Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Spricka i betongen  (läst 1578 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
Spricka i betongen
« skrivet: 08 juni 2016, 11:05:52 »
Har fått en "ny" spricka i betongen på huset, jag har varit där och lagat tidigare men såg att det spruckit igen nu.
Hur lagar man detta på bästa sätt?

Har en liknande spricka på ett annat ställe och där verkar det som det sprängt utåt från min tidigare lagning, en armering går precis där under.

Det är ett suteränghus och detta är alltså på baksidan av huset.
Kan ju tycka att man har lagt för mycket jord från början, blecket ligger nästan i höjd med gräsmattan.

Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Spricka i betongen
« Svar #1 skrivet: 08 juni 2016, 11:30:38 »
Jag skulle ganska omgående ta bort gräsmattan invid huset. Finns säkert en hel del fukt där som inte borde vara där?!
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Spricka i betongen
« Svar #2 skrivet: 08 juni 2016, 12:53:19 »
Mmm, gräva bort och lägga sträng med makdadam där närmast grunden kanske. Jag kan ju inte direkt ta bort så mycket för då blir det ju en fåra/sluttning in mot huset och det är inte så bra heller.
Även om jag kanske inte vill ha makadam där, brukar hamna ute på gräsmattan efter ett tag tycker jag.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Spricka i betongen
« Svar #3 skrivet: 08 juni 2016, 15:21:02 »
Jag dränerade om grunden och lade just makadam längs upp utmed grunden.
Det ligger faktiskt kvar rätt bra utmed grunden.
Men om huset inte är sÃ¥ bra dränerat sÃ¥ är jag tveksam till att gräva och lägga makadam, risken finns ju att man leder in ytvatten mot grunden.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Spricka i betongen
« Svar #4 skrivet: 08 juni 2016, 16:52:01 »
Kanske lyfta bort 10 cm tjock  "torv" 30 X 30 cm bitar hela vägen, sedan lägga plast upp mot grunden och sedan lägga tillbaks torven?
Det borde ju leda bort en del av vattnet som nu säker sig mot betongen.
Eller riskerar plasten bara att hålla kvar fukten bättre (under plasten)?

Kanske har du ett litet hÃ¥l pÃ¥ slangen man ser inväxt i gräset pÃ¥ bilden. HEHE.  :)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Spricka i betongen
« Svar #5 skrivet: 08 juni 2016, 19:29:13 »
Jag lägger halvplattor längs väggen. och försöker få en aning lutning utåt. Sen försöker jag knacka bort det som är trasigt och dit med nytt husfix eller vad det nu hette.

Btw, plast är väl inte att rekommendera men man skulle kunna sätta t.ex plåt ända upp mot tegelkanten och sen en bit ner under jorden men tycker det var lite overkill. Vill man skydda en träsyll kan man göra på likande sätt.
« Senast ändrad: 08 juni 2016, 19:35:23 av shelter »
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Spricka i betongen
« Svar #6 skrivet: 09 juni 2016, 07:42:15 »
Gräv ur och sätt dit dränerande isolerskivor typ Isodrän med markväv som täcker upptill och framtill och sätt en tillhörande rekommenderad plÃ¥tlist ovanför allt.   

Sätt sedan c 20-40 cm frÃ¥n väggen en avgränsare  typ tryckt virke, kantsten och lägg markväv frÃ¥n väggen och ut till avgränsaren, fyll till sist med tvättad makadam/singel. 

HÃ¥ller pÃ¥ med detta efter dräneringen i höstas , mest för att fÃ¥ det att se bra ut , men även för att slippa ogräs längs väggen.  Visst kommer löv, barr, frön och dylikt leta sig ned i fyllningen, men med markväven kommer där att blir torrt snabbt sÃ¥ ingen växtlighet kan bildas. Markväven stoppar även rotbildning nedÃ¥t.



Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Spricka i betongen
« Svar #7 skrivet: 09 juni 2016, 07:51:43 »
en tub latexfog från byggmax och lite målarfärg...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Spricka i betongen
« Svar #8 skrivet: 09 juni 2016, 14:26:25 »
Gräv ur och sätt dit dränerande isolerskivor typ Isodrän med markväv som täcker upptill och framtill och sätt en tillhörande rekommenderad plÃ¥tlist ovanför allt.   

Sätt sedan c 20-40 cm frÃ¥n väggen en avgränsare  typ tryckt virke, kantsten och lägg markväv frÃ¥n väggen och ut till avgränsaren, fyll till sist med tvättad makadam/singel. 

HÃ¥ller pÃ¥ med detta efter dräneringen i höstas , mest för att fÃ¥ det att se bra ut , men även för att slippa ogräs längs väggen.  Visst kommer löv, barr, frön och dylikt leta sig ned i fyllningen, men med markväven kommer där att blir torrt snabbt sÃ¥ ingen växtlighet kan bildas. Markväven stoppar även rotbildning nedÃ¥t.
Har för mig att isodrän rekommenderar att man ska återfylla med jordhaltigt material antar att det är för att hindra vatten att rinna mot skivorna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Spricka i betongen
« Svar #9 skrivet: 09 juni 2016, 20:22:40 »
isodrän kräver ju att jag gräver upp hela baksidan.
Tror inte det är så illa att jag måste dränera om, det är flera som har likadana hus där jag bor och vad jag vet har ingen gjort det.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Spricka i betongen
« Svar #10 skrivet: 09 juni 2016, 22:03:26 »
Kanske skulle varit mer tydlig, jag menade att en lösning kan vara att bara gräva ner halva/tredjedels Isodrän block för att hindra markfukten, inte dränera hela fasaden ned till sulan. Jag skall göra så runt garaget som står delvis på platta.

Ã…terfyllning med jord enligt instruktion är ju inget hinder sÃ¥ länge man täcker med duk. Vatten skall ju rinna rakt igenom skivorna rakt ned och skall med korrekt dränering nÃ¥ dräneringsslangarna som leder bort det.  Jag har Ignucell och deras profil driver ju vattnet ut frÃ¥n fasaden.

Dock inte uppifrån enligt min åsikt, tycker duk+singel/makadam direkt ovanpå blecket som skyddar isolerblocket ger en bättre ventilerande/dränerande funktion, men det är min åsikt. När det gäller dräneringar och fuktlindrande åtgärder finns det många olika åsikter....
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Spricka i betongen
« Svar #11 skrivet: 09 juni 2016, 23:14:46 »
Nja, ska man börja gräva och isolera så tror jag mer på att göra det ordentligt på en gång och inte halvfuska.
Men det där tipset med att lägga dit plattor utmed grunden med lutning bort från väggen har jag sett fler som rekommenderar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!