Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥n IVT till Sharp  (läst 17362 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jfhallberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Aneby
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Från IVT till Sharp
« skrivet: 14 december 2006, 00:28:58 »
Är det någon av er Sharp ägare som gjort som Rickard säger i denna länk:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=11497.msg110070#msg110070
Bor 4mil öster om Jönköping i en 1-Plansvilla i etage från 1987 ca 120m2, 4-personer, Uppvärmning tidigare: BAHCO luftvärme (ACF, ACJ) Tot el ca 15000Kwh/år. Har (061207) installerat en IVT Nordic Inverter 12 GR-N och är väldigt nöjd mycket varmare golv och jämnare värme i huset.

Utloggad BVH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Hemmavid i Västerbotten "MalÃ¥ kommun"
SV: Från IVT till Sharp
« Svar #1 skrivet: 14 december 2006, 11:04:34 »
Hej !
Nej tvärtom i mitt fall..  studs Jag var inne pÃ¥ Sharp, men dÃ¥ man läst pÃ¥ om de olika modellerna sÃ¥ föll givetvis Sharp bort  b00k.
IVT är i grunden SHARP men sedan skilljer det sig , 12 FR-N hade ju kanon resultat i bla. RÃ…D&RÖN  :,v( det kan man inte se bort ifrÃ¥n, samt  den andra modellen med 2 kolv's rotation kompressorn 12GR-N  har ett lägre data pÃ¥ ytterdelen samt innerdelen gör ju inte saken sämre Thumbsup.

SÃ¥ till Rickard:
Jag tror inte att det är helt som du säger ang. IVT-pumparna, dom som läst på köper nog hellre en IVT.
Men håller med om att det köps nog många i hela landet,då kanske mest av Äldre som inte är så noga med prispressen av pumparna.
I Boden har det sålts ett par hundra maskiner / IVT av ett företag i fjol .. då finns det flera som säljer där samt intilliggande kommuner Luleå & Älvsbyn närmast till.

Men detta är ju min personliga åsikt. ;)
/Bengt  *vinkar*
Boende: 1 Vuxen 1st hund..:)
Hus med vedpanna i källare + elpatron , vattenburen värme till markplan, v-rum, sovrum, kök samt hall" samt 2st rum på övervåningen ca:130Kv
Strömförbrukning ? Inflyttning sker Nov.Dec.
Har fått installerat en Panasonic NE 12LKE .
Har tidigare haft LVP: Fujitsu ASYB9 samt IVT 12GRN i 2st andra hus.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Från IVT till Sharp
« Svar #2 skrivet: 14 december 2006, 13:43:32 »
Du kan mycket väl ha rätt, men den bild jag fått av inläggen i forumet är att det är "samma" maskiner med olika dekaler, skulle tro att många andra delar min uppfattning.

Däremot har jag själv aldrig satt mig in i OM det finns skillnader, jag påstår alltså inte att det är samma maskiner, bara att det är den bild jag fått av inläggen i forumet och att det skulle kunna göra att många av de som varit intresserade av IVT instället köpt en Sharp efter att ha läst i forumet.
Detta i sin tur kan göra att det inte finns så många IVT-ägare i forumet.

Att IVT har mycket mindre problem än de som säljer syskonmaskinerna tror jag inte på, så stora skillnader i kvalitet tror jag inte finns beroende på vem som beställer maskinerna eller med vilka options de beställer dem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BVH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Hemmavid i Västerbotten "MalÃ¥ kommun"
SV: Från IVT till Sharp
« Svar #3 skrivet: 14 december 2006, 17:23:49 »
Hej
Kopierade lite info ang. detta av Luckyman som beskriver lite av vad jag menade att det finns skillnader mellan märkena IVT / SHARP. ;)


( Visst IVT´s värmepump är gjord utav Sharp, även Aermec. Men vad de gjort med IVT´n jämfört med Sharpen är att man har bytt ut kretskorten i ute och innerdelen, så hos Sharpen går det ej att köra med den sk. 10 graders funktionen för de kommer att isa igen vid kallare väder det gjorde det även för IVT´n i början men programkortet hade inte ngn koll på drifttiderna då, nu så kommer värmepumpen att avfrosta med jämna mellanrum i och med att en klocka räknar tiden. Sen det största och det är ju bara att titta på Sharp sidan att ett stort problem är igenisning som man slipper på IVT´s modeller dessa är två saker som skiljer sig åt sen finns det vissa andra småfinesser med IVT´s styrkort, tex att rekomenderad lägsta utetemp är -30 grader.)

