Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompensera felvisande utegivare  (läst 3488 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad myphisto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag tror jag älskar värmepumpar!
Kompensera felvisande utegivare
« skrivet: 02 mars 2006, 21:59:06 »
Undrar så smått om jag kan kompensera min kronisk optimistiska utegivare genom att dra upp finjusteringen några hack eller om jag kommer att få problem när det blir varmare ( och spillvärmen från huset spelar mindre roll )?

Som det är nu så tror vp'n att det hela tiden är varmare ute än det är.

Nån som har ett svar på fickan?
IVT Greenline HTC+ 160m passivt hål 147m2 uppvärmd yta varav ca 60 lite svalare

Utloggad Jakoby

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Töreboda
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jakobys logdata
SV: Kompensera felvisande utegivare
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2006, 22:25:51 »
Det fungera alldeles utmärkt att finjustera (parallell förflytta) kurvan för att kompensera din tempgivare

/Jakoby
Ägare till en Autoterm 409C Max. ca 50m borra (gammal brunn) + 420 meter slang på tomten. Värmer en 2 plans kåk på 220m2 från 1973 i Töreboda (Skaraborg)

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Kompensera felvisande utegivare
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2006, 22:28:04 »
Min blev bättre, men inte helt bra genom att jag lade ett mellanlägg (2 muttrar)
mellan givaren och husväggen på en centimeter.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Kompensera felvisande utegivare
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2006, 18:48:15 »
Undrar så smått om jag kan kompensera min kronisk optimistiska utegivare genom att dra upp finjusteringen några hack eller om jag kommer att få problem när det blir varmare ( och spillvärmen från huset spelar mindre roll )?

Som det är nu så tror vp'n att det hela tiden är varmare ute än det är.

Nån som har ett svar på fickan?

Det är faktiskt rätt så sällan som det är fel på utegivaren.
Oftast handlar det om hur den monterats
Här är några troliga orsaker:

Man har använt befintlig utegivarkabel från den gamla pannan som kan vara glapp eller nån spik som kortsluter.

Hålet genom väggen för givarkabeln går direkt in i utegivaren och är inte tätat så att varm inomhusluft läcker ut och in i utegivaren.

Utegivaren sitter för nära fönster eller ventiler och påvarkas från värmen från dom.

Utegivaren sitter för långt ned på fasaden så att den kan täckas in av snö.

Den sitter inte på norrfasad.

Termometern man har som referens visar fel.

Men om din givare kroniskt visar för mycket så har du redan kompenserat för det när du ställde värmekurvan.
För du fryser väl inte?

För regleringen så är ju bara utomhustemperaturen ett värde, det är ju du som anger vad för temperatur radiatorerna ska ha kontra utomhustemperaturen.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad myphisto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag tror jag älskar värmepumpar!
SV: Kompensera felvisande utegivare
« Svar #4 skrivet: 05 mars 2006, 22:59:47 »
Jo du har helt rätt Jocke, utav dom fem felkällor du anger har min leverantör lyckats pricka in två..
Den sitter för långt ner & för nära ventilen.

Men det jag undrade över var mer om en paralellförskutning av hela kurvan kan kompensera för detta eller om det ska till knäcnkningar etc. eftersom värmespillet från ventilen bör minska när utetempen stiger.

Helst skulle jag vilja att den visar rätt eftersom det då blir lättare att jämföra med andra ( vars givare förhoppningsvis är bättre monterade )

Jag har tre fyra referens thermometrar som alla visar olika, men sinsemellan närmre varandra än IVT'ns.
IVT Greenline HTC+ 160m passivt hål 147m2 uppvärmd yta varav ca 60 lite svalare

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Kompensera felvisande utegivare
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2006, 18:25:37 »
Viktigast är att det blir rätt temperatur inomhus.

Ska man vara petig så är ju oftast husets värmebehov inte linjärt som värmekurvan är, utan snarare lite bågformat.

Det finns vissa hus jag övergett finjusteringen och enbart justerat med knäckningen.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad myphisto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag tror jag älskar värmepumpar!
SV: Kompensera felvisande utegivare
« Svar #6 skrivet: 06 mars 2006, 21:39:37 »
Viktigast är att det blir rätt temperatur inomhus.

Ska man vara petig så är ju oftast husets värmebehov inte linjärt som värmekurvan är, utan snarare lite bågformat.

Det finns vissa hus jag övergett finjusteringen och enbart justerat med knäckningen.


Det är klart att temperaturen är viktigast, men näst viktigast är väl ändå temperaturen till rätt pris...

Kan värmepumpen verkligen jobba optimalt om man hela tiden "lurar den" avseende hur kallt det verkligen är ute. Om utegivaren helt saknar betydelse så kan man ju skippa den & bara köra på returtempen, eller? Sc:,h

Själv kör jag med en innegivare & kan se hur den hela tiden automatiskt förskjuter fininställningen upp eller ner beroende på temperaturen där den sitter. Så egentligen funderar jag på att skippa allt finjusterande / knäckande & bara köra på innegivaren. Men många på det här forumet rekommenderar att man först knäcker till kurvan & sen slår på innegivaren, så jag vet återigen inte vad som är rätt. Sc:,h



IVT Greenline HTC+ 160m passivt hål 147m2 uppvärmd yta varav ca 60 lite svalare

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kompensera felvisande utegivare
« Svar #7 skrivet: 06 mars 2006, 22:07:52 »
Det går ju att skarva kabeln och flytta utegivaren det är väl bara två tråd som man inte kan koppla fel
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Kompensera felvisande utegivare
« Svar #8 skrivet: 06 mars 2006, 22:11:22 »
En någorluna hygglig grundkurva först, för att få innegivaren att jobba optimalt, utan
att behöva tokkompensera för saker. Då kan den tydligen med lätthet locka fram det vi alla skyr som pesten,
Tillskottstimmar  ;D
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!