. Denna monterades då huset byggdes 2018. Radhus med golvvärme nedtill och radiatorer på ovanvåningen. Vi har aldrig haft bra värme i radiatorerna (undantaget när vi drog en rejäl kurvhöjning en gång). Vi har laborerat lite själva med olika inställningar, och förre ägaren hade tyvärr ingen koll heller. Har skrivit om detta förr, men gjorde nödlösning då vi höjde kurvan re-jält, men det kändes ändå inte rätt. Vad är en normal kurva och en normal grundvärme att utgå ifrån (om man kan göra det).

Har bland annat höjt "grundvärmen" till 2 (då jag läste någonstans att det var vad man skulle ha i södra mellansverige). Har för övrigt noterat att en granne inte alls har enstaka siffror där, utan istället en temperatur - i hans fall 20 grader. Märkligt. Hos oss är det bara en siffra, 0, +1, +2 osv.

Kurvan är på 6 just nu. Det är 4 grader ute och även om vi har bra isolerat hus, så blir det ju kyligt - framförallt på ovanvåningen. Rått liksom. Radiatorerna gör inga ljud ifrån sig heller, förutom då och då. Har provat att avlufta - men det kom vatten direkt i alla radiatorer.

Golvvärmen där nere blir jag inte klokare pÃ¥ heller. Hur jag än ändrar pÃ¥ kontrollpanelen sÃ¥ händer liksom inget med värmen. Den verkar vara "lÃ¥st" till en viss temp. Verkar styras av nÃ¥got annat.  Även andra i omrÃ¥det har noterat att det inte händer sÃ¥ mycket när man ändrar där. Vi har tvÃ¥ sÃ¥dana kontroller. En för stora ytan pÃ¥ nedervÃ¥ningen och en för lilla badrummet där nere. Batterier i bÃ¥da osv.

Läste någonstans i manualen till vår NIBE F730 att det kunder vara olämpligt att använda styrning av radiatorerna med denna. Vet inte vad det betyder riktigt och vet inte om det är så det funkar här. Här uppe är det nog snarare radiatorernas sensorer som ska trigga mer värme, gissar jag? Står inte mycket om detta i manualer osv heller.

Men nu till det mest "akuta" som jag upptäckte idag: Hela spillvattenkoppen är fylld med ett brunt, tjock lock av någon slemmig gegga. Ser ur som en blandning av mögel (finns gröna partier men kan ju lika gärna vara kopparärjning) och allmänt slam...eller hur jag ska säga. Ser vidrigt ut. Fattar heller inte hur denna ska kunna rengöras, då det går ner massa rör och grejer i koppen. Vissa sitter fast med buntband. Inte en chans att man kan rengöra den ordentligt som det ser ut nu.

Funderar nu om det kan vara detta, trots att det bara (?) är en spillvattenkopp som skapar problem hos oss. Kan ju vara något annat med. Känns som ingen jag pratat med har riktigt koll heller, och jag är fascinerad över att det inte skrevs upp vad som skulle vara standard från början osv - för det måste väl ha gjorts tester osv vid installationen?

Är så långt ifrån ingenjör eller teknisk på detta sätt över huvud taget, och tar all hjälp jag kan få i detta här i forumet. Ska man ringa in någon på detta eller är detta något man kan komma till en lösning med själv, tro? Vet knappt vilket företag som satte in produkten i husen.

Känner mig lite hopplös i detta.
« Senast ändrad: 25 november 2022, 19:30:10 av KnasBas1 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
För att få varmt i radiatorerna behöver ni säkert ställa in värmekurva 8, 9 eller 10. Golvvärmen har en egen shunt som tar ner framledningstemperaturen till det som passar i golven.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad KnasBas1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
För att få varmt i radiatorerna behöver ni säkert ställa in värmekurva 8, 9 eller 10. Golvvärmen har en egen shunt som tar ner framledningstemperaturen till det som passar i golven.

Ã…h, vilket direkt och bra svar.

 Men detta är alltsÃ¥ normalt? 8-10? Utan direkt pÃ¥verkan pÃ¥ golven dÃ¥ som sköter sig själv?

Vad är normalt inställning för den där grundvärmen, som nu står på "2" - läste att -1 var standard.

Saken är den att det känns inte som att radiatorerna "vaknar till liv" vid rätt tillfällen, som vid kvällen, natten och morgonen när det är kyligt - utan de verkar komma på mer "random" och då låter det bara lite, ingen drag i radiatorerna alltså.