/Bengt *vinkar*

Boende: 1 Vuxen 1st hund..:)
Hus med vedpanna i källare + elpatron , vattenburen värme till markplan, v-rum, sovrum, kök samt hall" samt 2st rum på övervåningen ca:130Kv
Strömförbrukning ? Inflyttning sker Nov.Dec.
Har fått installerat en Panasonic NE 12LKE .
Har tidigare haft LVP: Fujitsu ASYB9 samt IVT 12GRN i 2st andra hus.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Från IVT till Sharp
« Svar #4 skrivet: 14 december 2006, 17:35:40 »
Jag rättade mig själv sÃ¥ att det blev lite klarare.   :,v(
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Från IVT till Sharp
« Svar #5 skrivet: 14 december 2006, 21:51:48 »
Alltså samma maskiner men med olika styrkort.

Funkar inte sharp i normal drift?

Har också hört att installatörerna sätter in extra värmekablar på IVT-maskiner som de vet skall användas i +10-drift, men vet inte om det stämmer, det kan vara falskt förtal.
Kanske luckyman kan bringa klarhet i det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jfhallberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Aneby
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Från IVT till Sharp
« Svar #6 skrivet: 15 december 2006, 00:12:15 »
Verkar inte vara många sharp användare här heller 7st enligt undersökningen, dock inte mycket skrivet under deras forumdel. Sc:,h
Bor 4mil öster om Jönköping i en 1-Plansvilla i etage från 1987 ca 120m2, 4-personer, Uppvärmning tidigare: BAHCO luftvärme (ACF, ACJ) Tot el ca 15000Kwh/år. Har (061207) installerat en IVT Nordic Inverter 12 GR-N och är väldigt nöjd mycket varmare golv och jämnare värme i huset.

Utloggad ricsun-04

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Från IVT till Sharp
« Svar #7 skrivet: 15 december 2006, 16:30:19 »
Halloj!
Har en Sharp AY-XP12 ER . Har haft den i ca 1,5 år. Betalade ca 17000:- inkl montering hos VPGR.
Alla är saliga i sin tro, men vill du komma undan billigt och köpa en schysst pump, är det bara att slå till. Visst, innedelen har jag fått utbytt (lagermonteringsfel från fabrik), men annars tuffar det på.Och varm bli det!
MVH Rille Thumbsup

Utloggad jfhallberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Aneby
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Från IVT till Sharp
« Svar #8 skrivet: 15 december 2006, 17:13:22 »
Halloj!
Har en Sharp AY-XP12 ER . Har haft den i ca 1,5 år. Betalade ca 17000:- inkl montering hos VPGR.
Alla är saliga i sin tro, men vill du komma undan billigt och köpa en schysst pump, är det bara att slå till. Visst, innedelen har jag fått utbytt (lagermonteringsfel från fabrik), men annars tuffar det på.Och varm bli det!
MVH Rille Thumbsup

Hur uppenbarade sig det felet?
Bor 4mil öster om Jönköping i en 1-Plansvilla i etage från 1987 ca 120m2, 4-personer, Uppvärmning tidigare: BAHCO luftvärme (ACF, ACJ) Tot el ca 15000Kwh/år. Har (061207) installerat en IVT Nordic Inverter 12 GR-N och är väldigt nöjd mycket varmare golv och jämnare värme i huset.

Utloggad ricsun-04

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Från IVT till Sharp
« Svar #9 skrivet: 15 december 2006, 17:33:07 »
Felet uppenbarade sej iform av högre ljud på innerdelen. Enligt installatören var lagren felmonterade från fabrik.Motorn har visst sharp köpt från panasonic...... Men som sagt , innerdelen byttes ut mot en "nydonad" innedel.
Läs vidare här på forumet ang sharp och skaffa dej en egen uppfattning.
Själv är jag riktigt nöjd. Jag bor i stockholm, och förra året hade vi en riktigt kall vinter, med många intjänade slantar tack vare pumpen.
MVH Rille
Ps. innan jag köpte pumpen följde jag forumet säkert ett halvår. Funderade på en sharp eller sanyo, men då sharpen var betydligt billigare , valde jag den. Ds

Utloggad jfhallberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Aneby
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Från IVT till Sharp
« Svar #10 skrivet: 15 december 2006, 17:39:06 »
Felet uppenbarade sej iform av högre ljud på innerdelen. Enligt installatören var lagren felmonterade från fabrik.Motorn har visst sharp köpt från panasonic...... Men som sagt , innerdelen byttes ut mot en "nydonad" innedel.
Läs vidare här på forumet ang sharp och skaffa dej en egen uppfattning.
Själv är jag riktigt nöjd. Jag bor i stockholm, och förra året hade vi en riktigt kall vinter, med många intjänade slantar tack vare pumpen.
MVH Rille
Ps. innan jag köpte pumpen följde jag forumet säkert ett halvår. Funderade på en sharp eller sanyo, men då sharpen var betydligt billigare , valde jag den. Ds

Utan att läst mycket om dem får jag känslan att dem verkar fungera bra eftersom det inte finns mycket inlägg under sharpforumet. Thumbsup
Bor 4mil öster om Jönköping i en 1-Plansvilla i etage från 1987 ca 120m2, 4-personer, Uppvärmning tidigare: BAHCO luftvärme (ACF, ACJ) Tot el ca 15000Kwh/år. Har (061207) installerat en IVT Nordic Inverter 12 GR-N och är väldigt nöjd mycket varmare golv och jämnare värme i huset.

