Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Se upp med Byggmax:s Cutters  (läst 4638 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
Se upp med Byggmax:s Cutters
« skrivet: 28 juni 2009, 21:34:51 »

Byggde ett trädäck förra våren. Oljade igår och därefter gick flertalet trallskruvar från Byggmax av på mitten.
Trallvirket som också kommer från Byggmax har dragit ihop sig med ca 5mm på bredden.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Se upp med Byggmax:s Cutters
« Svar #1 skrivet: 28 juni 2009, 22:59:23 »
Trallvirket som dom säljer, är som vilken annan trall som helst, dyngblöt om den är färsk, och då kan den krympa så mycket som 10%

Det gäller när man lägger den att fundera på hur pass färsk den är, och göra springan därefter. Mitt däck är från en toppleverantör, monterad med 1(en)mm springa, och nu efter 3år är springorna mellan 5-10mm.

Vad gäller skruven, man får det man betalar för!
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Se upp med Byggmax:s Cutters
« Svar #2 skrivet: 28 juni 2009, 23:02:46 »
Gick trallskruvarna sönder när du oljade golvet?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Se upp med Byggmax:s Cutters
« Svar #3 skrivet: 28 juni 2009, 23:19:43 »
Jag har använt en hel del rostfri trallskruv från byggmax och den funkar kanon är inte alls lika mjuk som andra lågpris skruvar vet iofs inte om byggmax skruven är billig heller men det räknar jag med
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Se upp med Byggmax:s Cutters
« Svar #4 skrivet: 29 juni 2009, 07:52:57 »
Gick trallskruvarna sönder när du oljade golvet?

Yes. Nästan exakt på mitten har skruvarna gått av. Alltså trallvirket krypte efter att jag oljade in den.
Skruven är lite guldfärgad och heter "Cutter...."

Har en kompis i trallskruvbranschen som sa att just den trallskruven som Byggmax salufört har haft inte varit direkt ok tillverkad. Någon slarv med härdningen.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Se upp med Byggmax:s Cutters
« Svar #5 skrivet: 29 juni 2009, 10:35:31 »
Det brukar vara så med byggskruv av billiga märken, oavsett var man köper den, att kvaliteten är ojämn. Ett paket kan fungera utmärkt men om man sedan köper ett paket av samma märke ett år senare så är det totalt misslyckat på något sätt. Jag har varit med om takplåtskruv från Biltema där ett paket hade så slöa spetsar att det var nästan omöjligt att borra sig igenom takplåten med den, ett annat paket var bra på den punkten men där var istället gummibrickorna dåliga och sprack sönder redan efter ett par månader ute på taket.

Guldfärgad ytbehandling på billiga prylar av stål (skruv, borrar, bits, hylsor osv) brukar numera vara en varningssignal om att det bara är sopor. Förr (före sommaren 2006) var guldfärgad s k gulkromatering vanlig som ett ganska bra korrosionsskydd, men den ytbehandlingen är numera förbjuden inom EU eftersom den innehåller allergiframkallande 6-värt krom. Jag vet inte vad det är för slags guldfärgat ytskikt som de billiga kinesiska tillverkarna lägger på numera.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Se upp med Byggmax:s Cutters
« Svar #6 skrivet: 29 juni 2009, 22:42:33 »
Om inte jag minns fel så är det essve som kallar sina skruvar för cutters och dom säljs överallt och är inte direkt lågpris skruv
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!