Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Behöver hjälp, Luftvärmepump i uterum  (läst 3034 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Caroline S

  • Gäst
Caroline S
Behöver hjälp, Luftvärmepump i uterum
« skrivet: 16 oktober 2020, 13:57:39 »
Hej, jag skulle vara väldigt tacksam om jag kan få råd här inne. Jag är inte alls kunnig i ämnet och försöker förgäves hitta en bra luftvärmepump till mitt uterum. Bor utanför Malmö.

Uterummet är endast 18 kvm och jag vill kunna ha underhållsvärme på vinterhalvåret samt AC kylning på sommaren. Uterummet är inte vinterisolerat, dock bra isolerat med kraftiga glasskjutdörrar.

* Jag vill självklart att den ska vara effektiv men har förstått att jag inte ska stirra mig blint på SCOP?
* Jag vill att den ska ha låg ljudnivå.
* Jag vill att innerdelen ska va snygg då den kommer att synas mycket.

De luftvärmepumpar jag har tittat på på nätet är:
- Daikin SX25-R
- Mitsubishi Netsu 20
- Samsung Premium comfort 25

Är någon av dessa att rekommendera eller kan ni rekommendera någon annan?

Tusen tusen tack på förhand!

/Caroline

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver hjälp, Luftvärmepump i uterum
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2020, 18:58:36 »
ta vilken du vill
det spelar ingen roll du kommer ändå elda för kråkorna
och du värmer ingenting med scop bara rå effekt gäller

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Behöver hjälp, Luftvärmepump i uterum
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2020, 20:09:57 »
Att kyla ned ett ”växthus” om det är som vanligt glas runtom och plasttak kommer bli en hopplös uppgift .

Sjukt varmt i dessa kuvöser oavsett om dörrarna är öppna när det är soligt och varmt och sällan man lyckas sitta där på högsommar.
Bättre att du hittar ett skuggigt ställe utanför  :)

Du räknar upp 3st och det är då definitionen på en ”snygg” innerdel ?
Dom ser ju nästan ut som dom flesta så då har du mycket att välja på om du går vidare med ditt köp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver hjälp, Luftvärmepump i uterum
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2020, 21:31:38 »
Välj Daikin SX25-R.
Annars tycker jag att Panasonic HZ maskiner fungerar ypperligt.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Behöver hjälp, Luftvärmepump i uterum
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2020, 23:31:29 »
Behövs underhållsvärme av någon anledning?
Ska du bara vara där sporadiskt för middagar eller något partyaktigt så kanske en gasolvärmare är ett vettigare alternativ, då kan man få ordentligt med effekt vid behov.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behöver hjälp, Luftvärmepump i uterum
« Svar #5 skrivet: 18 oktober 2020, 18:54:48 »
De flesta luftvärmepumpar borde fungera bra för de behov du har om du inte väljer en maskin med för liten effekt.
Visst kan det vara som TScomfort skriver, mitt på dagen under högsommarn kan det vara svårt att kyla ned, men på eftermiddag/kvällen borde det inte vara ett problem.
Det där med underhållsvärmen på vintern har jag lite svårare att förstå, men du kanske tänkt ha det för lagring av blommor som är köldkänsliga eller nåt annat som känns vettigt för dig.
Netsu 20 kanske är i klenaste laget.
Av de tre du nämner skulle nog även jag välja Daikin, men även Mitsubishi Electric och Panasonic har lite billigare modeller som skulle kunna fungera bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Caroline S

  • Gäst
Caroline S
SV: Behöver hjälp, Luftvärmepump i uterum
« Svar #6 skrivet: 18 oktober 2020, 19:21:47 »
Jag vill tacka alla som har tagit sig tid att skriva, det uppskattar jag verkligen!

Vill bara förtydliga att tanken med underhållsvärme är för att kunna övervintra alla växter jag har samt att AC endast ska användas ytterst sparsamt på sommaren, exempelvis om jag har gäster och det råkar vara varmt den kvällen. Inte annars.

