Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: DKT
« skrivet: 12 oktober 2011, 22:37:25 »

ok back to topic.

Nu ska frågorna hagla!

Vad är egentligen konsekvensen av att ha lågt delta, högt flöde, över en radiator?

Vi har bara en rad i huset och en stor jävla jättetank med 1 kubik vatten.
Jag tror inte det spelar någon roll om returen är 397 eller 393 ºC faktiskt. Vilket den kommer behöva vara om du ska klara vintern med den lösningen i 232m2. *roflmao* Förmodligen kommer eltillskottet att behöva gå en del också. :D

Framgick det att jag inte hade någon aning om svaret på din fråga?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 12 oktober 2011, 21:40:57 »

ok back to topic.

Nu ska frågorna hagla!

Vad är egentligen konsekvensen av att ha lågt delta, högt flöde, över en radiator?
Nu pratar vi alltså INTE om när vp går. Utan vi hämtar från en acktank eller något i den stilen. Så bort med VPn ur ekvationen.

Rad X delta 3k
Rad X delta 7k

Vad händer.

Vi har bara en rad i huset och en stor jävla jättetank med 1 kubik 50 grader vatten. 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 oktober 2011, 20:48:19 »

Tveksamt bypass koppling verkar ha varit vanligt förekommande samt de som har ctc  Sc:,h
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 12 oktober 2011, 20:45:42 »

Det stora flertalet VP ägare har troligen samma flöde ut som över VP.

Med arbetstank går det ju alla fall att välja.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 oktober 2011, 20:44:00 »

En gissning är att det är få (undantaget de som har golvvärme) som vill ha högre flöde i radiatorerna än över vp tror de flesta vill ha tvärtom för att undvika oljud från raddarna  *vinkar*.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 12 oktober 2011, 20:35:40 »

Meningen är att Värmepumpen kommer stanna i fall effekten är högre än vad huset behöver. Med en överdimensionerad pump är detta förvisso fallet året runt. Man köper inte en överdimensionerad pump för att den ska gå kontinuerligt.

Värmepumpen kommer alltid att stanna senare än om man inte hade tank.

Även om du drar på mer flöde över radiatorerna än vad som finns över VP så kommer tanken fördröja stopp, jämfört med utan tank, såsom är beskrivet tidigare i denna tråd. 

Som jag ser det så gäller det alla system där den effekt som för stunden levereras är högre än huset behöver så kommer en ökad vattenvolym som inte i sig är värmeavgivande öka framledningstemperaturen men också öka gångtiden och pausen till nästa start.

Precis som att öka GM till start.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 oktober 2011, 19:16:59 »

En 500 liters acktank kostar bara 4000 kr tror nibes ukv kostar ungefär lika men håller med om att vad jag kan förstå (som iofs inte är så mycket) blir det kortslutning vid långa drifttider *vinkar*
Skrivet av: Labold
« skrivet: 12 oktober 2011, 19:07:54 »

Du får lugna ner dig lite nu Labold, du sågar ju hela tank industrin.

Jag V E T att det inte blir på det sätt du beskriver,  det kan såklart inträffa, men det gör det INTE om man gör rätt.

Det vet jag efter empiriska tester och inte som du av filosofiska anledningar.

Det KAN bli lite som du säger, men det blir det inte om man gör och dimensionerar rätt.
Med ett 100l kärl,ja  inte så bra.  Dimensionera efter effekten, eller gör det lätt för dig och ta 500l direkt ;)

Återigen, allt går ju att lösa. Men det kostar också pengar. En 500 liters isolerad arbetstank kostar bucka, och tar dessutom en massa plats. Som sagt, det handlar om var man vill kompromissa.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 12 oktober 2011, 19:04:40 »

Du får lugna ner dig lite nu Labold, du sågar ju hela tank industrin.

Jag V E T att det inte blir på det sätt du beskriver,  det kan såklart inträffa, men det gör det INTE om man gör rätt.

