Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump tillsammans med pellets och solvärme  (läst 8559 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump tillsammans med pellets och solvärme
« Svar #15 skrivet: 04 december 2014, 21:58:01 »
Ditt alternativ med en komplett split-anläggning eller ett värmeväxlarsystem mellan VP och tank blir väl inte heller speciellt billigt?

En system med mellanväxlare 2 cirkpumpar och glykol är inte det bättre alternativet nej, helt riktigt.
Men en enkare split behöver inte kosta mer än en konventionell LVVP som har vatten i utedelen.
Det finns flera modeller som i princip bara består av en utedel och en kondensor som koppas direkt mot husets värmesystem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Värmepump tillsammans med pellets och solvärme
« Svar #16 skrivet: 05 december 2014, 11:22:12 »
De farhågor att värmepumpen skulle döda solvärmen på sommaren tror jag inte alls på
Det är snarare tvärt om, Att solvärmen stoppar värmepumpen.

Jag skrev att LVVP "kan ersätta" solvärmen, inte att den dödar eller är billigare. En LVVP funkar som effektivast på sommaren, eller hur? Den kan inte ersätta pellets under kallaste vinterdagarna, eller hur?

CTCs använder i princip samma lösning för att koppla ihop LVVP med sol som med pellets/ved: Eftersom både solvärme och pellets/ved genererar vatten som är betydligt varmare än vad VP vill ha så kör man med en extratank och separat styrning av det systemet.

Är det lättskött? Ja, extremt lättskött. VPn tuffar och går, när det blir för kallt ute stoppar den och elpatronerna kör igång. Om jag då istället vill elda så laddar jag vedpannan och eldar, och styrsystemet ser till att systemet vedpanna-extratank fungerar som det ska och att extratanken levererar varmvatten till huvudtanken i lagom takt för att hålla förinställd temperatur i den.
Hade det varit någon vits med solvärme som komplement sommartid? Nej, kostnaden för VP:ns produktion av varmvatten under sommaren ligger på en 50-lapp i månaden.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Värmepump tillsammans med pellets och solvärme
« Svar #17 skrivet: 06 december 2014, 11:52:54 »
Att döda solvärmen eller att ersätta solvärmen är väl näst intill samma sak fast skrivet med olika ord.
Innebörden är samma, nämligen att värmepumpen tar över.

Citera
Hade det varit någon vits med solvärme som komplement sommartid? Nej, kostnaden för VP:ns produktion av varmvatten under sommaren ligger på en 50-lapp i månaden.
För DIG är kanske det inte är någon vits att montera solpaneler för att få varmvatten på sommaren eftersom
A. Du har redan värmepump
B. Kostnaden för solfångare och installation kommer att bli för stor för att kunna tjäna in sig.
Men det är inte ditt system som jag pratar om utan postarens system, och postaren HAR REDAN solfångare.
Eller tycker du att dom skall demonteras/kastas på tippen bara för att en värmepump monteras?

Naturligtvis skall solfångarna vara kvar på postarens tak även om en värmepump monteras

Sen kan du även räkna med att postarens solfångare kommer att hjälpa till en del med uppvärmningen både vår och höst.
Så i ärlighetens namn är det ju inte bara sommaren och varmvatten vi pratar om.

När jag kastade ut 3 solfångare(7,5m²) på gräsmattan förra året endast ihopkopplad med oisolerad trädgårds slang för att testa lite så höll jag över 60°C i mina tankar på totalt 1000liter.
kostnaden var knappt 10kr i drivenergi för cirkulationspumpen på en månad.

Jag kan tala om att kan man få i stort sett fri tillgång till varmvatten för runt 10kronor i månaden med solfångare är det oslagbart.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Värmepump tillsammans med pellets och solvärme
« Svar #18 skrivet: 06 december 2014, 12:59:00 »
Du läser mitt inlägg baklänges, eller så har jag varit extremt otydlig.

Jag argumenterar inte för att han ska kasta ut solvärmen utan försöker förklara varför de två systemen solvärme-luft/vatten konkurrerar. Om man har ett fungerande solvärmesystem som man vill ha kvar och vill bli av med pelletseldningen så är inte luft/vatten det logiska valet, eftersom luft/vatten inte kan ersätta pellets när det är som kallast utan tvärtom fungerar som bäst när solvärmen fungerar som bäst. Så den säljare som föreslog bergvärme resonerade logiskt i mina ögon.

