Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Säsong för Hetgaslarm  (läst 4782 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Säsong för Hetgaslarm
« skrivet: 09 januari 2016, 16:41:32 »
Har en Ecoair 105 kopplat med Ecologic till gammal panna.

Installerad 2008 har den gått utan problem i 27000 kompressortimmar och glufsat i sig 51000kWh. Har noterat hetgastempen varje vecka, den ligger numer mellan 89 -99 grader. Aldrig tidigare fått hetgaslarm.

I några dagar i följd har pumpen nu larmat för hög hetgas temp (ställd på 130) och stannat. VP- in har legat på cirka 42 och VP- ut på cirka 48 grader. Hetgasgivaren är OK. Tempfallet över torkfiltret cirka 2 grader. Luftcikulationen har inga hinder. Kan inte se något i synglaset, ingen vätska, inga bubblor. Efter start går hetgastempen raskt upp till cirka 95 grader. Därefter med 2 grader/minut till hetgaslarm vid 130 grader. Inga tecken på igenfrostning. Har ökat radiatorflödet.

Gissar att systemet är i stort sett tomt på kylmedia?? Felet inträffade vid senaste köldknäppen vid temperaturer ned mot -18 grader.

Lönar sig en reparation eller är det lika bra att byta?

« Senast ändrad: 14 januari 2016, 08:36:52 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Säsong för Hetgaslarm
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2016, 18:26:12 »
Vargör inte bara fylla på?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Säsong för Hetgaslarm
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2016, 19:06:15 »
Manualen säger att EcoAir 105 ska ligga på ca :dt: 2°C vid minus 10°C, och vid -15 spärras värmepumpen.

Har du  :dt: 7 °C kan det inte vara mycket till flöde i värmebärarkretsen.

Berätta mer om systemet är uppbyggt. Tex har du separat cirkulationspump mellan VP och gamla pannan?

*Tillägg, gäller standardversionen av 105, inte 105PE (Polar Edition).
« Senast ändrad: 09 januari 2016, 19:11:52 av GabrielH »
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Säsong för Hetgaslarm
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2016, 20:38:37 »
Vargör inte bara fylla på?

Om gasen läckt ut så finns det sannolikt någon läcka.
Har du någon uppfattning om vad det kostar att anlita servicetekniker för att hitta och reparera läckan, fylla på köldmedia och ställa in expansionsventilen?? Samt testa systemet efteråt?

Tacksam!!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Säsong för Hetgaslarm
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2016, 20:46:11 »
Manualen säger att EcoAir 105 ska ligga på ca :dt: 2°C vid minus 10°C, och vid -15 spärras värmepumpen.

Har du  :dt: 7 °C kan det inte vara mycket till flöde i värmebärarkretsen.

Berätta mer om systemet är uppbyggt. Tex har du separat cirkulationspump mellan VP och gamla pannan?

*Tillägg, gäller standardversionen av 105, inte 105PE (Polar Edition).


Ptja,

Mätvärdena var inte tagna vid utetemp -10 grader. (Vad fick du det ifrån??)
Kör flytande kondensering.VP dockad mot separat panna styrd av Ecologic. Separat cirkulationspump Alpha2, konstant-flödesstyrd inställning.
« Senast ändrad: 13 januari 2016, 17:45:37 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Säsong för Hetgaslarm
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2016, 21:21:05 »
Har den funkat perfekt tills nu lär det ju knappast vara din systemlösning i sig utan troligen ligger problemet i VP.

Innan du kollar gas läckage kan det vara värt att kolla hetgasgivaren, kanske den fått fnatt och signalerar på hög hetgas fast än det i själva verket är temperatur som ligger lägre....givarna brukar ju kunna fallera.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Säsong för Hetgaslarm
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2016, 21:30:15 »
Om synglaset är "tomt" så tror jag det beror på att det är helt OK.
Tror inte man kan få grejerna att funka alls utan så pass mycket köldmedia att det inte syns i synglaset, utan det är troligen frånvaro av bubblor.
Jag antar att du har koll på tempdiffen äver värmepumpen och att värmebärarflödet där är OK?
I så fall misstänker jag expansionsventilen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Säsong för Hetgaslarm
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2016, 22:51:46 »
Har den funkat perfekt tills nu lär det ju knappast vara din systemlösning i sig utan troligen ligger problemet i VP.

Innan du kollar gas läckage kan det vara värt att kolla hetgasgivaren, kanske den fått fnatt och signalerar på hög hetgas fast än det i själva verket är temperatur som ligger lägre....givarna brukar ju kunna fallera.