Jag sågar inte tankar. Jag har tank själv. Anledningen till att jag inte har arbetstank är att jag inte har behovet av det. Det är som alltid en kompromiss. Tar man en lite mindre vp så behöver man kanske ingen arbetstank, men får å andra sidan lite tillskott. Vill man ha en större vp behöver man kanske arbetstank för att vp ska få rätt flöde, men får då å andra sidan leva med högre drifttemperaturer vid långa gångcykler. Som sagt, man får välja själv vilken kompromiss man vill göra. Sen är det förstås precis som du säger, att med en installatör som är medveten om det här, och anpassar tankstorlek och styrparametrar och gångtider, så kan kortslutningen sannolikt undvikas vid de flesta utetemperaturer. Men att därför säga att problemet inte finns är fel. Tvärtom kan jag säga att det är en fysikalisk säkerhet att större flöde över vp än över radkrets vid långa gångtider förr eller senare blir till en kortslutning. Ungefär lika säkert som att solen kommer gå upp imorgon. Det enda som motverkar kortslutningen är den lilla skiktningseffekten i arbetstanken, vilket kan fördröja kortslutningen lite.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 12 oktober 2011, 18:46:23 »

Du får lugna ner dig lite nu Labold, du sågar ju hela tank industrin.

Jag V E T att det inte blir på det sätt du beskriver,  det kan såklart inträffa, men det gör det INTE om man gör rätt.

Det vet jag efter empiriska tester och inte som du av filosofiska anledningar.

Det KAN bli lite som du säger, men det blir det inte om man gör och dimensionerar rätt.
Med ett 100l kärl,ja  inte så bra.  Dimensionera efter effekten, eller gör det lätt för dig och ta 500l direkt ;)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 oktober 2011, 18:43:45 »

Tycker jag ofta har hört att man använder arbetstank vid överdimensionerad vp och lite för klent rörsystem i dom fallen måste man ju antar jag ha större flöde över vp än rad kretsen anser du ni att en sån installation är sämre. Vad blir skillnaden i drift.

Detta funkar ju också, skillnaden blir att VP:n då får jobba med lite högre framledningstemp eftersom temperaturen stiger fortare i tanken med detta driftsätt.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 12 oktober 2011, 18:33:23 »

Så har jag tänkt köra.
Vad är problemet, när tanken är full kan man ju stoppa vp/ den stängs ju av automatiskt, beroende på intelligens i styrningen.

När det blir riktigt kallt blir gångtiderna så långa att det blir kortslutning, temperaturen kommer öka och det är risk för stopp på hög retur, dessutom kommer du få fler normala start/stopp i onödan, dessutom ett sämre COP. Hur stor kortslutningen blir beror förstås på hur flödena ser ut i den specifika installationen, ibland kan det säkert vara försumbart. Om man tycker att kortslutning är ett problem eller inte är förstås upp till var och en att bestämma. Själv vill jag att min vp ska gå hela tiden när det är riktigt kallt.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 12 oktober 2011, 17:13:24 »

Skillnaden blir att tanken under gång fylls uppifrån med av vp uppvärmt vatten. Efter en stunds gång så har hela tanken fyllts, och då kommer det alltså att komma vatten tillbaka till vp-retur som inte passerat någon värmeavgivare = otrevlig kortslutning, stigande temperatur, sämre COP.

Så har jag tänkt köra.
Vad är problemet, när tanken är full kan man ju stoppa vp/ den stängs ju av automatiskt, beroende på intelligens i styrningen.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 12 oktober 2011, 16:49:43 »

svaret som Carl N skriver är alltså att om flödet över radiatorkretsen är högre än flödet över värmepumpen så kommer flöde tas från tanken och därmed ökar vi volymen i systemet genom att tanken sänker temperaturen på framledning och därmed  retur. Alltså volymförstorande.

Men jag tycker det låter lite udda. Ofta (när man pratar arbetstank) är det ju så att man har mer pulver i maskinen, samt flöde, än man kan eller vill ta in i radiatorsystemet.

Men det trevliga med arbetstankar rent generellt verkar ju vara att dom kan hantera båda alternativen och har man exempelvis termostater eller utifrån deltat styra cirkpumpar etc så kan ju dessa förhållanden förändras över tid och tanken kommer lugnt stå där och fixa detta.

