Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Energicentra FrÃ¥nluftsvärmepump ECFL  (läst 60963 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« skrivet: 31 januari 2011, 18:49:11 »
Hej,

Som stolt ägare av, vad jag förstår, Energicentras första nya frånluftsvärmepump i produktion, kan jag rapportera att den är inte dum alls. Överraskande tyst, enkel att installera. Displayen var trasig, men den är bytt nu, fick låna en av en återförsäljare i södra Sverige, som var bussig och kom till Skåne för att byta. Manualen saknas ännu så jag har inte en susning om vad knapparna gör. Grundinställningarna är fullt tillräckliga för att med fast kondensering låta den jobba på under vinterförhållande i alla fall.
Rums temperaturen som sugs in i pumpen ligger nu på 19 - 20 grader och ut blåser den mellan +2 och -2 (precis innan avfrostning går den ner till -8). Man får strypa tilluften (alltså inneluften) lite eftersom fläkten är ganska stark. Ska försöka ställa ner effekten lite på den när jag hinner. Det är möjligt att man kan ändra fläkten med kontrollen/displayen men jag ju behöver manualen för det...
Jag kopplade 125 mm spiro rör till utblåskanalen och den blir riktigt kall så den måste man givetvis isolera för att undvika kondens. Det finns isoleringsstumpor att trä på men jag gjorde det med ett par gamla liggunderlag och gaffatejp. En bit av röret är flexibel slang, den stoppade jag inuti en bit flexibel 150 mm köksfläkts slang, en sån med ett inre lager alufolie och ett yttre av plast , det funkar. Man får tejpa så det inte kommer in ny fuktig luft.
Det började läcka rejält från flödesvakten inuti maskinen efter ett par dagar. Den var ganska lös, det gick bra att spänna den så slutade det läcka.
Det blir mycket kondensvatten, typ 10-12 liter på 24 timmar nu när ute tempen ligger på -4 - -6, det lär bli MYCKET mer på sommaren så en permanent lösning för det kan rekommenderas. Ni som samlar regnvatten till bevattning har kanske några förslag. Synd att hälla ut allt det vattnet...

Denne försökskaninen ser fram emot en manual :-)


« Senast ändrad: 01 februari 2011, 19:47:45 av olam »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2011, 20:27:06 »
Vad kostade kalaset totalt?
Själva pumpen verkar kosta 10900 kr enligt hemsidan.  :o
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2011, 09:26:22 »
Vad kostade kalaset totalt?
Själva pumpen verkar kosta 10900 kr enligt hemsidan.  :o

Det är det jag räknar med ja. Lite som att köpa ett kylskÃ¥p, ska bara pluggas in pÃ¥ lämpligt sätt.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2011, 10:16:37 »
Om man trycker på Manualer/faktablad för ECFL så blir priset 12500:- ink moms för den lilla och 13900:- ink moms för den stora
Så 10900:- är ett bra pris
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Danred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2011, 15:45:43 »
Ska det verkligen bli så mycket kondensvatten? Luftfuktigheten ligger ju bara runt 20% inomhus såhär års.

Jag måste räkna på det när jag kommer hem och har min fukthandbok i knät :)

Vad är det för totalflöde på frånluftsfläkten?

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2011, 16:00:30 »
Ska det verkligen bli så mycket kondensvatten? Luftfuktigheten ligger ju bara runt 20% inomhus såhär års.

Jag måste räkna på det när jag kommer hem och har min fukthandbok i knät :)

Vad är det för totalflöde på frånluftsfläkten?

Det är lite fuktigare här i Skåne, kommer sällan under 40%...
Jag vet inget om luft flödet, jag har strypt lite med tejp än så länge. Det vore intressant med ett lite mera vetenskapligt angreps sätt.... Om någon har tips.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2011, 19:17:24 »
Hepp, nu kom manualen. Tack för detta! Nu ska huvudet klias

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2011, 20:20:20 »
hej.
precis som ola skriver sÃ¥ agerar han test pilot pÃ¥ den första serie maskinen. ola är en vanlig kund som gärna ville vara först o testa.vi känner inte varandra o jag litar pÃ¥ att ola skriver bÃ¥de ris o ros om hur det funkar. som vanligt lite struligt med val av display o även manualen   he he.skall se om jag hittar lämplig logger till denna maskin o skicka till ola.
som mina tester visat så ger dom otrolig effekt men bättre att en opartisk får testa.
lite svårt att veta hur man skall ventilera....mäta luft flödet. jag vill påstå att över ventilering inte är en fördel då det istället blir massa kallras mm runt fönster o dörrar helt i onödan.

skall kolla om jag kan lösa det med någon typ av inbyggd luft flödes mätare nu då jag åker tillbaka till kina den 23 feb.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #8 skrivet: 02 februari 2011, 09:09:21 »
Jag får knapp något kondensvatten alls ur min Nibe just nu.

