Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nu fÃ¥r det vara nog, nu bygger jag eget!  (läst 13217 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Nu får det vara nog, nu bygger jag eget!
« Svar #30 skrivet: 24 november 2011, 14:08:18 »
Håller helt med om att oppositionen är död.
Fast jag måste säga att jag för en gångs skull gillar moderaternas "tillgång och efterfrågans"-politik.
Det är inte ofta den har gynnat oss som bor i glesbygd, men denna gång (än så länge, peppar peppar, tvi, tvi, tvi) så har vi uppenbart blivit vinnare.
Jo det är väl Norrland väl förunnat, striden kommer att stå mellan område 3&4 där södra Anderstorp kommer att tillgripa rena terrormetoder om de ska betala 40-50 öre extra per kWh när förbrukningen är som högst jämfört med norra Anderstorp. Eller folk som bor i Oskarshamn och jobbar på OKG ändå får högsta tariffen p g a "elbrist".
Nån sorts korrigering kommer det att bli; kanske en avjämning mot område 3 så skillnaden inte blir så enorm.
« Senast ändrad: 24 november 2011, 14:10:29 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nu får det vara nog, nu bygger jag eget!
« Svar #31 skrivet: 24 november 2011, 14:24:47 »
Dom kan väl bygga en 500 meter lång kraftledning och koppla in den södra delen av samhället på samma anslutning som den norra?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Nu får det vara nog, nu bygger jag eget!
« Svar #32 skrivet: 24 november 2011, 14:28:43 »
men seriöst.....sluta gnäll...
ni kan betala 2x mer för strömmen å det blir ändå billigare för er....ni har ju ingen större förbrukning
här uppe i norr ligger en normal villa på ca 30-40 000 kwh per år ...om den e normalt isolerad

där nere där ni bor gissar jag att samma kåk skulle dra 15-20 000 kwh per år....sen att många hus neråt landet är väldigt dåligt isolerade rår vi inte för,drar kåken onormalt mycket ström så isolera det är den bästa affären ni gör.... >:D

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Nu får det vara nog, nu bygger jag eget!
« Svar #33 skrivet: 24 november 2011, 14:40:40 »
 >:D
Dom kan väl bygga en 500 meter lång kraftledning och koppla in den södra delen av samhället på samma anslutning som den norra?
Det där var en idé.....överallt där man reser sÃ¥na här fiktiva gränser med en enorm prisskillnad uppstÃ¥r möjligheter till inkomst  >:D
Man kunde alltsÃ¥ kärra över elektronerna och ta lite betalt för jobbet, nÃ¥gra öre kWhen kanske....bli mÃ¥ngmiljonär pÃ¥ en vinter.  studs studs studs
Hur smugglar man el bäst? Som du skriver, en fetkabel från en liten stuga i norra....så får man väl förklara varför man behöver säkra upp till 2000A. :D
« Senast ändrad: 24 november 2011, 14:42:15 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Nu får det vara nog, nu bygger jag eget!
« Svar #34 skrivet: 24 november 2011, 14:41:24 »
Nån sorts korrigering kommer det att bli; kanske en avjämning mot område 3 så skillnaden inte blir så enorm.

Det talas om att förändringen kommer när man byggt bort "flaskhalsarna", men det kommer att ta tid. Och förändringen blir säkert att ALLA får betalar samma pris som de som idag bor i elområde 4.

men seriöst.....sluta gnäll...
ni kan betala 2x mer för strömmen å det blir ändå billigare för er....ni har ju ingen större förbrukning
här uppe i norr ligger en normal villa på ca 30-40 000 kwh per år ...om den e normalt isolerad

Att ha lägre elförbrukning är det enda sätt vi har att kompensera att ni i norr drygar ut kassan genom tjuvjakt, hembränning och fiffel med sjuk- och arbetslöshetsersättning.  ;)
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nu får det vara nog, nu bygger jag eget!
« Svar #35 skrivet: 24 november 2011, 14:56:53 »
Egentligen borde vi i omrÃ¥de tvÃ¥ ha lägst pris eftersom vi har lÃ¥ngt bÃ¥de till Tysk alkohol och Finsk diesel.  fiR:
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Nu får det vara nog, nu bygger jag eget!
« Svar #36 skrivet: 24 november 2011, 14:57:10 »
haha som det inte tjyvjagas å fuskas med bidrag nere hos er ...här uppe är det F-N svårare än nere hos er...
vet om folk som gått på sjukpention å jobbat hela livet ,där nere
här har det alldrig funkat då folk vet vem du är å vart du bor...skulle väl ta 4 dar så ringer nån här hemma å gnäller på försäkrings kassan.. :'(
nää betala snällt strömmen nu å se glad ut....så levererar vi med glädje här uppe... Thumbsup

sen behöver ni inte tjyvjaga... rådjur går det 34 på dussinet av...
skulle jag bo där nere så vore frysen full med rådjur å gris å bäst e att dom e gratis...helt lagligt
här uppe kostar en älg 3500-4000kr bara i fällavgift...om det görs på rätt sätt,renar har vi med men dom rår ju vi inte om..lapparna e ganska egenyttiga om dom...