Skrivet av: Labold
« skrivet: 12 oktober 2011, 16:34:51 »

Tycker jag ofta har hört att man använder arbetstank vid överdimensionerad vp och lite för klent rörsystem i dom fallen måste man ju antar jag ha större flöde över vp än rad kretsen anser du ni att en sån installation är sämre. Vad blir skillnaden i drift.

Skillnaden blir att tanken under gång fylls uppifrån med av vp uppvärmt vatten. Efter en stunds gång så har hela tanken fyllts, och då kommer det alltså att komma vatten tillbaka till vp-retur som inte passerat någon värmeavgivare = otrevlig kortslutning, stigande temperatur, sämre COP.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 oktober 2011, 16:23:09 »

Jag tror LMF svarade på frågan men för tydlighetens skull så blir det ett flöde genom tanken baklänges.
Principen blir ungefär som att ha en ren volymförstorare kopplad på returen.
Tycker jag ofta har hört att man använder arbetstank vid överdimensionerad vp och lite för klent rörsystem i dom fallen måste man ju antar jag ha större flöde över vp än rad kretsen anser du ni att en sån installation är sämre. Vad blir skillnaden i drift.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 12 oktober 2011, 10:27:58 »

Vad jag förstår kan man väl koppla dessa tankar på många olika sätt.

Nu när kortslutningen är borta är även mina frågor kring flödet (just nu). Nu får jag vettiga värden. Deltat förändras inte så mycket mellan en körning vs när den går mot tanken. resultaten blir vad man kan förvänta sig helt plötsligt.

Tack för hjälpen!



Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 oktober 2011, 10:12:43 »

Men om flödet är större över radiatorerna än vp och termostaterna är öppna då används ju inte tanken så man får långa gångtider eller  Sc:,h

Jag tror LMF svarade på frågan men för tydlighetens skull så blir det ett flöde genom tanken baklänges.
Principen blir ungefär som att ha en ren volymförstorare kopplad på returen.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 12 oktober 2011, 00:02:55 »

Du får inget bättre svar, det går inte att ens gissa om man inte vet tryckfallet för vb-kretsen som helhet...
Skrivet av: Labold
« skrivet: 12 oktober 2011, 00:01:37 »

Ytterst vetenskapligt drar jag till med 3,5%... eftersom folköl är fint!
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 11 oktober 2011, 23:58:12 »

hahah ja nog kan namnet mycket väl ha kommit från dig!

Jo jag tycker mig avläsa ett mycket bättre och mer förståeligt delta nu. Men jag behöver nog några körningar på mig innan jag kan säga något konkret.

Vad ska vi dra till med 15% sämre?

Skrivet av: Labold
« skrivet: 11 oktober 2011, 23:50:25 »

Jag vill veta hur positivt det är att denna totala kortslutning är löst nu.
Dvs jag vill veta hur pass risigt det är att sitta och köra ett 15 rör direkt från framledning till retur.

Ju sämre det är, desto bättre, då jag ju nu har löst detta lilla problem :)

Aaah, OK, baggis, det ska jag räkna ut åt dig i form av förbättrat COP med sex decimaler. Om du först bara tar och mäter alla rörlängder, dimensioner, anger radiatorer, ritar in alla ventiler och böjar samt mäter den momentana strömförbrukningen på CP-n och skickar allt det där till mig i en Excel-fil....  ::) ::) ::)

Skämt åsido, beroende på hur stort tryckfall du har i resten av vb-kretsen kan det ha gått en del vatten igenom kortisen. Du borde väl kunna se ändringen live i dina fina datagrejer. Jag är förresten lite nöjd med att få ha namngivit din VP...  :) Eller du kanske hade hört den jämförelsen från någon annan?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 11 oktober 2011, 23:41:55 »

Öööh, förstår inte frågan...?

Jag vill veta hur positivt det är att denna totala kortslutning är löst nu.
Dvs jag vill veta hur pass risigt det är att sitta och köra ett 15 rör direkt från framledning till retur.

