Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: E14: Antal starter och loggning  (läst 5416 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lars Bergström

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC GSi 16
E14: Antal starter och loggning
« skrivet: 24 januari 2015, 21:07:28 »
Hej!

Har ett nytt hus med en IVT E14. Har letat i menyerna efter driftinformation. Jag hittar i meny 7.1 antal drifttimmar, men inte antal starter. NÃ¥gon som vet?

Jag har kollat under några timmar idag och ser att gångtiden är ca 20-25 min och stopptiden är ca 15-20 min. Låter detta normalt?

Finns det någon inbyggd loggning i E14?
« Senast ändrad: 24 januari 2015, 21:16:43 av Lars Bergström »
CTC GSi 16, installerad september 2019 med aktivt borrhål 2x 132 m från år2002,
Hus i Stockholm, 1.5 plan med hel källare i souterräng, byggår 1936/1955, uppvärmd yta: Boyta 220 m2 (20 grader) / Biyta 200 m2 (15 grader). 2 vuxna i hushållet. Vattenradiatorer.
-----------------------------------------------

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: E14: Antal starter och loggning
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2015, 21:36:45 »
LÃ¥ter mkt med 2-3 starter i timmen om du har arbetstank, mitt i vintern.
Vad har du för framledningstemp?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Lars Bergström

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC GSi 16
SV: E14: Antal starter och loggning
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2015, 21:58:16 »
Jag tycker också 2-3 starter per timme är mycket.
Framtemperaturen är ca 40 grader.

Det jag hittat och tycker ser lite konstigt ut med installationen är att när ack-tank är ansluten till vp E14 så står det att givare GT1 ska mäta framtemperatur och inte returtemperaturen (sedan ska P1.4 Värmek. kopplingsdiff ändras från 5 grader till 10 grader.)
CTC GSi 16, installerad september 2019 med aktivt borrhål 2x 132 m från år2002,
Hus i Stockholm, 1.5 plan med hel källare i souterräng, byggår 1936/1955, uppvärmd yta: Boyta 220 m2 (20 grader) / Biyta 200 m2 (15 grader). 2 vuxna i hushållet. Vattenradiatorer.
-----------------------------------------------

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: E14: Antal starter och loggning
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2015, 22:04:53 »
Är det gamla borrhål eller varför 2*75 meter till 14 kw vp ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lars Bergström

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC GSi 16
SV: E14: Antal starter och loggning
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2015, 23:48:39 »
Hej Smurfen,
Jag undrar också varför 2x75 m borrhål till 14 kw vp. Borde med dagen kunskap vara minst det dubbla djupet. Frågade förra ägare som inte hade något svar. Det är hon som dock berättat för mig att det är 2x75 m. Jag ser enkelt vart hålen börjar. Ligger endast en trådgårdsplatta över dem och ser sedan att 2 st kb-slangar kommer in i pannrummet. Har pratat med kommunen då jag trodde att de hade dokumenterat borrhålen och även vilken vinkel. Detta gör de idag men inte år 2002. Det finns endast dokumenterat hos kommunen att de godkänt att borra hålen på fastigheten och inte position, borrdjup eller vinkel.
CTC GSi 16, installerad september 2019 med aktivt borrhål 2x 132 m från år2002,
Hus i Stockholm, 1.5 plan med hel källare i souterräng, byggår 1936/1955, uppvärmd yta: Boyta 220 m2 (20 grader) / Biyta 200 m2 (15 grader). 2 vuxna i hushållet. Vattenradiatorer.
-----------------------------------------------

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: E14: Antal starter och loggning
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2015, 00:08:52 »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: E14: Antal starter och loggning
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2015, 08:28:24 »
Antal starter går inte att se på IVT-pumpar med styrsystemet REGO 600 vilket det bör vara på en pump från 2002. Inbyggd loggning finns inte heller.

Är det säkert att det är 2x75 meter, det kan ju vara en missuppfattning av tidigare ägaren? Av gång- och stopptider att döma verkar inte pumpen kraftigt överdimensionerad, jag antar att tiderna gäller för en utetemperatur strax under noll grader. På den tiden brukade man dimensionera för - 2 grader ingående köldbärartemperatur vid kontinuerlig drift, sen lade man på 20 meter för djup ner till berg och grundvatten och säkerhetsmarginal. Det borde ha blivit åtminstone 2x120 meter tycker jag.

Vad är det för temperatur på ingående köldbärare i slutet av gångtiden?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: E14: Antal starter och loggning
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2015, 09:18:52 »
Det kan ju vara en missuppfattning eftersom det är dubbla borror brukar det oftast vara minst 200 meter totalt djup. Med tank till en vp så bör inte behövas mer än 20-25 starter per dygn för jämn värme och ok drift av vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lars Bergström

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC GSi 16
SV: E14: Antal starter och loggning
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2015, 18:50:03 »
Jag har kollat idag igen och gångtiden är ca 20 min. och stopptiden är ca 20 min. Senaste dygnet har VP gått 13 timmar.

