Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Har du för svag pump? Byta till starkare?  (läst 28613 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #15 skrivet: 05 juni 2011, 23:40:16 »
Jag har typ samma förutsättningar. Beräknade effektbehovet vid kallaste medeltemp DUT till ca 12 kw. Givet att maskinens förutsättningar dÃ¥ är sämst med anöedning av lÃ¥g temp pÃ¥ köldbäraren kb-in samt hög temp pÃ¥ värmebäraren vb-ut sÃ¥ minskar effelten som VP kan generera och därmed gick jag upp en storlek frÃ¥n 12kw. Vilket  themiasprÃ¥k blir 16kw.

Därmed blev min vp dubbelt så stor som standardofferterna angav.

Tyresö 232m2 uppvärmt från 76

Jag tycker med dagens priser att det är dumt att snåla när man nu väl gör investeringen
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ville10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Evi Heat Geosun II, 12kW, 220 meter borrdjup
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #16 skrivet: 05 juni 2011, 23:48:04 »
Jag har typ samma förutsättningar. Beräknade effektbehovet vid kallaste medeltemp DUT till ca 12 kw. Givet att maskinens förutsättningar dÃ¥ är sämst med anöedning av lÃ¥g temp pÃ¥ köldbäraren kb-in samt hög temp pÃ¥ värmebäraren vb-ut sÃ¥ minskar effelten som VP kan generera och därmed gick jag upp en storlek frÃ¥n 12kw. Vilket  themiasprÃ¥k blir 16kw. Därmed blev min vp dubbelt sÃ¥ stor som standardofferterna angav. Tyresö 232m2 uppvärmt frÃ¥n 76. Jag tycker med dagens priser att det är dumt att snÃ¥la när man nu väl gör investeringen
Ok. Jag undrar varför alla försäljare vill dra ned lite medan alla här vill tvärtom?  Sc:,h Kostnaden saknar helt betydelse för mig. Jag har alldeles för mycket pengar och betalar kontant. Vi räknar med 180.000 kr för hÃ¥l & pump och 50.000 kr för renovering av pannrum före RUT-avdrag. Om pumpen kostar 70.000 istället för 60.000 saknar all betydelse.
« Senast ändrad: 06 juni 2011, 16:04:36 av ville10 »
Evi Heat Geosun II, 12 kW. 220 m borrhål

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #17 skrivet: 05 juni 2011, 23:50:55 »
"Mats talar om vikten att hålla ett nollspel med marken. Om man bara utvinner värme eller kyla ur ett borrhål utan att ge marken möjlighet att återhämta sig, eller utan att fylla på med energi, kommer hålet efter några år vara förbrukat under lång tid"

http://issuu.com/comfort/docs/comfortmagazine3_2010?mode=embed

Det är en långlivad skröna att marken skulle bli kallare och kallare i all oändlighet med värmepump. Har nån hört talas om nåt verkligt fall där det har inträffat? Det som händer är att marken kyls ner nån grad de första åren, sen stabiliserar sig temperaturen. Har man ett alltför klent dimensionerat borrhål så kyls det flera grader innan det stabiliseras.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #18 skrivet: 05 juni 2011, 23:54:15 »
Jag har typ samma förutsättningar. Beräknade effektbehovet vid kallaste medeltemp DUT till ca 12 kw. Givet att maskinens förutsättningar dÃ¥ är sämst med anöedning av lÃ¥g temp pÃ¥ köldbäraren kb-in samt hög temp pÃ¥ värmebäraren vb-ut sÃ¥ minskar effelten som VP kan generera och därmed gick jag upp en storlek frÃ¥n 12kw. Vilket  themiasprÃ¥k blir 16kw. Därmed blev min vp dubbelt sÃ¥ stor som standardofferterna angav. Tyresö 232m2 uppvärmt frÃ¥n 76. Jag tycker med dagens priser att det är dumt att snÃ¥la när man nu väl gör investeringen
Ok. Jag undrar varför alla försäljare vill dra ned lite medan alla här vill tvärtom?  Sc:,h Kostnaden saknar helt betydelse för mig. Jag har alldeles för mycket pengar och betalar kontant. Vi räknar med 150.000 kr för hÃ¥l & pump och 50.000 kr för renovering av pannrum efter RUT-avdrag. Om pumpen kostar 70.000 istället för 60.000 saknar all betydelse.

Volyminstallatörer vill göra volyminstallationer. Dom har generellt sett inte kompetens i framkant. Dom vinner offerter på att vara billigast inte bäst.

En bra installation som är skräddad för ditt behov och ditt hus blir nog ca 15-20k dyrare än ett volyminstallationalternativ, skulle jag tippa.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #19 skrivet: 06 juni 2011, 21:48:11 »
Ok. Jag undrar varför alla försäljare vill dra ned lite medan alla här vill tvärtom?  Sc:,h Kostnaden saknar helt betydelse för mig.