Ju sämre det är, desto bättre, då jag ju nu har löst detta lilla problem :)
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 11 oktober 2011, 23:40:50 »

Om man ständigt har ett lika stort eller större flöde över radkretsen så kan man med fördel koppla om arbetstanken till volymtank istället. Arbetstank har man i värmesystem där resistensen över radkretsen antingen är för stor i grunden för vp-n, eller där man vill ha så många aktiva termostater att resistensen kan bli för stor i vissa lägen. Om flödet är exakt samma över vp-krets och rad-krets kommer bara en liten del av tankvolymen att arbetas. Om flödena inte är samma kommer tanken att fyllas antingen med retur nedifrån eller med framledning uppifrån, och när gångtiden blir tillräckligt lång kommer det uppstå en kortslutning i tanken. Som Carl N är inne på är det bättre att som basflöde ha ett större flöde över radkretsen, eftersom kortslutningen i tanken då sker med vatten som passerat radkretsen.

Jag önskar jag kunde stänga av tanken bara på kul, för att se hur korta körningar det blir med 19-20kw. Men jag estimerar som sagts tidigare att flödet så som jag har ställt in det över radiatorerna (tysta och fina rör och hyfsat delta) sådant att jag gissar att det kanske ligger kring 50/50. Enligt grundfos tabell borde jag i detta flödesläge kunna hantera 12kw i ett DT30 system, men jag är lite osäker det tillkommer ju sådant som tryckförluster osv som jag inte har tagit med i beräkning.

Men det skall tilläggas att jag ju nu kör link och flödena varierar ganska friskt :)

Vid en körning så kan jag se att returen kyls ned av tanken. Hur mycket har jag kommit fram till varierar ganska mycket beroende på hur pass mycket termostaterna är öppna då ju detta i sin tur påverkar den tryckstyrda pumpen och så vidare.

Men generellt så borde trenden vara
1. tanken kyler returen
2. 0-30% kvar av körningen och returtemperaturerna möts
3. ibland kommer tank returen vara högre och då oftast i samband med att huset fått lite för mycket av någon anledning och integralen räknas hem lite fortare än om så inte hade vart fallet.   

Men det är bara början av säsongen kvar. Återstår att se i mer detalj hur mycket karaktären i anläggningen förändras med värmebehovet.

Skrivet av: Labold
« skrivet: 11 oktober 2011, 23:32:47 »

SÅ nu kära dignitärer kan ni väl berätta för mig vad resultatet blir av att köra fullt flöde genom 15 rör typ som står invid värmepumpen?

Öööh, förstår inte frågan...?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 11 oktober 2011, 23:27:41 »

Nej det går inte att ställa om på denna modell men det går att stänga av båda ledningarna typ.
Resultatet är väl att man kan ta loss radden utan att vatten kommer ut typ.

Radden har flyttats och vänts så att säga för att ta mindre plats. Gissningsvis i samband med detta så har man inte skruvat tillbaks skruven i bottendelen, eller något, fråga mig inte. Och vattnet har cirkulerat helt fritt.

Jag skruvade tillbaks den UT så långt jag kunde. 2 sekunder senare var retur kall och framledning het.

SÅ nu kära dignitärer kan ni väl berätta för mig vad resultatet blir av att köra fullt flöde genom 15 rör typ som står invid värmepumpen?

Skrivet av: Labold
« skrivet: 11 oktober 2011, 23:26:47 »

Det beror nog på modell. Vet att "bypassen" på mina enrörskoppel på övervåningen inte kan stängas helt i alla fall, även om det går att justera fördelningen bypass/vidare in i radden.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 11 oktober 2011, 23:18:09 »

Går det inte att ställa om kopplen mellan 1- och 2-rörs?
Skrivet av: Labold
« skrivet: 11 oktober 2011, 22:42:26 »

jag kan köpa att jag har olika delta över VP och raddar men håller i övrigt med smurfen. Om jag har högre flöde på raddarna än VPn så går ju allt till raddarna och inget över tanken.

Hittade för övrigt en äkta kortslutning i systemet.

Den enda radden jag har som inte har termostat visar sig, trots 100% nedstrypning, cirkulera vattnet i själva bottendelen av kopplet. Hur gör jag då? Danfoss prylar är det. E det någon enrörsfunktion eller?