Temperaturen på köldbäraren (vid utetemp 1,4 grader):
- in: +3,5 grader vid start och +3,1 grader vid slutet av gångcykeln
- ut: +1,9 grader vid start och +1,4 grader vid slutet av gångcykeln
CTC GSi 16, installerad september 2019 med aktivt borrhål 2x 132 m från år2002,
Hus i Stockholm, 1.5 plan med hel källare i souterräng, byggår 1936/1955, uppvärmd yta: Boyta 220 m2 (20 grader) / Biyta 200 m2 (15 grader). 2 vuxna i hushållet. Vattenradiatorer.
-----------------------------------------------

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: E14: Antal starter och loggning
« Svar #9 skrivet: 25 januari 2015, 19:01:48 »
Det är bra temperaturer. Borrhålen måste vara djupare än 75 meter eller också så är det ordentliga grundvattenströmmar genom berg med mycket sprickor.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lars Bergström

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC GSi 16
SV: E14: Antal starter och loggning
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2015, 19:26:38 »
Hej Roland

Tack för ditt svar. Finns något "enkelt" sätt att mäta upp hålens djup?

Då återstår bara att få antal starter att minska! Jag har nu vid ca noll grader utetemp ca 36 starter per dygn eller 1,5 starter per timme. Det känns som lite mycket. Skulle vilja komma ner till max 1 start per timme.

Jag funderar på om inkopplingen av ack.tanken och inställning av parametrar/positioner är korrekta. T.ex. när jag läser manualen för IVT E14 och Rego600 så står där att om man ansluter en ack.tank så ska givare TT1 monteras på framledningen och inte som idag sitter den på returen. Och sedan står att kopplingsdifferensen (P1.4) ska ökas från 5 grader till 10 grader. Eller kan jag bara öka kopplingsdifferensen (P1.4) från 5 grader till t.ex. 7 grader och se hur det påverkar gångtiden? Skulle inte förstunden vilja flytta givare TT1 då jag ej har verktyg, straps och ska man inte sedan ha någon massa/vätska mellan givare och CU-röret för att få maximal kontakt?
CTC GSi 16, installerad september 2019 med aktivt borrhål 2x 132 m från år2002,
Hus i Stockholm, 1.5 plan med hel källare i souterräng, byggår 1936/1955, uppvärmd yta: Boyta 220 m2 (20 grader) / Biyta 200 m2 (15 grader). 2 vuxna i hushållet. Vattenradiatorer.
-----------------------------------------------

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: E14: Antal starter och loggning
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2015, 20:29:46 »
Hålens djup är egentligen ointressant det som är viktigt är vilka temperaturer du har på kb när vp går mycket en längre tid som vid en riktig köldknäpp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lars Bergström

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC GSi 16
SV: E14: Antal starter och loggning
« Svar #12 skrivet: 25 januari 2015, 20:52:21 »
OK, jag ska kolla KB-tempen när det blir kallt och VP kommer gå långa tider.
CTC GSi 16, installerad september 2019 med aktivt borrhål 2x 132 m från år2002,
Hus i Stockholm, 1.5 plan med hel källare i souterräng, byggår 1936/1955, uppvärmd yta: Boyta 220 m2 (20 grader) / Biyta 200 m2 (15 grader). 2 vuxna i hushållet. Vattenradiatorer.
-----------------------------------------------

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: E14: Antal starter och loggning
« Svar #13 skrivet: 25 januari 2015, 20:58:25 »
Borrhålsdjupet är, som det redan har påpekats, egentligen ointressant. Det viktiga är temperaturen på ingående köldbärare och den är bra. Men jag skulle inte heller nöja mig med det svaret.

Det finns inget enkelt sätt, däremot två lite besvärliga. Det ena är att loda i slangen i borrhålet. Ofta sitter det en T-koppling i toppen av slangen i borrhålet för att underlätta avluftningen i stället för en vinkel. Då skruvar man av locket och lodar med en tyngd och fiskelina. Man känner bra när tyngden når botten. Sen är det bara att mäta hur många meter lina det är i borrhålet. Jag tog en bräda och slog i två spikar med 2,5 meters mellanrum. Sen var det bara att räkna varven.

