Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 20 februari 2017, 19:26:20 »

En 15liters under diskbänken räcker till disk , 30 liters räcker till dusch värmer på en kvart , finns i 1x230v 2 KW eller 2x400 3 KW Kom på en del går att köra på samma patron 1x230- 2x400
Skrivet av: Tompa001
« skrivet: 20 februari 2017, 13:20:00 »

Ett alternativ till VVC vid lång rördragning och kulvert är att ha en mindre el VVB nära tappstället. Det ger snabbt VV och kommer i princip bara dra ström för att hålla tempen då den till största delen matas med VV från ordinarie VVB. Och dagens elVVB är så välisolerade att förbrukningen borde bli betydligt mindre än VVC. Har själv haft funderingar på att göra så för att slippa spola så länge för att få VV vid handfat och dusch.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 februari 2017, 06:51:24 »

I ett så stort system som ditt skulle det funka helt OK med bypass istället för arbetstank också, även om tanken kanske är lite bättre.
Bypassen säkerställer också korrekta flöden över värmepumpen även om du har olika behov i distributionssystemet.
Med tank får du kanske en mer robust funktion, men under större delen av året tror jag den skulle ha mycket begränsad funktion som "arbetstank" eftersom:

1. Flödet kommer under större delen av året (När effektbehoven är låga) vara högre i externa kretsen än mellan värmepump och tank, det innebär att det varma vatten du kör in i toppen av tanken söker sig ut i radiator/golvvärmekretsen utan att ackumulera någon värme i tanken.

2. I ett så stort system som ditt kommer värmepumpen bara att gå on/off under en relativt liten del av året, och det är DÅ en arbetstank gör störst nytta jämfört med bypass.

I det stora hela, sett till din totalkostnad, är kanske 4 000 kr extra för en tank jämför med bypass en liten slant, så tank kanske ändå är bättre, för viss nytta kommer den ju göra under delar av året.

Med tanke på tappvarmvattnet skulle jag nog försökt placera värmepumpen i huset, men visst kan det fungera med VVC, men i så fall så ser jag det som ett måste att du programmerar driften på den så att den bara går några få timmar/dygn.
Värmepumparna slits som mest vid höga temperaturer, och med VVC kommer du att få avsevärt mycket mer varmvattendrift än du annars skulle fått utan, det ökar slitaget och förkortar livslängden på maskinen.
Hur mycket är omöjligt att säga.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 19 februari 2017, 20:14:44 »

I Östersund så skulle jag nog borra 2 hål a 150 m styck.
30 m kulvert kommer ge rätt mycket förluster, men det finns ju smarta VVC-pumpar som kan ställas in att bara pumpa runt varmvattnet när det behövs.
Det är ju ett alternativ om du inte vill ha en extra VVB i huset.

Vad gäller arbetstank så kan man ta en acktank med VV-slingor att förvärma varmvattnet i om man vill.
Kostar ju lite mer, men kan kanske spara lite på varmvattenberedningen.
Skrivet av: bilibartin
« skrivet: 18 februari 2017, 23:49:19 »

Tack så mycket för ditt svar Carl.
Hur mycket borrhål borde jag ha för att klara mig?
Varför inte vvc? Är det för mycket förluster att ha det? Hade egentligen velat ha bort allt från huset.
Arbetstanken är det något som man ska tänka på vid val av denna förutom storlek?

//Martin
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 14 februari 2017, 21:49:11 »

Hej!
Om jag summerar blir det totalt 405 m2, 180 av dessa värms till 10-15 °C.
Min gissning är att det behövs ca 15-16 kW i max effekt, jag skulle nog rekommendera en 16 kW inverter + arbetstank på 200-300 liter.
Arbetstanken är bra om man har blandat olika system som kräver olika framledningstemp samt att den låter värmepumpen få ha optimalt flöde oberoende av värmesystemen.

Jag skulle inte ha VVC, utan en separat el-VVB i huset som får matas av varmvatten från värmepumpen.
Ta in offerter på flera märken, t ex:
Thermia Inverter L eller Nibe 1255-16.
Skrivet av: bilibartin
« skrivet: 14 februari 2017, 21:17:47 »

Hej.
Jag skulle vilja ha hjälp med hur jag ska bygga min bergvärmepumpsanläggning.
Det som ska värmas är en tvåplansvilla på ca 180 kvadrat byggd år 2000 med radiatorer och i dagsläget uppvärmd med en Nibe 310p.
Även ett nybyggt "garage" på ca 180 kvadrat gjuten platta med golvvärme plus en övervåning på ca 45 kvadrat som ska kunna vara fullvarmt (också golvvärme), nedervåningen räcker med ca 10-15 grader.
Garaget är väl isolerat 45+170+45, huset vet jag inte riktigt.
Planen är att ersätta FLVP med ett FTX aggregat i huset.
Pumpen ska stå i garaget och jag har grävt ned en fyra rörs kulvert på 30m mellan garage och hus.
Total elförbrukning för huset nu med tre personer är ca 20000 kWh/år.
Platsen är några mil norr om Östersund.

Vilken pump skulle kunna passa?
Beredare i huset eller vvc?
Styrning av olika system?

Många frågor som snurrar.

Tips och idéer mottages tacksamt.

Hälsningar
Martin

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!