 
« Senast ändrad: 24 november 2011, 14:59:15 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Nu får det vara nog, nu bygger jag eget!
« Svar #37 skrivet: 24 november 2011, 15:13:45 »
Är det helt enkelt så att livet är inte rättvist?

Och då spelar elområde inte så stor roll?
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Nu får det vara nog, nu bygger jag eget!
« Svar #38 skrivet: 24 november 2011, 15:22:53 »
Är det helt enkelt så att livet är inte rättvist?

Och då spelar elområde inte så stor roll?

Så ser det nog ut och nu kommer som grädde på moset Berit till Norrland i helgen också..: Vindkraftverken kommer att rotera som helikopterrotorer vid fullgas..
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13981796.ab
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Nu får det vara nog, nu bygger jag eget!
« Svar #39 skrivet: 24 november 2011, 19:47:41 »
Åh fy för den lede! 100%+ skillnad! känns som marknadsaktörerna gör ALLT för att fortsätta finta det egentliga nätägarna, Svenska folket! fiR: Detta är ju sjukt! sjukt taskigt!
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Nu får det vara nog, nu bygger jag eget!
« Svar #40 skrivet: 24 november 2011, 19:51:56 »
Är det helt enkelt så att livet är inte rättvist?
Det argumentet kunde man ju använda mot syrianska folket. Eller de som strök med i lägren i WW2.
Eller så kan man reagera och försöka göra något för att ändra på orättvisorna. :)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad MÃ¥nsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Billeberga / SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • http://e-logger.se/pub?billeberga
SV: Nu får det vara nog, nu bygger jag eget!
« Svar #41 skrivet: 24 november 2011, 20:23:50 »
Jag tycker att Danmark är ett handelshinder för oss som skall till Tyskland och handla billig dricka.
De borde betala oss för våra resor. ;D
1 1/2 plans villa i Skåne på 190m2 boyta + 50m2 uppvärmt garage och förråd (15°C). 240m2 golvvärme. IVT490 frånluftsvärmepump installerad 2001. 7,2 m2 solfångare (80rör) från Solkungen (213° riktning och 52° lutning) och 750L ackumulatortank från Husqvarna-tanken uppstartat december 2010. Sfinx 6Kw LVVP uppstartat januari 2012

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Nu får det vara nog, nu bygger jag eget!
« Svar #42 skrivet: 24 november 2011, 23:11:30 »
Och på vilken sida av gränsen ligger Oskarshamn? Man undrar vem som satt gränserna.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Nu får det vara nog, nu bygger jag eget!
« Svar #43 skrivet: 25 november 2011, 08:51:26 »
Sverige har absolut inget energiproblem utan endast vissa effektproblem och det är ju tydligt vad det beror på. De extremt höga priserna på vintern beror på att man använder enorma mängder el till att värma hus. Utan denna toppbelastning hade elpriserna varit mycket lägre för alla. Man hade inte heller behövt bygga ut näten så mycket.

I första hand borde elvärme kriminaliseras eller kraftigt straffbeskaffas om man använder mer än 10 000 kWh/år. Lågenergihus kan tillåtas ha en lite frostvakt som tillskottsvärme.
I andra hand borde värmepumpsägare dimensionera så att tillskottel inte behövs. Tyvärr dimensionerar man endast för 80-90% av toppen eftersom detta är privatekonomikst bäst men det bidrar till att resten av Sverige får höga elpriser.
I tredje hand kan de flesta drar ner sin totala elförbrukning med ändrat beteende och effektivare prylar.

MR. Smith varför ökar din elförbrukning för varje år? Vi har minskat med motsvarande för varje år så elkostnaden har i alla fall varit konstant.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Nu får det vara nog, nu bygger jag eget!
« Svar #44 skrivet: 25 november 2011, 09:48:58 »
MR. Smith varför ökar din elförbrukning för varje år?

   VP timmar   
Ã…r 1   1726   h
Ã…r 2   1909   h
Ã…r 3   2053   h
Ã…r 4   2387   h
Ã…r 5   2488   h

Ã…r 1 var vintern mycket mild
Ã…r 4 och 5 var vintrarna (mycket) kalla
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!