Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: motorskydd Nibe 360p  (läst 1037 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KlasT

  • Gäst
KlasT
motorskydd Nibe 360p
« skrivet: 02 augusti 2020, 14:19:43 »
Hej,

När indikeringen att kompressorn gÃ¥r sÃ¥ har jag samma temperatur pÃ¥ avluft samt frÃ¥nluft. Inte heller fÃ¥r jag nÃ¥got varmvatten ifall jag stänger av elpatronen sÃ¥ jag misstänker starkt att det är nÃ¥got fel  Sc:,h

Jag har försökt att felsöka och jag har 220 volt fram till kompressorn men mäter jag motståndet över kompressorn så är det öppen krets vilket jag antar att det inte ska vara?! Det sitter ett självåterställande motorskydd integrerat i kompressorn men visst bord det vara normalt stängt eller behövs det spänning för att få det att stänga?

Finns det något sätt att komma åt motorskyddet? Kabeln till kompressorn går in i en svart kåpa på toppen av kompressorn men den verkar inte demonterbar. Dock så är det lite svårt att se då kompressorn sitter längst in.

Mäter jag motstånd mellan S och R så har jag 13,5 ohm.

Finns det kända problem med motorskyddet eller är det bara att konstatera att kompressorn är körd?

mvh Klas

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: motorskydd Nibe 360p
« Svar #1 skrivet: 02 augusti 2020, 20:02:14 »
Det är säkert en termistor och dom brukar sitta i lidningen, den bryter vid för hög temp i dito och ska Ã¥tergÃ¥ när lindningen svalnat, i bland är termistorn kopplad mot ett relä/kontaktor som startar kompressorn och i bland iigger den i serie med fasledningen. Du säger du har 230  till kompressorn, mäter du mellan fas och noll dÃ¥ pÃ¥ kompressorplinten.

Utloggad KlasT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: motorskydd Nibe 360p
« Svar #2 skrivet: 02 augusti 2020, 21:05:38 »
tack för svaret!

jag har mätt på kretskortet med kompressorn inkopplad.

Mellan 36 (fas) och 35 (N) har jag 230 volt och mellan 34 och 35 har jag noll volt

Tolkar jag kretsschemat så ligger motorskyddet i serie med kompressorn.

nr 26 är motorskydd
nr 27 är kompressorn
nr 28 är kondensatorn
« Senast ändrad: 02 augusti 2020, 21:07:29 av KlasT »

Utloggad KlasT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: motorskydd Nibe 360p
« Svar #3 skrivet: 02 augusti 2020, 22:05:59 »
Googlade lite mer och lyckades se på en bild att det satt en skruv på kåpan där kabeln går in i kompressorn som jag inte sett eller känt.

Under kåpan satt motorskyddet :-) Motorskyddet mäter öppen krets och motståndet över själva kompressorn är typ 5 ohm.

Törs man tjuvkoppla förbi motorskyddet för att kolla om kompressorn fungerar? Det verkar inte heller gå att köpa motorskyddet löst till 360p så jag får hitta någon annan lösning i så fall


Utloggad KlasT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: motorskydd Nibe 360p
« Svar #4 skrivet: 02 augusti 2020, 22:38:59 »
och på svaret om man törs köra utan motorskydd, nja...kompressorn blev tokvarm och det hände inget med avluftstemperaturen.

Det får nog bli skrot av den här 360p'n

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: motorskydd Nibe 360p
« Svar #5 skrivet: 03 augusti 2020, 11:01:41 »
Kolla att startkondensatorn är i ordning (mät kapacitans och om möjligt även förlustfaktor) innan du dömer ut kompressorn och hela värmepumpen.

Bimetallmotorskyddet är likadant på så gott som alla on/off-styrda luftvärmepumpar, kylskåp, frysar mm, så det är inget problem att plocka ett fungerande från återvinningen (om man får för personalen).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad KlasT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: motorskydd Nibe 360p
« Svar #6 skrivet: 03 augusti 2020, 19:25:34 »
Bra tips om kondensatorn, tack sÃ¥ mycket  :)

Tyvärr mäter kapacitansen rimliga värden vad jag kan se med en enkel multimeter

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: motorskydd Nibe 360p
« Svar #7 skrivet: 04 augusti 2020, 05:53:28 »
blir kompressorn varm, så kan det vara så att den bara är elmotorn i den som snurrar, då är det skrot.

Utloggad KlasT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: motorskydd Nibe 360p
« Svar #8 skrivet: 04 augusti 2020, 12:18:25 »
Ja, eller om kompressorn skurit så motorn står stilla. Då blir det rätt höga strömmar.

Funderar på att bara stoppa dit en f730 vilket nästan skulle vara plug and play då avluften är tillräckligt isolerad. Huset är 197kvm, byggt 2009 och ligger i Strängnästrakten. Alternativet skulle vara bärgvärme.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: motorskydd Nibe 360p
« Svar #9 skrivet: 04 augusti 2020, 13:16:50 »
Du, kolla facebook köp och sälj. Igår eller förrgår såg jag både en 730 och en 750 till väldigt bra peng i din relativa närhet om jag minns rätt. Ena var helt ny, andra verkade inte gammal.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad KlasT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: motorskydd Nibe 360p
« Svar #10 skrivet: 04 augusti 2020, 20:13:00 »
Tack för tipset pÃ¥ begagnade pumpar  :)

Tror att du refererar till en f750 som är 2,5år gammal för 45'. Tycker den ligger lite högt för att jag ska våga chansa. Är det något strul med 750'in och jag behöver fixa exempelvis kompressorn så är det säker dryga 20' till jag behöver lägga och då är vi inte långt borta från en ny f730.

Sedan tror jag det är en ny f730 med bruten förpackning för 40'. Den lät klockren så jag kollade upp den. Tyvärr fanns det inget kvitto så jag hoppar den.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!