Utloggad cetnor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Från IVT till Sharp
« Svar #11 skrivet: 15 december 2006, 21:36:30 »
Jag köpte en Sharp XP-12 för snart 2,5 år sedan och är riktigt nöjd.

Anledning till att det inte skrivs så mycket om denna är i alla fall i mitt fall beroende på att den är som ett duracell-batteri - den bara går och går -.
Den fungerar kanonbra.

Jag har på de två senaste vintrarna använt lvpn som min primära värmekälla med stöd från min braskamin då och då när det är riktigt kallt. Den har under en två-årsperiod förbrukat ca 5.000 kWh. MIn totala elförbrukning har sjunkit från 32.000 kWh till 21.000 kWh per år. Det är 11.000:- per år i besparing.)

Sharpen fungerar faktiskt lika bra när det är -15g som vid 0g. Det är för vid -20g som den inte räcker till. (Jag bor i Stockholm och där är det sällan såna temperaturer.)

Jag valde mellan IVT och Sharp, och kom fram till att IVTn bara är en Sharp fast dyrare.

De är identiska maskiner i allt väsentligt. Så vitt jag kunde konstatera så är det bara temperaturomfånget för reglering av inomhustemperaturen som skiljer dem åt där IVTn kan ställas in till 10g inomhustemp. Kolla tråden nedan för mer info om vilka skillnaderna är

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1980.0.htm


SÃ¥..... välj den du fÃ¥r bäst pris pÃ¥ av de tvÃ¥ 

Jag är jättenöjd med Sharpen, för övrigt 

Utloggad jfhallberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Aneby
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Från IVT till Sharp
« Svar #12 skrivet: 15 december 2006, 22:19:41 »
Jag köpte en Sharp XP-12 för snart 2,5 år sedan och är riktigt nöjd.

Anledning till att det inte skrivs så mycket om denna är i alla fall i mitt fall beroende på att den är som ett duracell-batteri - den bara går och går -.
Den fungerar kanonbra.

Jag har på de två senaste vintrarna använt lvpn som min primära värmekälla med stöd från min braskamin då och då när det är riktigt kallt. Den har under en två-årsperiod förbrukat ca 5.000 kWh. MIn totala elförbrukning har sjunkit från 32.000 kWh till 21.000 kWh per år. Det är 11.000:- per år i besparing.)

Sharpen fungerar faktiskt lika bra när det är -15g som vid 0g. Det är för vid -20g som den inte räcker till. (Jag bor i Stockholm och där är det sällan såna temperaturer.)

Jag valde mellan IVT och Sharp, och kom fram till att IVTn bara är en Sharp fast dyrare.

De är identiska maskiner i allt väsentligt. Så vitt jag kunde konstatera så är det bara temperaturomfånget för reglering av inomhustemperaturen som skiljer dem åt där IVTn kan ställas in till 10g inomhustemp. Kolla tråden nedan för mer info om vilka skillnaderna är

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1980.0.htm


SÃ¥..... välj den du fÃ¥r bäst pris pÃ¥ av de tvÃ¥ 

Jag är jättenöjd med Sharpen, för övrigt 


Menar du mig är det redan för sent för jag har en IVT luftvärmepump som jag installerade för ca en vecka sen. Ville bara veta att IVT "bygger" sina pumpar pÃ¥ en stabil grund...  ;D
Bor 4mil öster om Jönköping i en 1-Plansvilla i etage från 1987 ca 120m2, 4-personer, Uppvärmning tidigare: BAHCO luftvärme (ACF, ACJ) Tot el ca 15000Kwh/år. Har (061207) installerat en IVT Nordic Inverter 12 GR-N och är väldigt nöjd mycket varmare golv och jämnare värme i huset.

Utloggad ricsun-04

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Från IVT till Sharp
« Svar #13 skrivet: 16 december 2006, 10:32:20 »
Javisst, IVT:n är bra för det är ju Sharp som byggt den............ ;)

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Från IVT till Sharp
« Svar #14 skrivet: 16 december 2006, 12:43:08 »
När vi plockade sönder en IVT för 1 år sedan upptäcte jag att det stod panasonic på fläkten till innerdelen så den kan inte vara så dålig även om panasonic förmodligen behöll det bästa själv ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!