Någon annan inställning vi bör kolla upp, och du vet möjligen inte något om hur man lättast rengör den där spillkoppen? Ser ut som man snudd på får ta en sked och häva ur denna tjocka gegga. Tyvärr rör och grejer i så man kan inte lätt ta loss den heller.

Stort tack igen!!!

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Nibe 750. kolla vad cirkulationspumpen innanför plåtluckan nere till höger är inställd på.
Kolla även vad systemtrycket är på, du bör i alla fall ha 1 bar i tryck.
På cirkulationspumpen om det är den jag tror du har, så har du en knapp på mitten, och 3 tunna streck på vänster sida som kan lysa, och 3 bredaare fält på höger sida. Du ska trycka på knappen i mitten tills minst 2 tunna streck lyser. Prova kör där, får du inte bra värme, så tryck tills du får 3 tunna streck som lyser.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Geggan måste du få bort, behöver man inte vara tekniker för, "vanlig" städning. Har säkerligen bildats genom åren på grund av avfrostningar, smältvatten som ska rinna ner och bort genom avloppet har tagit med sig dammpartiklar och annat som "möglat". Jätteviktigt att spillkoppen fungerar, att det inte är stopp. Prova att häll vatten med klorin i och se till att det rinner bort fint genom slangen ner i avloppet. I värsta fall får du skaffa någon renstråd och rensa slangen hela vägen ner

Det som är lite oroande är att du säger det ser brunt och kanske rostigt ut. HÃ¥ll koll pÃ¥ att det inte börjat rosta där inne, fläkten tex. Kanske bara blivit brunt pÃ¥ grund av att det är gammal skit. Har du eventuellt torksskÃ¥p brevid pumpen? 
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad KnasBas1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej och tack för era svar.

@krambriw
Okej, det går att rensa detta elände själv, alltså. Klorin säger du? Som jag blandar med vatten och häller däri? (i spillkoppen). Var inne ett tag på att ta en sked, skiten ser ju ut som chokladmousse, förvisso inte en aptitlig sådan. När vi pratar om slangen, då är det den som löper ut från spillkoppen, bakåt så att säga? Klägg i denna med inser jag. Ser f-jädrigt ut, om jag ska vara ärlig. Även någon stor klump i mitten av kärlet som sticker upp.

@DonPablo
Osäker på om det är samma på vår F730. Känner inte riktigt igen detta. Min första tanke var "Finns det en panel för den där?", alltså till höger där inne vid spillkoppen, eller pratar vi någon annanstans nu? Trycket har jag kollat, det varierar lite, men låg under 1 bar just där och då, så jag fyllde på genom att öppna de två ventilerna som leter till påfyllningen. Rätt mig nu, men INGEN av dessa ventiler ska väl vara på annars - utan båda av? (verkar som jag har en ventil mer än som anges i manualen).

Med tanke på att det ser rätt "illa ut" så var jag inne på att få dit en tekniker osv. Speciellt som geggan är i röret med från spillkoppen.
Inser ju nu att de som haft bostaden innan oss troligen inte heller haft någon koll på detta. Googlade lite och såg att folk missar denna bit, tyvärr.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Du måste rensa bort all skit så spillvattnet från avfrostningen kan rinna ner utan problem, annars, om det blir översvämmning kan viatla delar i pumpen ev skadas

Tanken med klorin, behövs inte jättemängder, några skvättar per liter vatten, är att det ska ge en bakteriedödande effekt så det kanske inte växer till sig lika snabbt, chokladpuddingen är troligen oxå massa bakterier som smaskar i sig av desserten

Men en regelbunden årlig översyn av just detta är aldrig fel
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Fel av mig, läste att det var en 750, men på 730 finns bara en cirkpump.

Utloggad KnasBas1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har nu varit på Biltema och köpt en manuell sugpump för att få bort vätskan. Det geggiga får jag väl ta med sked eller något (så oerhört svårt att komma åt denna spillkopp på ett bra sätt). Sen...när den är tömd, ska jag hälla lite vatten med klorin. Var det så ni menade?

Utloggad KnasBas1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rensat och klart. Behöver dock info om vad huvudvärmens normalinställning ska vara. Såg att -1 var standard enligt manualen. Står inget unikt inskrivet om just vår anläggning (hade inte varit så dumt att ha grundinställningen uppskriven). Men kör nu i alla fall +1 och sen kurvförskjutning på +5.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Öppna alla termostater på max och passa på att justera in lagom värmekurva nu. Det är rätt tid på året för det.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!