Stort tack igen!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Behöver hjälp, Luftvärmepump i uterum
« Svar #7 skrivet: 18 oktober 2020, 20:11:41 »
Då du bor i Malmö och enbart ska ha underhållsvärme på tex 10 grader under vintern så kan det fungera då jag nu gissar att ni knappt har minusgrader ?
Men du bör nog inte snåla med effekten om det smäller till med kylan och du är rädd om växterna.
Akyernativt köra någon byggfläkt korta perioder när inte vp räcker till

Köra kylfunktion på dagarna så länge solen lyser fram till ca 17-18 tiden när det är varmt ute skulle vara helt hopplöst hos mig , men det beror på hur mycket solinstrålning man har.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behöver hjälp, Luftvärmepump i uterum
« Svar #8 skrivet: 19 oktober 2020, 07:56:26 »
Vi har ett uterum på 13 m2 som vi värmer upp från -25 till +18 grader på några timmar (testat) inför julmiddan.
Användes som groggveranda för de som ville ta sig en stänkare på julaftons kväll på den tiden det vara accepterat.
Så nog tror jag att det räcker med en värmepump som ger 4-5 kW i skåne - även om det skulle bli -15 grader några dagar.
Nu har vi i och för sig isolerat taket med 95 mm isolering, och väggarna nedan fönstren likaså på de ytor vi inte har skjutdörrarna.
Men 4 kW är ändå rätt mycket värme på liten yta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Behöver hjälp, Luftvärmepump i uterum
« Svar #9 skrivet: 19 oktober 2020, 08:55:39 »
Antar att det inte är en luftvärmepump som startas med -25 vid innerdelen  :)

Har ca 25kvm , någon form av vår/höst partier på 3 sidor och kanalplasttak 4-5cm av "bättre" modell .
Redan nu när det är runt +5 ute så får man nästan problem att värma tillräckligt ( över 20 grader ) med en byggfläkt på 2kW när man är 4 personer och tar rätt lång tid att bara få upp temperaturen då allt material i rummet är/har varit nerkylt.

Har förra året använt gasolvärme dom kalla dagarna då man varit där ute
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behöver hjälp, Luftvärmepump i uterum
« Svar #10 skrivet: 19 oktober 2020, 09:01:15 »
2 kW elradiator.

I Carolines fall blir 4 kW uteffekt ca 222 W/m2 och det är rätt mycket, men allt hänger ju på att uterummet skall vara någorlunda tätt konstruerat.
Finns det obehindrat luftflöde ut under tak så kan det säkert bli jobbigt att hålla varmt.
Så länge konstruktionen i stort är tät borde det inte vara något större problem kan jag tycka i alla fall, men det kan säkert kosta en bra slant om det inte är dragfritt.
Utan att veta mer om hur uterummet är byggt blir alltså fråga och svaren något av "hur långt är ett snöre" - det blir svårt att säga något säkert om hur det kommer att fungera, och vad det skulle kosta.
Kylan på sommaren ser jag inte som ett problem, eller någon nämnvärd kostnad, men vintern...  ::)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Behöver hjälp, Luftvärmepump i uterum
« Svar #11 skrivet: 19 oktober 2020, 10:10:21 »
Vad är det för typ av väggar och tak? Hur mycket av väggarna är glas? Enkelglas eller dubbelglas? Är det dubbelt glas i dörrarna?

Är det mycket enkelglas drar det fruktansvärt med värme. Jag har ett växthus på 18 m2 av enkelglas. Det behöver nästan 400 W för varje grad högre temperatur än omgivningen. Mitt hus på ca 120 m2 drar ca 230 W per grad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Caroline S

  • Gäst
Caroline S
SV: Behöver hjälp, Luftvärmepump i uterum
« Svar #12 skrivet: 25 oktober 2020, 12:39:53 »
Igen, tack för alla svar!! Verkligen uppskattat!

Det är ett nybyggt uterum efter konstens alla regler. Dvs inga luftutflöde eller så.
Betongplattan är isolerad. Två av uterummets väggar är glasskjutdörrar med dubbelt glas. Dock är kanalplatsen i taket endast 32 mm.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!