Det andra sättet är att räkna ut strömningshastigheten för köldbäraren utifrÃ¥n differensen KBin/KBut, effekt och COP. Effekt och COP kan man uppskatta frÃ¥n databladen för pumpen och temperaturer pÃ¥ varma och kalla sidan. Problemet är att fÃ¥ ett bra värde pÃ¥ temperaturdifferensen dÃ¥ givarna ofta visar fel. Man mÃ¥ste därför se vad det blir för differens vid rundpumpning när kompressorn stÃ¥r still och korrigera för det. Sen lÃ¥ter man pumpen stÃ¥ still i nÃ¥gra timmar, startar den och följer temperaturen pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare. När den börjar gÃ¥ ner har köldbäraren cirkulerat ett varv i slangen. UtifrÃ¥n tiden och strömningshastigheten fÃ¥r man ett värde pÃ¥ antalet meter slang. Värdet man fÃ¥r bör vara lite för lÃ¥gt pga värmeutbytet med slangen. Jag vet inte hur metoden fungerar när man har tvÃ¥ parallellkopplade borrhÃ¥l. Med ett borrhÃ¥l och snabba temperaturgivare är det inga problem. 

Använder man sig av pumpens givare får man skriva ner temperaturvärdena 2-3 gånger per minut och plotta dem i ett diagram. Tyvärr är pumpens givare ofta rätt tröga så det kan vara svårt att se när temperaturen ändras. Någon här på forumet stack ner en givare genom propp i en av påfyllninganslutningarna för köldbäraren och fick mycket bra resultat. Man kan t.ex. se att borrhålet är varmare i botten genom att temperaturen är lite högre efter halva genomloppstiden.

Ställ upp kopplingsdifferensen. 10 graders kopplingsdifferens kan ge problem höst och vår då det inte behövs så mycket värme men det kan man kompensera för genom att parallellförskjuta värmekurvan uppåt. Det kan kanske också ge lite temperaturvariationer inne. Men 7-8 grader tycker jag inte ska vara något problem.

I min manual som täcker pumpar tom 11 kW effekt sitter GT1-givaren i samtliga fall på returen. Dock bör man flytta den till T-stycket där bypass och retur möts om det är termostater på radiatorer eller golvvärmeslingor som kan strypa men det gäller oavsett effekt. Kan givaren sitta på returen på en 11 kW pump bör den kunna göra det på 14 kW också.

Jag antar att det finns en bypassledning pÃ¥ pumpen. Kontrollera att returgivaren visar ungefär samma temperatur som den för värmebärare in. Det är i sÃ¥ fall viktigt att det är flöde Ã¥t rätt hÃ¥ll i bypassen. Bypassröret ska ha samma temperatur som returen. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lars Bergström

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC GSi 16
SV: E14: Antal starter och loggning
« Svar #14 skrivet: 25 januari 2015, 21:46:09 »
Roland, tack för ditt långa och uttömmande svar.

Att mäta längden på borrhålen får vänta till i sommar. Det kanske inte är så viktigt, men jag ska kolla KB-tempen när det blir kallare ute och VP går längre perioder!

Jag börjar med att prova med att ställa upp kopplingsdifferensen till 7-8 grader och har kvar GT1 på returen och ser hur det påverkar gångtiden och antal start/stopp.

Text från IVT E14 Manualen:
Värme från värmepumpen
Önskad temperatur på värmesystemet (TT1) ställs in i värmepumpen i form av en utekurva.
Värmepumpen startar då TT1 underskrider inställd temperatur med 2,5°C och stoppas när TT1 överstiger inställd
temperaturen med 2,5°C (ställbart).
Temperaturen till värmesystemet kan antingen regleras på värmesystemets framledning eller retur.
Bästa funktion fås då TT1 monteras på framledningen, vilket kräver att kopplingsdifferensen på värmepumpen ökas
från 5°C till 10°C.


Bypass: Vad är det bypass mellan? Returen från radiatorerna går dels tillbaka till VP men också tillbaka till ack-tanken och anslutningen med "blå" märkning.
CTC GSi 16, installerad september 2019 med aktivt borrhål 2x 132 m från år2002,
Hus i Stockholm, 1.5 plan med hel källare i souterräng, byggår 1936/1955, uppvärmd yta: Boyta 220 m2 (20 grader) / Biyta 200 m2 (15 grader). 2 vuxna i hushållet. Vattenradiatorer.
-----------------------------------------------

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: E14: Antal starter och loggning
« Svar #15 skrivet: 26 januari 2015, 07:31:56 »
Bypassen är ett rör som går mellan returen till värmebärarens utlopp eller till acktanken. Bypassen ska säkerställa att radiatorvattnet kan cirkulera även när värmepumpen står still eller gör varmvatten. Det låter troligt att det är röret från returen till acktanken.

Att kopplingsdifferensen måste ökas när givaren monteras på framledningen beror på att när pumpen går igång kommer framledningstemperaturen på en gång att öka med 5 grader eller mer jämfört med när den stod still. Om kopplingsdifferensen är 5 grader kommer pumpen rätt omedelbart att stanna igen. Sitter den på returen kommer radiatorvattnet att kylas när det passerar radiatorerna plus att det tar kanske 10-15 minuter innan vattnet har hunnit cirkulera genom systemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!