0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Låter som det är glapp i nån kabel till VP eller i den. Kolla alla anslutningar som är till VP. Dåligt åtdragna skruvar etc eller ledare som gått av och glappar...
Vet du vilken/vilka anslutningar som jag bör försöka kolla? Såvitt jag kan se är allt åtdraget i centralen och laddning av bil går bra och den går på just L1/L2 så det borde ju vara någon inne i VP men var?
Eftersom du har problem med både kompressor och elpatron på L2 så låter det som glapp någonstans från central till VP. Även om skruvar sitter fast så känn på kabeln att inte ledaren gått av och ligger och glappar.
Kanske en dum fråga men visst borde elpatronen gå på alla tre faserna om den går för fullt? Just nu går den som sagt endast på L1/L3 som det ser ut. (Ställt den på 2/3 men samma sak ske även om jag ändrar till 3/3 i installatörsmenyn).
Enligt reservdelslistan så är det 9 kW el-patron men lite olika varianter beroende på årsmodell. Om el-patronen går för fullt ska den dra 3000 W per fas, dvs 13 A per fas. Stämmer inte alls med din mätning. Mätningen tyder på att enbart 6 kW-steget är inkopplad plus att det är något fel på fas L2 matning eller element.
Ställer jag upp den till 3/3 så får jag ungefär 13A per fas, men ingenting på L2 så jag kommer upp i ca 6kW som mest. Då är det något lurt med den fasen känns det som och också det som orsakar att kompressorn hackar och har sig. Snacka om mysterium, kom från ingenstans detta.
Låter som ett klassiskt glapp, när det blir varmt så bryts kontakten, ibland behöver den inte gå ihop igen när det blir kallt. Det kan se ut som sladd och skruv sitter fast men ibland så kan den som kopplar missa att tex stoppa i sladd i plint men den ligger emot och fungerar en längre tid men tillslut så blir det avstånd och ingen kontakt.
Hm ok. Låter lite lovande om det enbart är ett glapp. Men ingreppet som gjordes i och med bytet av expansionsventilen innebar väl enbart jobb på kylkretsen så jag förstår inte varför glappet uppkom efter det. Eller så är det bara en slump. Hur mäter jag bäst upp var någonstans det här eventuella glappet finns? Hur hade du gjort?
Det har inget att göra med kompressorn går tungt. Kablarna ska klara leda strömmar så höga tills säkringar löser. En fungerande kompressor är "lättmjölk".Om du inte kan mäta dig steg för steg var spänningsfallet uppstår mellan värmepump och elcentral så får du be en elektriker göra det. Många fel kan man hitta visuellt. Bränd isolering på någon kabel. Eller bränt runt hålet en kabel sitter i en arbetsbrytare eller säkring som exempel. Öppna elcentralen och arbetsbrytare och kika, eller be någon annan göra det.
Ok, förstår. Tack! Behöver nog få hit en tekniker som kan kika närmare vad som kan ha hänt. Ibland ska man inse sina begränsningar.Spänningsfallet verkar såvitt jag kan se enbart påverka huset på ett par-tre olika ställen. Ett uttag på övervåningen, lampor i "pannrummet" där VP står samt den hackiga/ryckiga gången på kompressorn. Detta måste ha uppkommit nån gång kort efter att VP reparerades med ny expansionsventil men hur det är relaterat till varandra har jag ingen aning om. Det jag försöker fatta nu är om det är VP som är orsaken till problemet eller om den bara visar de tydliga symptomen på felet vad det nu är. Just nu går den på elpatron och tuggar på, dock endast på L1/L3 och jag kan se att lampan där nere flämtar till lite då och då och spänningen på L2 svajar lite hela tiden. Dock inte jättemycket men typ mellan 215-225V kanske. Dom andra två faserna ligger i princip helt stilla på samma spänning.