Troligen för att försäljarna vet att full- eller överdimensionering av vp-n ställer högre krav på installationen i övrigt. För att smälla in en större pump och ge den bra driftsförutsättningar kan du beroende på ditt nuvarande radiatorsystem behöva installera arbetstank med extra cirkulationspump, byta en del rör, kanske byta/komplettera radiatorer. Det kostar pengar i såväl material, installation och drift och det blir dessutom mer saker som kan gå sönder. Nu säger ju du att pengarna inte spelar någon roll, men de flesta kunder tänker inte så, och därför vill installatörerna erbjuda billigare lösningar, så att de får jobben de offererar. Tänk dig själv: säljaren som säger "jo, vår offert är 30 000 dyrare, men det är för att du ska slippa 500 kronor i tillskottsel varje år och då måste vi langa in en massa extragrejer, störa i ditt hus någon dag längre samt riva och väsnas lite mer. Bra va?"

Om kostnaden inte har någon betydelse för dig, antar jag att du vill ha vp för miljöns skull? Då tycker jag definitivt du ska ha solgrejer. Kanske PV-solpaneler för drivströmmen till vp-n också!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ville10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Evi Heat Geosun II, 12kW, 220 meter borrdjup
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #20 skrivet: 07 juni 2011, 00:05:49 »
Ok. Jag undrar varför alla försäljare vill dra ned lite medan alla här vill tvärtom?  Sc:,h Kostnaden saknar helt betydelse för mig.

Troligen för att försäljarna vet att full- eller överdimensionering av vp-n ställer högre krav på installationen i övrigt. För att smälla in en större pump och ge den bra driftsförutsättningar kan du beroende på ditt nuvarande radiatorsystem behöva installera arbetstank med extra cirkulationspump, byta en del rör, kanske byta/komplettera radiatorer. Det kostar pengar i såväl material, installation och drift och det blir dessutom mer saker som kan gå sönder. Nu säger ju du att pengarna inte spelar någon roll, men de flesta kunder tänker inte så, och därför vill installatörerna erbjuda billigare lösningar, så att de får jobben de offererar. Tänk dig själv: säljaren som säger "jo, vår offert är 30 000 dyrare, men det är för att du ska slippa 500 kronor i tillskottsel varje år och då måste vi langa in en massa extragrejer, störa i ditt hus någon dag längre samt riva och väsnas lite mer. Bra va?" Om kostnaden inte har någon betydelse för dig, antar jag att du vill ha vp för miljöns skull? Då tycker jag definitivt du ska ha solgrejer. Kanske PV-solpaneler för drivströmmen till vp-n också!

Tack för tips. Jag fick en kalkyl från en Thermiaåterförsäljare och han har nu föreslagit 12 kW. Och efter alla era inlägg här har jag bestämt mig, 12 kW!

Jag vet inte vad arbetstank/ volymtank är för något. Jag läser igenom inlägg med de orden och försöker lära mig.

Jag vill ha solvärme också. Eftersom vi inte behöver låna pengar slipper vi betala ränta och återbetalningstiden blir ännu snabbare. Det är meningslöst att ha pengar liggande på banken, de ska användas till investeringar! Men nu är det så att det är föräldravilla och de vill inte ha sånt på taket. Men inte alltför långt i framtiden, säg 5-10 år, har jag möjlighet att bestämma och då är det bra att ha förberett. Evi Heat Geosun II levereras med solvärmemodul, det blir ungefär 15.000 kr extra.
-----------------

****Tillägg: Ser nu att de räknat fel. Jag har 31.000 i värme och vatten. Thermia råkade ta med hushållsel, trodde 36.000 var vår förbrukning******
 fiR: fiR: fiR: fiR:
« Senast ändrad: 09 juni 2011, 05:54:09 av ville10 »
Evi Heat Geosun II, 12 kW. 220 m borrhål

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #21 skrivet: 07 juni 2011, 05:46:38 »
30 Tkr dyrare Labold  *roflmao* mellan en 10-12 kW vp, förutom priskillnaden pÃ¥ storlekarna och extra borrmetrarna , vad är resten ?

Läser man ditt inlägg Labold och om jag tolkar det rätt så verkar det so
 Om du avrÃ¥der frÃ¥n den större värmepumpen , är det sÃ¥?
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #22 skrivet: 07 juni 2011, 07:06:24 »
30 Tkr dyrare Labold  *roflmao* mellan en 10-12 kW vp, förutom priskillnaden pÃ¥ storlekarna och extra borrmetrarna , vad är resten ?
Det jag skrev var vad säljaren skulle kunna tänkas säga, för att illustrera varför många "volyminstallatörer" tenderar att vilja offerera lite mindre vp. De tycker att det blir mindre risk för problem med driftkarakteristiken, och de kan erbjuda ett lägre pris. Många kunder vet inget om vp, och tenderar därför att gå mycket på priset, så det är större chans att få jobbet med en låg totalsumma på offerten.