Tack Castrol,

men givaren är OK. Har kollat den med IR termometer. Givaren mäter med god noggrannhet.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Säsong för Hetgaslarm
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2016, 23:01:26 »
Om synglaset är "tomt" så tror jag det beror på att det är helt OK.
Tror inte man kan få grejerna att funka alls utan så pass mycket köldmedia att det inte syns i synglaset, utan det är troligen frånvaro av bubblor.
Jag antar att du har koll på tempdiffen äver värmepumpen och att värmebärarflödet där är OK?
I så fall misstänker jag expansionsventilen?



Tack Carl,

jag är också förbluffad över att pumpen producerar värme tills hetgaslarmet löser ut. Önskar att du har rätt.
Då skulle möjligen en Service/repararation kanske kanhända vara lönsam.
Är det någon som har kunskap om man enkelt kan kolla ifall expansionsventilen är den skyldiga. Gissar att man senare måste anlita ett proffs för justering.
« Senast ändrad: 09 januari 2016, 23:19:58 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Säsong för Hetgaslarm
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2016, 23:47:37 »
Gokväll.. tror tyvärr att det är din kompressor som gett sig..

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Säsong för Hetgaslarm
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2016, 09:45:18 »
Tack Carl,

jag är också förbluffad över att pumpen producerar värme tills hetgaslarmet löser ut. Önskar att du har rätt.
Då skulle möjligen en Service/repararation kanske kanhända vara lönsam.
Är det någon som har kunskap om man enkelt kan kolla ifall expansionsventilen är den skyldiga. Gissar att man senare måste anlita ett proffs för justering.

Jepp, du behöver en kyltekniker som får kolla över grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Säsong för Hetgaslarm
« Svar #11 skrivet: 10 januari 2016, 12:22:23 »
Gokväll.. tror tyvärr att det är din kompressor som gett sig..

Intressant....

vad grundar du den slutsatsen på?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Säsong för Hetgaslarm
« Svar #12 skrivet: 10 januari 2016, 20:07:22 »
En stark tro.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Säsong för Hetgaslarm
« Svar #13 skrivet: 10 januari 2016, 20:26:11 »

Ptja,

Mätvärdena var inte tagna vid utetemp -10 grader. (Vad fick du det ifrån??)
Kör flytande kondensering.VP dockad mot separat panna styrd av Ecologic. Separat cirkulationspump, konstant-flödesstyrd.

Eftersom problemet dykt upp nu sÃ¥ antog jag att du presenterade värden tagna i samband med problemet. Förra vintern vilket var första i huset hade jag själv problem med hetgaslarm pÃ¥ min Ecoair 105 2008. Gick klanderfritt hela sommaren, och till senhösten beställdes service. Tyvärr verkar det finnas gott om skojare. Den första firman dömde ut kompressorn efter att bara tittat pÃ¥ inomhusdelen  Sc:,h. Manometerstället kopplades hastigt upp vilket bekräftade defekt kompressor, och han ville inte göra nÃ¥gonting. Jag fick en massa förslag där det billigaste var kompressorbyte för 30.000.

Jag skruvade då själv ut expansionsventilen på vinst eller förlust, och när expansionsventilen öppnats upp några varv blev värdena mycket bättre. En annan firma tittade på värmepumpen, och jag fick en liten gaspåfyllning. Expansionsventilen hade jag hittat en hyffsat bra inställning på så den fick vara i sitt öppnade läge. Kompressorn både lät och gick bra så hur första firman kunde döma ut den kunde andra kylteknikern inte förstå.

Det kanske är något med Honeywell TLEX expansionsventiler som får dem att börja kärva eller förändras med tiden.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Säsong för Hetgaslarm
« Svar #14 skrivet: 10 januari 2016, 20:45:15 »
Tack Gabriel...

Jodå. Om jag kommer ihåg rätt så var det runt nollan eller någon minusgrad ute, när jag gjorde hetgas-testet och mätte temperaturerna in och ut.
Bedömde deltat som ett tecken på att VP kunde leverera värme. Utetempen var ointressant då.

Tror på Carl's analys att expansionsventilen skulle kunna vara skyldig.

Vilket verktyg använde du för justeringen (den sitter ju uppochner)?
Hur många varv skruvade du? Motsols?
Antar att det var hetgasvärdena som blev bättre? Hur mycket?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!