Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmer dÃ¥ligt fujitsu ASYA 12 LGC  (läst 6501 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kenval

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Värmer dåligt fujitsu ASYA 12 LGC
« skrivet: 22 december 2010, 10:33:52 »
Jag har en fujitsu  ASYA 12 LGC i min sommarstuga som är pÃ¥ 30kvm. Fick min pump installerad i februari och tycker att den vämer dÃ¥ligt. Jag tycker att den ska värma upp stugan utan problem. Men det tar lÃ¥ng tid för pumpen att komma upp i utblÃ¥stemperatur och resulterar i att det tar lÃ¥ng tid att fÃ¥ upp temperaturen i stugan. Jag ställer in LV-pumpen pÃ¥ 19 grader och det ger en inomhustemp pÃ¥ 16 grader i underhÃ¥llsvärme. När jag kommer till stugan sätter jag den pÃ¥ max temp 30 grader och full fläkthastighet, det resulterar i att det endast ger en temperaur pÃ¥ ca 22grader i rummet brevid efter ca 3h, dörren är naturligtvis öppen. Utetemperaturen har varit runt 10 minusgrader. Jag fÃ¥r inte upp temperaturen mer än sÃ¥. Stugan är liten pÃ¥ bara 30kvm sÃ¥ jag tycker att det borde gÃ¥ snabbare att fÃ¥ upp temperaturen samt att jag borde fÃ¥ upp temperaturen strax under 30 garder. Det skall tilläggas att pÃ¥ marken under fujitsu pumpen är det enormt mycket is efter alla avfrostningar.

Jag har mätit upp utblÃ¥stemperaturen pÃ¥ fujitsu pumpen till 44 grader vid max fläkthastighet och temperaturen inställd pÃ¥ 30grader, innetemp var dÃ¥ 21 grader. Jag har även provat att mäta upp utblÃ¥set i min sanyo hemma i radhuset och den fÃ¥r jag upp till 54 grader. Det skiljer alltsÃ¥ 10 grader mellan pumparna i utblÃ¥s. Pumparna är likvärdiga med tanke pÃ¥ kW som är pÃ¥ ca 5,6-5,8.  Min sanyo klarar utan problem att värma upp min 102kvm i radhuset. Fujitsupumpen klarar inte ens att värma upp mina 30kvm.

Jag har även fÃ¥tt nedisning pÃ¥ min fujitsu pÃ¥ den vänstra sidan om man stÃ¥r framför pumpen pÃ¥ själva plÃ¥thöljet.  LV pumpen är en som skall klara nordiskt klimat sÃ¥ det är nÃ¥got som inte stämmer

Mina funderingar till expertisen.
Skall inte utblåset vara högre än 44 grader på fujitsu pumpen, vad är normalt?
Nedisningen pÃ¥ vänstra sidan är det nÃ¥got att oroa sig för. Kan man bara hälla kokande  vatten pÃ¥ pumpen för att fÃ¥ bort isen. Vad gör man sÃ¥ att det inte händer igen?
Är det verkligen så stor skillnad mellan pumparna sanyo gentemot fujitsu, tänker då på
utblåstempen.
Vad tror ni att det kan vara för fel då jag inte får upp temperaturen i stugan?.
Jag misstänker att det inte tillräckligt med gas i fujitsu pumpen. Kan jag kontrollera detta på något sätt innan jag kontaktar leverantören?

Utloggad vptommy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Tekniker / Montör
SV: Värmer dåligt fujitsu ASYA 12 LGC
« Svar #1 skrivet: 25 december 2010, 21:00:41 »
Nej du kan inte mäta om de är för lite gas, de du kan göra är att ta temperaturen på rören när den går.
Sen har jag en fråga varför har du dörren öppen för??
Innehavande av kat. 1

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Värmer dåligt fujitsu ASYA 12 LGC
« Svar #2 skrivet: 25 december 2010, 21:11:57 »
Inte ytterdörren öppen precis, dörren mellan rummen är öppen, utblås temp måste mätas med tanke på insugsluften, skillnad om det är 10gr i rummet eller om det är 25 gr i rummet, vad har du för isolering, sommarstuga känns kallt..

Vad har du för förbrukning?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Kenval

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Värmer dåligt fujitsu ASYA 12 LGC
« Svar #3 skrivet: 28 december 2010, 18:25:39 »
Hejsan!!!

Undran över isolering i stugan. Golv 190mm, väggar 95mm, tak 140mm. Vid mättillfället var insugsluften ca 24-25 grader. Kan det ge en bättre bild av situationen.

Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
SV: Värmer dåligt fujitsu ASYA 12 LGC
« Svar #4 skrivet: 28 december 2010, 22:37:59 »
Hejsan!!!

Undran över isolering i stugan. Golv 190mm, väggar 95mm, tak 140mm. Vid mättillfället var insugsluften ca 24-25 grader. Kan det ge en bättre bild av situationen.

Det är inte såå mycket isolering kan jag tillägga. Torpagrund?
Har idag varit och bråkat med en ASYA 12LGC oxå hos en arbetskollega i hans garage, men det stackarn får kämpa emot 88kvm "tält"-liknande isolering :)
Det vi hade problem med var att den isade igen så mycket så att fläkten stannade.

Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
SV: Värmer dåligt fujitsu ASYA 12 LGC
« Svar #5 skrivet: 28 december 2010, 23:01:01 »
Glömde ju fråga, vet ni om det är tråg-värme på Dessa AYSA 12 LGC/AOYR 12 LGC?

Jobbarkompisens utedel va helt full med is idag. Och så såg min ut, innan jag kopplat in trågvärmen som installatören glömt.

Utloggad Kenval

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Värmer dåligt fujitsu ASYA 12 LGC
« Svar #6 skrivet: 02 januari 2011, 00:54:41 »
Vad tror ni är pumpen fullt normal eller kan mina misstankar vara befogade att det är för lite gas i den? Kan det vara så att det inte finns mer kräm i pumpen än så här?

Jag fick frågan om förbrukningen på pumpen. Jag vet inte exakt hur mycket lv-pumpen har förbrukat men senaste el-räkningen nov låg då på 700kWh då ligger golvvärmen (700W) i badrumpå 8grader (tror ej att den gått på) och värmekabel 25m i vattenrör 10W/m = 250W som går på vid frysgrader. Jag har bott i stugan 1kväll i veckan då har man ställt pumpen på max få upp temp i stugan. Är det en normal förbrukning man har.

tacksam för svar

Utloggad Kenval

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Värmer dåligt fujitsu ASYA 12 LGC
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2011, 11:20:30 »
Jag tog bort isen på högra sidan och ökade börvärdet på pumpen tilll 22 grader och ställde om fläkten på maxläge och kom tillbaka en vecka senare då verkar pumpen gått normalt. Tempen i istugan var på 22 grader i rummet intill och det var skön värme i stugan. Utetempen har pendlat mellan 0-15minus. Kan det vara så att pumpen måste gå på max under en tid för att man ska få runt värmen överallt. Det skall tilläggas att under pumpen ligger ett enormt isblock.
Det verkar som om pumpen går som den ska.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!