Kan bero på att jag kör hög fläkthastighet och inte går under 0 ºC på avluften så jag har inga avfrostningar heller.

Jag kollade på denna pump också när jag jagade pump till mitt projekt och då hade Abatronic den men vågade inte "deala" med detta Polska företag. Skulle ha varit roligt att ha ett ex. att testa med.

Kommer att följa dina erfarenheter med intresse.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #9 skrivet: 02 februari 2011, 13:42:47 »
Jag får knapp något kondensvatten alls ur min Nibe just nu.

Kan bero på att jag kör hög fläkthastighet och inte går under 0 ºC på avluften så jag har inga avfrostningar heller.

Jag kollade på denna pump också när jag jagade pump till mitt projekt och då hade Abatronic den men vågade inte "deala" med detta Polska företag. Skulle ha varit roligt att ha ett ex. att testa med.

Kommer att följa dina erfarenheter med intresse.

Jag har läst lite i din tråd, "Intressant Projekt. Mycket intressant.
Till skillnad från det du gör med "solfångad" varm luft kan jag inte dra hur mycket luft som helst. Då sugs för mycket kall luft in.
Tar du kall uteluft som solvärmts på vägen in blir den ju tok torr!
Luft som är -10 en solig vinterdag ger nog inte en glas vatten per "olympisk swimming pool" luft. :-)
Luft flödet beror ju lite på hur stort huset är. Vårt är inte jättestort så jag har, efter Kristers förslag, strypt flödet lite. Då sjunker utluftstempen ju och förångaren fryser på. Men det blir ju kondens även om förångaren håller 10 grader, det är skillnaden som gör skillnaden...
Vore intressant om kompressorn kunde anpassa sig till den luft den får och aldrig kyla förångaren under 0 grader...

Ehrm, den läcker inte längre, det hade manometern på tanken sladdrat om... så det är kondens iallafall.
« Senast ändrad: 02 februari 2011, 13:44:26 av olam »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #10 skrivet: 02 februari 2011, 14:39:27 »
Luften blir ju exakt lika torr oavsett om du värmer den med solen eller på nåt annat sätt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #11 skrivet: 02 februari 2011, 15:45:18 »
Luften blir ju exakt lika torr oavsett om du värmer den med solen eller på nåt annat sätt...

Absolut, men då är det kanske synd att dra in den :-)

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #12 skrivet: 02 februari 2011, 16:29:19 »
Tror fortfarande att vinterluft är torr och om förångaren inte ligger på minus så blir det inte mycket kondens och den lilla fukten som finns i luften blåser ut genom avluften.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #13 skrivet: 02 februari 2011, 17:22:54 »
Tror fortfarande att vinterluft är torr och om förångaren inte ligger på minus så blir det inte mycket kondens och den lilla fukten som finns i luften blåser ut genom avluften.

Luften kan bära mindre fukt ju kallare den är, men när man drar in den i huset och värmer upp den tar den med sig fukt från främst matlagning och dusch m.m.. Dessutom torkar, på vintern, husets insida av uppvärmingen, ventilationen tar med sig denna fukten ut, i mitt fall genom frånluftsvärmepumpen. Mät och jämför fuktigheten på väggar och golv i september och i maj. Detta betyder inte att det behöver vara skadliga fuktnivåer i september men de är vanligtvis högre och ibland ett problem.
Vi har runt 40-50 % enligt en enkel temometer/fuktmätare. Det är behagligt, med torrare luft får många problem med torra ögon och andningsvägar.
Ett kylskåp är typ 4-6 grader öppnar man dörren en stund blir det kondens, och inte bara på kylelementet utan på allting där inne som är kallt.
Ur min frånluftsvärmepump rinner det kondensvatten. Eller vad tror ni andra att det är? Skulle det vara ovanligt under motsvarande förhållande med en annan frånluftsvärmepump?

OlaM

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #14 skrivet: 02 februari 2011, 17:29:40 »
Tror fortfarande att vinterluft är torr och om förångaren inte ligger på minus så blir det inte mycket kondens och den lilla fukten som finns i luften blåser ut genom avluften.
ju mer effekt du plockar ut ur förångaren via kompressorn ju kallare blir förångaren = kondens bildas/ tar man ut ännu mer blir det is/snö så avfrostning med luftflöde eller kompressor drift erfodras. på samma sätt fryser en luft luft värmepumps förångare o avfrostning erfodras. gissar att luft som suges inne i ett hus via en kall förångare alstrar betydligt mer vatten. det är betydligt fuktigare inne i huset än ute.
sedan var gränsen går på storlek på kompressor/ förångare kontra luftutbyte kan jag inte svara på. gissar att det är väldigt individuellt beroende på hus.
vet en som testat o suga ur avlopps avluftningen.... ;D kommunens avlopp e väääldigt varmt. således luktar det skit i utblåset 4 meter upp i luften men han har ett gryyyymt cop.
tvivlar att det är tillåtet men jag tror inte han bryr sig. ;)
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!