Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hero25 eller Solid25  (läst 3762 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hero25 eller Solid25
« skrivet: 29 oktober 2019, 22:40:52 »
Hej!

Jag är ny här på forumet, kan väldigt lite och behöver lite hjälp.

Min gamla Sanyo luftluftvärmepump från 2007 har gått hädan.
Jag väljer just nu mellan Mitsubishis Solid 25 och Hero LN25.

Jag har ett ca 55 kvadratmeter stort fritidshus (Västskuststuga) i Stockholms skärgård.

Jag har förstått att Solid är en enklare men bra maskin och att jag får mer lullull på en Hero. Leverantören tycker att Hero är onödigt stor för mitt hus och den är också dyrare.

Jag är ute efter så effektivt som möjligt med så låg elförbrukning som möjligt då det enda vi vet någorlunda säkert är att elen inte blir billigare. Det högre priset för en dyrare men effektivare maskin kan man ju tjäna in på att den drar mindre mängd el. Drar Hero väsentligt mindre el än Solid lutar det åt att jag ändå köper den.

Vidare har vi viss sportstuge-/mögelliknande lukt i vårt hus samtidigt som det ibland ryker in när man eldar i kaminen. Vill gärna ha en bra rening av luften. Hero har något som heter Plasma Quad Filter medan Solid har MAC-2370FT-E silverjoniserat luftreningsfilter.   

Läser man respektive maskins spec är det en del skillnader mellan maskinerna. Bland annat har Hero ett SCOPvärde på 5,2 medan Solid har 4,7. SCOP betyder här om jag förstått rätt hur många kW värme man får ur maskinen per instoppad kW el. I så fall är Hero 10,6 % effektivare än Solid och alltså bör ge en viss bestämd effekt med en motsvarande lägre elförbrukning jämfört med Solid. Det låter ju bra.

Samtidigt anges dock Solid ha en årlig förbrukning på 703 kWh/a och Hero har en årlig elförbrukning på 849 kWh/a vilket innebär att Hero har 20,7 % högre förbrukning.

Båda maskinerna har samma nominella effekt dvs 3,2 vad det nu innebär.

Jag är som ni märker ingen expert och undrar om det är någon som kan förklara hur man ska förstå dessa siffror.  Dvs är Hero mer energisnål på riktigt eller bara relativt sett på grund av större maskin?

Vidare undrar jag hur maskinernas luftfilter är i förhållande till varandra?
(Jag är medveten om att det är luftvärmepumpar vi talar om och inga luftrenare men ändå.)

Finns det något annat som man bör jämföra?

Med vänlig hälsning

Christian

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hero25 eller Solid25
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2019, 09:11:23 »
Va falls en sanyo död! omöjligt!

Luftreningen i HERO är det många som uppskattar att ha i ett fritidsboende för att slippa "sommarstuge doften"

skillnaden i SCOP är för liten tycker jag för att det skall vara en parameter, det tar lång tid att räkna hem och flera andra faktorer påverkar oxå.

APéns stora fördel är ju det förhållandevis lilla formatet.
LN har alla de andra fördelarna.

Om inte inköpspriset är helt avgörande så tycker jag att man skall välja LN-modellen.

Utloggad chm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hero25 eller Solid25
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2019, 10:27:23 »
Va falls en sanyo död! omöjligt!

Luftreningen i HERO är det många som uppskattar att ha i ett fritidsboende för att slippa "sommarstuge doften"

skillnaden i SCOP är för liten tycker jag för att det skall vara en parameter, det tar lång tid att räkna hem och flera andra faktorer påverkar oxå.

APéns stora fördel är ju det förhållandevis lilla formatet.
LN har alla de andra fördelarna.

Om inte inköpspriset är helt avgörande så tycker jag att man skall välja LN-modellen.

Tack för ditt snabba svar.

SCOP-skillnaden kan man alltså bortse från i mitt fall. Hur är det med den årliga elförbrukningen, dvs hur är den uträknad? Känns ju som ett medelvärde och i så fall hur är det bestämt?

Som jag förstår dig så är filtret på Hero bättre än Solids vad gäller mina önskemål.
Läggs i vågskålen

Prisskillnaden är förövrigt 3000 kr.

