Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 15 december 2018, 22:14:42 »

Finns åtskilliga som läser här och handlat via postorderföretagen som kanske kan delge vid vilket datum skatteverket har meddelat dom att utbetalning skett och när dom själva betalat.
Om det då är betalt via tex klarna eller via ren faktura för kort eller bankbetalning?

Gissar själv på att det är när betalning sker via tex klarna som rot kan göras i ”förtid”
Ingen big deal men blev lite förvånad
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 15 december 2018, 21:33:16 »

Ja ibland vill dom ha alla möjliga dokument mailade till sig för att kolla att det verkligen ska göras en utbetalning.
Därav min förvåning att man kan göra rot avdrag innan kunden betalt och dessutom håller på att makulera köpet????
Och man undrar då om alla dessa kunder som häver sina köp får det korrigerat hos skatteverket och att utbetalalningarna skickas tillbaka till skatteverket ^-^

Senaste kunden som ringde i förmiddags var heligt förbannad på hans vp som inte fungerat sen installation för över en månad sedan och han tog upp rot avdraget som han tyckte var konstigt då han inte betalat, han lär nog kontakta skatteverket skulle jag tro .

Vore rackarns skönt om rot gjordes via deklarationen istället om jag fick välja tummenupp
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 15 december 2018, 20:51:43 »

Lagen säger ju kunden så då måste ju säljaren hålla koll på när kunden betalar till klarna, det är ju bara att ringa till skattmasen och kolla.
Jag inbilla mig att de inte bryr sig om att någon mellanhand är inkopplad. de är väldigt kinkiga idag och frågar vid minsta tvivel på andra ting.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 15 december 2018, 18:01:07 »

Ja i ”vanliga” fall så skriver man in när kunden betalt.
Men om företaget använder sig av tex klarna som i sin tur tar betalt av kunden.
Företaget får pengarna från klarna och dom vet väl egentligen inte när själva slutkunden betalar klarna ?
Kunden kanske har en avbetalning till klarna.

Men som i flera fall som jag hört och det lär vara fler så har kunden bestridigt fakturan som jag inte vet är till postorderfirman eller till tex klarna så då borde väl det rimligen inte gå att få ansöka om rot utbetalning från skatteverket ?

Blev lite konfunderad på om vad som gäller  ::)
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 15 december 2018, 17:39:07 »

man måste ju uppge när man söker ROT återbetalning det datum fakturan är betald. här verkar det uppdagas ett bedrägeri.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 15 december 2018, 14:40:51 »

Dom kanske klarar sig på något vänster om det är klarna som i sin tur fakturerar slutkunden och dom har betalat postorderfirman , men då kunderna kommer häva köpet borde det bli en massa strul när rot ska tillbaka och klarna vill ha slantarna tillbaka !!!

Nu kanske postorderfirman inte ens kontaktar skatteverket och begär omprövning så rot pengarna hamnar i deras kassa på något slaskkonto.
Inte säkert att alla kollar så noga vid deklaration vad som är avdraget?

Jag brukar säga åt kunderna att kontakta skatteverket men vet inte hur många som sedan orkar .
Skrivet av: rocas
« skrivet: 15 december 2018, 12:53:09 »

den installations/postorderfirman blir inte långvarig

Skv kommer förhoppningsvis att begära in fakturakopior och inbetalningskopior...

Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 15 december 2018, 12:44:06 »

Och svaret är, det gäller samma regler för alla andra som för dig. Fakturan ska vara betald. Det kunden måste göra är att ta kontakt med skatteverket och dom kommer då att kräva återbetalning från den som felaktigt sökt om ROT bidrag.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 15 december 2018, 11:28:46 »

Har en "enkel" fråga om ROT avdrag  :)

Får verkligen ett företag göra ROT avdrag innan slutkunden betalat fakturan ?

Har haft flera kunder som ringt om att dom håller på att häva köp av installerad luftvärmepump från en postorderfirma efter diverse missöden och ej fungerande maskiner efter flertal besök.

Dom har inte betalat fakturan då den inte fungerat och inväntar besked om att dom kommer och demonterar.
Men postorderfirman har redan gjort ROT avdrag som kunderna blivit underrättade om från skatteverket.

När jag ansöker om ROT utbetalning från skatteverket så måste jag skriva in vilket datum betalningen har nått mig.
Finns det olika regler för att ansöka om utbetalning från skatteverket är då min lilla fråga  ::)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!