Läser man ditt inlägg Labold och om jag tolkar det rätt så verkar det so
 Om du avrÃ¥der frÃ¥n den större värmepumpen , är det sÃ¥?
Cocacola
Nej så är det inte. Jag svarade på den fråga som jag citerade i mitt inlägg. För att konkret avråda/råda om vilken vp han ska köpa så skulle jag vilja veta mer om radiatorsystemet och om hans framtida energibehov mht badkar, utbyggnader, tonåringar mm. Rakt av om man tittar på hans förbrukningssiffra 30000 kWh, gör lite gissningar kring hans klimatskal, och förutsätter ett DT30-system, tycker jag en 10:a låter bra. Men som sagt skulle jag vilja ha mer kött på benen för att ge konkreta råd. Hursomhelst har TS bestämt sig för en 12:a, då ska han väl ha det. Då tycker jag iaf att det är bra om han är medveten om att ju större vp man sätter in, desto mer effekt ska radiatorsystemet kunna ta hand om på ett bra sätt, i betydelsen flöde, volym och värmeavgivningskapacitet.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #23 skrivet: 07 juni 2011, 07:11:35 »
Jag vet inte vad arbetstank/ volymtank är för något. Jag läser igenom inlägg med de orden och försöker lära mig.

Flera på forumet har tyckt att det här förklarande inlägget jag skrev i en annan tråd var vettigt:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40483.msg381875#msg381875
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #24 skrivet: 07 juni 2011, 08:15:16 »
diesel 1964:Ser att du har ca 5st starter runt nollan,Bara lyfta pÃ¥ hatten och gratulera.Vet du ca gÃ¥ngtiderna  när den gÃ¥r runt nollan och vad kör du för innetemp
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #25 skrivet: 07 juni 2011, 08:33:22 »
Med rätt typ av tank så går det hyfsat enkelt att koppla på solvärme i framtiden.

12kw känns som ett bra kliv upp från budgetofferterna. Även om det kanske inte innebär 100% garanti mot eltillskott så är det en rejäl och vettig dimensionering. Klockrent
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur nöjd kan man bli??
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #26 skrivet: 07 juni 2011, 16:18:52 »
diesel 1964:Ser att du har ca 5st starter runt nollan,Bara lyfta pÃ¥ hatten och gratulera.Vet du ca gÃ¥ngtiderna  när den gÃ¥r runt nollan och vad kör du för innetemp
GÃ¥r gissningsvis mellan 45min och 1timma/start (innetemp 23-24grader).
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:22gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 58gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). 2022-01-01 total drifttid VP=29583h. Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

Utloggad S:et

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #27 skrivet: 07 juni 2011, 21:27:46 »
Hej

Jag provade att räkna lite på vad diskussionen handlar om storleksmässigt. Det verkar inte vara särskilt mycket bättre med 12 kW. Kanske bara dyrare?

Bifogas: en beräkning med 10 kW bergvärmepump.
Bifogas: en beräkning med 12kW bergvärmepump.

/S:et

Utloggad ville10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Evi Heat Geosun II, 12kW, 220 meter borrdjup
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #28 skrivet: 07 juni 2011, 21:54:30 »
Hej. Jag provade att räkna lite på vad diskussionen handlar om storleksmässigt. Det verkar inte vara särskilt mycket bättre med 12 kW. Kanske bara dyrare?
Bifogas: en beräkning med 10 kW bergvärmepump.
Bifogas: en beräkning med 12kW bergvärmepump.
/S:et

Intressant. Länk? Den med 12 kW behöver 41 kWh extra elpatronvärme medans 10 kW behöver 337 kWh. En spontan fråga är om det i verkligheten räcker med så lite som 337? Här sitter jag med räkningar på 4.000 - 5.500 kWh varje vintermånad. Att det skulle räcka med 60-80 extra per månad känns absolut inte troligt. Vad säger ni som redan har pump, stämmer det med er erfarenhet?
Evi Heat Geosun II, 12 kW. 220 m borrhål

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #29 skrivet: 07 juni 2011, 22:00:08 »
jag vet inte riktigt hur du räknar S:et. Det känns ju inte rätt alla fall :)

Du har för båda maskinerna utgått från att dessa levererar märkeffekt vid alla temperaturer. Stämmer det?

Kan för visso stämma i fall TS borrar jäkligt djupt och samtidigt har ett väldigt bra lågtempsystem. Men annars så kommer ju effekten minska i takt med att temperaturen sjunker.

Men det må ju så vara... om det skiljer 300kwh mellan dessa två maskiner i tillskott så tar det 13 år att betala av vid ett elpris på 1kr. Det är väl lägre än elpriset i dag efter alla påslag. Om vi utgår från att elpriset är som högst när tillskott behövs (givet att 2 miljoner pers bor i regionen och får det kallt samtidigt) så kanske dimensioneringen betalar sig på 6-7 år.

Om vi vidare utgår från att TS har en grad högre temp än tidigare, nu när värmen blir billig med vp, så blir det ännu bättre förstås. Nu ska inte en kalkyl kräva att man ökar tempen. Men man ska kunna öka tempen om man vill när man investerat så pass mycket pengar i en anläggning.

Men som sagt. Grundfrågan kvarstår. Vilken framledningstemp har du vid dut och vilken temp på KB vid dut? Hur många kw levererar respektive maskin då? Vilken inomhustemperatur har du utgått från?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!