Hälsningar

Christian

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hero25 eller Solid25
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2019, 10:33:15 »
COP är momentant värde vid +7 grader ute och 20 grader inne.
SCOP skall motsvara just COP över en säsong.
Finns olika värden för dessa (om jag fattat rätt) kallt klimat och "europeiskt" klimat.
Så när man jämför SCOP är det bra om det går kolla vid vilken typ av klimat man tagit siffrorna ifrån.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad chm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hero25 eller Solid25
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2019, 13:57:11 »
COP är momentant värde vid +7 grader ute och 20 grader inne.
SCOP skall motsvara just COP över en säsong.
Finns olika värden för dessa (om jag fattat rätt) kallt klimat och "europeiskt" klimat.
Så när man jämför SCOP är det bra om det går kolla vid vilken typ av klimat man tagit siffrorna ifrån.

Ja så har jag också förstått det. Har även förstått det som att SCOP i detta fall ska avse ett detr kyliga europeiska klimatet

Utloggad chm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hero25 eller Solid25
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2019, 14:00:23 »
Har nu pratat med folk som är proffs och elförbrukningsuppgiften är intressant bara när man vet i vad för förhållanden man testat sig fram till detta och det får jag inte fram några uppgifter om.
 
Det lutar åt en Hero 25


Hälsningar

Christian

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hero25 eller Solid25
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2019, 14:45:37 »
Skiljer lite i vad dom kan leverera effektmässigt också när det är kallt ute.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hero25 eller Solid25
« Svar #7 skrivet: 31 oktober 2019, 07:32:13 »
Brukar vara så på lite billigare maskiner, konstigt att det inte visar sig mer ändå på SCOP-siffrorna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 609
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Hero25 eller Solid25
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2019, 11:33:32 »
Kan vara så att största skillnaden är när det är kallt och SCOP mäts väl bara till -7 och för många i detta landet borde det vara missvisande som jämförelse mellan nya och gamla maskiner då nya oftast har ett mycket bättre resultat på -10 -15 -20 än de gamla där många ger noll vid -15.

Utloggad sjoblom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Hero25 eller Solid25
« Svar #9 skrivet: 29 november 2019, 19:12:05 »
Har du kollat på föregångaren till Hero, FH25? Betydlig billigare (vi snackar om ett antal tusenlappar), typ samma prestanda, beprövad modell utan "barnsjukdomar"
Köpte en sådan för 3 veckor sedan, fungerar utmärkt. Bortsett från "fjärrstyrningskrafset" som saknas på FH25, är Hero och FH25 typ "samma" maskin. Ett annat media, typ samma prestanda enligt installatörer som jag pratat med. Fjärrstyrningen på FH25 går att fixa med en Broadlink som man köper på eBay UK för typ 200kr, allt enligt samma installatör, jag har inte personligen testat det.

Utloggad Pedde

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hero25 eller Solid25
« Svar #10 skrivet: 16 september 2020, 18:45:38 »
Är det samma typ av kompressor i dessa modeller? Typ rotationskompressor eller vad... Hörde att det skulle vara färre rörliga delar i LN och därmed tystare och hållbarare. En annan sa att det är samma typ i båda dessa modeller. 1. Någon som vet? Fråga 2: blir LN tystare vid typ noll-gradigt ute och 60 kvadrat stuga då den har kralligare kompressor och inte behöver kräma på lika mycket?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hero25 eller Solid25
« Svar #11 skrivet: 16 september 2020, 20:31:25 »
Rotationskompressorer kör Mitsubishi med .
Har inte kikat på någon sprängskiss på dom olika varianterna dom har men tror inte kompressorerna i LN serien har färre rörliga delar.

En kompressor på dellast går ”tystare” än en som får jobba mer .
Går inte ge ett generellt svar då jag inte vet effektbehovet i din fastighet.

Jämför man innerdelar och dess ljudnivåer/karaktär så är en stor innerdel ”tystare” vid samma luftflöde normalt sett.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Pedde

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hero25 eller Solid25
« Svar #12 skrivet: 16 september 2020, 22:41:28 »
Rotationskompressorer kör Mitsubishi med .
Har inte kikat på någon sprängskiss på dom olika varianterna dom har men tror inte kompressorerna i LN serien har färre rörliga delar.

En kompressor på dellast går ”tystare” än en som får jobba mer .
Går inte ge ett generellt svar då jag inte vet effektbehovet i din fastighet.

Jämför man innerdelar och dess ljudnivåer/karaktär så är en stor innerdel ”tystare” vid samma luftflöde normalt sett.

tackar så mycket för svar!!!  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!