Sen kan man ändå välja att installera luft/vatten av andra skäl än strikt ekonomiska, och då är det ju bra om man vet vad konsekvenserna blir i förhållande till befintliga system. Eller hur?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Värmepump tillsammans med pellets och solvärme
« Svar #19 skrivet: 06 december 2014, 20:23:44 »
Jag vet ärligt talat inte hur jag skall tolka dina inlägg på något annat sätt när du skriver

Så satsar du på LVVP kan du lika gärna skrota solvärmen.

Eller

Ett luft/vatten-system kan ersätta solvärmen helt och hållet men kan må bra av möjligheten att få stöttning av pellets riktigt kalla vinterdagar.

Och den installatör som föreslog bergvärme gjorde det nog för att få sälja ett komplett system som han tjänar bra med pengar på, inte för att kompletera det system som redan finns som var TS önskan.
Det är nämligen inte många installatörer som vill bygga specialsystem med olika värmekällor men TS (TrådSkaparen) kanske har ganska nya grejor som han vill behålla men ändå få det lite enklare hanteringsmässigt.

Jag hävdar fortfarande att man kan få till ett bra system där sol,värmepump och pellets samverkar.
Och många luft/vattenvärmepumpar klarar temperaturer på -20 till -25°C idag vilket betyder att pelletsbrännaren inte kommer att tända speciellt många gånger på en vinter.

Så Bror10 tveka inte att ställa fler frågor om du undrar över något.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump tillsammans med pellets och solvärme
« Svar #20 skrivet: 06 december 2014, 21:16:30 »
Jag vet ärligt talat inte hur jag skall tolka dina inlägg på något annat sätt när du skriver

Eller

Och den installatör som föreslog bergvärme gjorde det nog för att få sälja ett komplett system som han tjänar bra med pengar på, inte för att kompletera det system som redan finns som var TS önskan.
Det är nämligen inte många installatörer som vill bygga specialsystem med olika värmekällor men TS (TrådSkaparen) kanske har ganska nya grejor som han vill behålla men ändå få det lite enklare hanteringsmässigt.

Jag hävdar fortfarande att man kan få till ett bra system där sol,värmepump och pellets samverkar.
Och många luft/vattenvärmepumpar klarar temperaturer på -20 till -25°C idag vilket betyder att pelletsbrännaren inte kommer att tända speciellt många gånger på en vinter.

Så Bror10 tveka inte att ställa fler frågor om du undrar över något.
Det beror vad man lägger i begreppet ett bra system. Ett system där utbytet frÃ¥n solvärmesystemet  till största delen sparar gratisenergi (värme frÃ¥n luft, berg mm) anser jag i allafall inte vara ett bra system.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Värmepump tillsammans med pellets och solvärme
« Svar #21 skrivet: 06 december 2014, 23:49:42 »
Du har nu två system som kompletterar varandra. Pelletskaminen är bra vintertid och solvärmen är bra sommartid.

Om du nu skaffar ett nytt, tredje system, så kommer det konkurrera med ett av dom du har.

En LVVP kommer att konkurrera med solvärmen, så du har bara riktig glädje av LVVPn vår och höst, såvida det inte blir milda vintrar framöver. Pelletssystemet kommer du bara använda när det går ner mot -15 eller kallare, om du satsar på en bra LVVP. Så satsar du på LVVP kan du lika gärna skrota solvärmen.

Är du journalist? Dom brukar rycka enstaka meningar... ;)

Första meningen i stycket säger att en LVVP inte kommer gå på sommaren om man har solvärme, så om man vill använda LVVPn så kan man lika gärna skrota solvärmen. Båda kan inte gå samtidigt, eller hur?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Värmepump tillsammans med pellets och solvärme
« Svar #22 skrivet: 09 december 2014, 20:18:03 »
Ja lunk jag är journalist pÃ¥ Västerbottenskuriren  :o
Nä jag skämtar bara.

Allt du skrivit i den posten sammanfattas av din sista rad därför tog jag bara med den.

Hhans
Tycker du det är finare med "gratis" energi som har passerat en kompressor?
För solvärmen är väl också "gratis" energi eller hur?
Och om grejorna redan finns och är hela skall de väl användas eller har jag fel.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!