Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ivt 290aw stänga av varmvatten produktion  (läst 4087 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johannes Kristoffersson

  • Gäst
Johannes Kristoffersson
Ivt 290aw stänga av varmvatten produktion
« skrivet: 12 september 2022, 16:36:02 »
Hej!
Har en Bosch EHP och IVT 290aw, allt verkar funka, den går utan eltillskott, men jag kan tycka att den drar mycket el? Ligger runt 24-30kwh per dygn, och ännu är de inte så kallt.
Tänkte stänga av vv produktionen för att se om det gör någon skillnad men kan inte få den menyn till PÅ (tidsstyrning varmvatten) där inne har jag satt att den aldrig ska göra varmvatten på alla veckans dagar.
Kanske är det inte där man gör detta?

Vi är inte i stugan mer än varannan månad. Så kan inte snabbt gå ner och kolla i inställningarna:)
Tips och råd mottages gärna

Huset är 1plan med källare, vattenburen golvvärme och några radiatorer.
Huset är i Norrland.
Mvh Johannes

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ivt 290aw stänga av varmvatten produktion
« Svar #1 skrivet: 13 september 2022, 08:00:42 »
Hur stor är kompressorn på värmepumpen?
Hur varmt har du i huset?
Hur gammalt och stort är det?
Värmer du källaren?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Johannes Kristoffersson

  • Gäst
Johannes Kristoffersson
SV: Ivt 290aw stänga av varmvatten produktion
« Svar #2 skrivet: 13 september 2022, 17:04:02 »
Hej!
Tror den är 8kw

Huset typ 160kwm, byggt -74
Just nu är det ställt på 20grader och japp värmer allt,  Temperaturen ute har ju vart över 10grader

Som det är nu tar den inget mindre än med elpatron i acctank på det gamla systemet som också är inkopplad ( kopplat så dom är separata utifall det ena eller andra fallerar)

Utloggad JohannesK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt 290aw stänga av varmvatten produktion
« Svar #3 skrivet: 13 september 2022, 22:25:17 »
Ena bilden med bara frysar igång, andra bilden med värmesystemet igång.
Normalt med ca 20kwh per dygn för bara värme?
Till höstlovet så får jag kolla alla temperaturer, kurvor och hastighet på värmebärarpump.
//Johannes

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ivt 290aw stänga av varmvatten produktion
« Svar #4 skrivet: 14 september 2022, 08:47:41 »
Vad jag kan se på övre bilden så är det nått som värmer hela tiden?
Sen går kompressorn ca var 3:e timme.

Jag skulle stänga ner värmen i källaren i alla fall, som första åtgärd, en källare från 1974 drar mycket mycket energi...
Men det är nått mer som verkar ligga och värma på?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JohannesK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt 290aw stänga av varmvatten produktion
« Svar #5 skrivet: 14 september 2022, 17:55:12 »
Hej.
Det enda som är igång är innedelen (aw290) och frysarna (drar 3kwh/dygn) och utedelen. Inget annat i huset är på.
Innedelen brummar det om hela tiden, men jag tycker inte pumpar i den ska ta en massa. Och elpatron ser inte ut att vara på (iaf inte enligt display)

Måste ha värme i källaren tyvär.
Satt och jämförde data från vattenfall.
Det går lika mycket ström nu som 2020 då den bara gick på 6kw elpatron i en 500l acctank.

Utloggad JohannesK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt 290aw stänga av varmvatten produktion
« Svar #6 skrivet: 14 september 2022, 18:05:39 »
Min fråga från början kvarstår, jag skulle vilja testa att stänga av tappvattnet när vi inte är i huset, förutom att den 1g i veckan värmer det för att motverka legionella.
Det kanske är en början på att få ner förbrukningen?
Eller ställa tempen så låg på varmvattnet att den inte behöver värma så ofta?

Utloggad JohannesK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt 290aw stänga av varmvatten produktion
« Svar #7 skrivet: 10 oktober 2022, 15:47:16 »
Hej!
En undran, jag ser ju att den går 6ggr typ per dygn, och mellan dom gångerna så blir ju rören ut till värmepumpen och från den kall givetvis.
Om det nu är minusgrader ute, men den inte behöver gå, kommer vattenpumpen att cirkulera vattnet så att säga?
Även om inget värmebehov finns.
Mvh Johannes

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ivt 290aw stänga av varmvatten produktion
« Svar #8 skrivet: 10 oktober 2022, 22:39:34 »
Jag vet inte om det går att stoppa VV-produktionen på denna?
Det blir nog inte så bra om det inte cirkuleras vatten till utedelen om det är minus ute.
Jag har för mig om att det finns frysskyddsläge som cirkulerar ständigt om utetemp sjunker under en viss temperatur?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JohannesK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt 290aw stänga av varmvatten produktion
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2022, 23:15:07 »
Hej. Detta normala värden? Eller ska jag sänka farten på värmebärarpumpen till läge 1 ?

Utloggad JohannesK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt 290aw stänga av varmvatten produktion
« Svar #10 skrivet: 31 oktober 2022, 07:27:35 »
När den inte gör tappvatten, så är temperaturen lägre, med en temperaturskillnader på ca 4grader mellan t8 och t9. Ligger på 27 respektive 24 grader då.

Utloggad JohannesK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt 290aw stänga av varmvatten produktion
« Svar #11 skrivet: 10 november 2022, 18:42:17 »
Hej. Den verkar fungera som tänkt. Måste dock byta värmebärarpumpen. Den låter inte alls bra.
Ni som har haft liknande anläggning, vet ni när systemet börjar med tillskott och inte bara värmepump?
 Är inte på plats men ser nu när det är under -3 till -6 så har jag högre förbrukning, men över många timmar. Innan när det var lenare så gick värmepumpen bara ca var tredje timme.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ivt 290aw stänga av varmvatten produktion
« Svar #12 skrivet: 10 november 2022, 19:14:06 »
När systemet börjar med tillskott beror helt på värmepumpens dimensionering i förhållande till ett specifikt hus. Vissa klarar många minusgrader och andra bara få minusgrader.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad JohannesK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt 290aw stänga av varmvatten produktion
« Svar #13 skrivet: 10 november 2022, 19:57:03 »
Tackar för svar!
Jag förklarar som en kratta , alltså när värmepumpen gått innan så ser jag ju spikar i förbrukning, men nu, så har jag låga men mer jämna Timförbrukning, som skulle kunna betyda att elpatron går hela tiden. Ser ungefär ut som det gjorde med gamla systemet med elpatron i ackumulatortank. Så min gissning är att nu då det blev -4 och neråt så startar den inte alls:)
Kan inte be grannen sitta utanför huset och vänta hela dagen för att se om den går:)
Nästa besök i stugan blir 🎅
Ha en fortsatt bra kväll! Fotbollsdags på tv👩‍🦯

Utloggad JohannesK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt 290aw stänga av varmvatten produktion
« Svar #14 skrivet: 18 november 2022, 15:22:47 »
Verkar som jag får stänga av tillskottet. Den verkar gå hela tiden under 0.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!