Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Försäkring efter garantitiden  (läst 1314 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Försäkring efter garantitiden
« skrivet: 20 september 2006, 22:59:23 »
Funderar hur jag ska göra med försäkring år 6 till 10. Kan teckna en försäkring som stegrande till år 10 kommer att kosta totalt nästan 7000:-

Är inne på att skippa försäkringen och spara till ny pump istället när det blir oreparabelt.

Vad tycker ni jag ska göra?

Vad kostar en kompressor? Eller är det så att man byter hela burken inkl. reglerkort, cirkulationspumpar mm?

Har en Nibe 1110-8,5kW som gått som en klocka. Bor i Göteborg och har 145m hål. 300kvm uppvärmd yta på 3 plan inkl. källare. Tillsatsel 400 timmar på 5 år.
Jag har inte funderat på VP:en på sista 4 åren. Den bara finns där och värmer när det behövs men inser att det kan vara bra att vara förberedd med kunskaper om något händer.
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29390
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Försäkring efter garantitiden
« Svar #1 skrivet: 21 september 2006, 08:48:55 »
Jag skulle skippa försäkningen, VP:n kan mycket väl hålla i uppåt 20 år om allt går bra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Försäkring efter garantitiden
« Svar #2 skrivet: 21 september 2006, 09:59:02 »
Jag har varit i samma bryderi.
Jag resonerar såhär att; har den hållt 6 år så är fabrikationsfelen redan ur bilden och sannolikheten att pumpen skall hålla längre stora.
7000:- du nämner räcker ju till en del av en reparation också... speciellt om felet kommer "år 11" ;)

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Försäkring efter garantitiden
« Svar #3 skrivet: 21 september 2006, 11:32:07 »
Då struntar jag i försäkringen och köper aktier istället.

Jag har sällan lyckats att få ut något från försäkringsbolagen. Det krävs att man tjatar och gnäller och det orkar jag inte. Hellre skruvar jag isär grejerna och lagar själv om jag kan. Alltid lär man sig något nytt. Har andra kunnat få ihop det i flygande fläng på en fabrik så kan jag också lyckas om jag får tid på mig och har ett stort köksbord och små burkar att lägga grejerna i.

Går det inte att få felet löst så kan ofta inte andra heller så då blir det ny apparat.

Jag har lärt mig att felsymptom som innebär mer ingående felsökning och ingrepp nästan alltid resulterar i att man får rådet att köpa nytt.

Ett vanligt uttryck är "såna reparationer gör man inte numera"
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Försäkring efter garantitiden
« Svar #4 skrivet: 21 september 2006, 11:49:57 »
...Hellre skruvar jag isär grejerna och lagar själv om jag kan. Alltid lär man sig något nytt. Har andra kunnat få ihop det i flygande fläng på en fabrik så kan jag också lyckas om jag får tid på mig och har ett stort köksbord och små burkar att lägga grejerna i....

RÄTT attityd!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 242
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!