Oj då! Kan du ha fått fel modell av koppel monterat? Enrörskoppel och tvårörskoppel är förvillande lika...
Skrivet av: Labold
« skrivet: 11 oktober 2011, 22:39:49 »

Om man ständigt har ett lika stort eller större flöde över radkretsen så kan man med fördel koppla om arbetstanken till volymtank istället. Arbetstank har man i värmesystem där resistensen över radkretsen antingen är för stor i grunden för vp-n, eller där man vill ha så många aktiva termostater att resistensen kan bli för stor i vissa lägen. Om flödet är exakt samma över vp-krets och rad-krets kommer bara en liten del av tankvolymen att arbetas. Om flödena inte är samma kommer tanken att fyllas antingen med retur nedifrån eller med framledning uppifrån, och när gångtiden blir tillräckligt lång kommer det uppstå en kortslutning i tanken. Som Carl N är inne på är det bättre att som basflöde ha ett större flöde över radkretsen, eftersom kortslutningen i tanken då sker med vatten som passerat radkretsen.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 11 oktober 2011, 22:23:04 »

jag kan köpa att jag har olika delta över VP och raddar men håller i övrigt med smurfen. Om jag har högre flöde på raddarna än VPn så går ju allt till raddarna och inget över tanken.

Hittade för övrigt en äkta kortslutning i systemet.

Den enda radden jag har som inte har termostat visar sig, trots 100% nedstrypning, cirkulera vattnet i själva bottendelen av kopplet. Hur gör jag då? Danfoss prylar är det. E det någon enrörsfunktion eller? 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 oktober 2011, 20:32:16 »

Men om flödet är större över radiatorerna än vp och termostaterna är öppna då används ju inte tanken så man får långa gångtider eller  Sc:,h
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 oktober 2011, 20:21:12 »

Försök balansera flödena så mycket som möjligt, det finns egentligen ingen orsak att ha olika flöden över radiatorer och VP:n.
Jag förespråkar sen aningen högre flöde över radiatorerna (tempdiff på ca 5-6 ºC) och lite lägre över VP:n (tempdiff ca 7-8 ºC), för att få lång gångtider och att ha lite flödesmarginal om några termostater stänger.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 11 oktober 2011, 19:07:54 »

När VP går kan det gå både till tank och hus. Om jag sänger ner huset så går allt i tanken. Då tanken är liten är det ingen bra lösning att bara ladda tank och sedan hämta från tank. Detta är inte heller syftet med nuvarande lösning. Men det sagt snarast för att illustrera att tanken utan tvekan kan hantera flödet och effekten.

Huset tar alltid så mycket som det behöver (termosar) eller jag tillåter mha strypning. Jag utgår från en del av detta flöde alltid går i tanken, kanske är det ett felaktigt antagande.

a) om jag ställer upp flödet till huset så att jag vid en körning med 16-20kw har ett hyfsat delta så kommer deltat vara väldigt lågt när jag efter VP körning hämtar hem det som är kvar i tanken. Och det är ju även så att det som är i tanken är ju inte lika mycket om jag har haft fullt ös på huset under hela körningen.

När jag har högt flöde på huset så är även returen högre från huset än från tanken.

b) En alterantiv approach är att typ försöka hitta en total-strypning (nu pratar jag inte per radiator här) av hela hus-slingan som gör att jag får ett delflöde som tvingar lite mer ner i tanken. Vad vet jag, säg 50/50 (bara hittar på här...) När jag sedan hämtar hem från tanken så kommer deltat vara helt ok. Säg 6-7. värmen kommer "räcka" ganska länge. Men deltat under körningen kommer nog hur man än skruvar då bli väldigt högt 10-15?.

Nackdelen är att det känns som jag bromsar ner. Om vi tänker oss en riktigt lång körning där huset bara tar hälften då kommer till slut tanken att fyllas upp och körningen bli kortare än vad den hade kunnat bli, om detta nu är ett problem det vetefan.

En annan nackdel är att det känns som, när flödet är strypt, att jag liksom inte hämtar hem det jag kan. Jag kan inte förklara det, det är kanske mer av än känsla än något annat.



En trejde grej är att det känns som att det inte spelar någon roll vad jag gör :)
Flödena samverkar.
Stryper jag ner huset så deltat är högt så går ju även mer ner i tanken.
Ökar jag flödet på huset så kyler tanken returen från raddarna. Hur jag än skruvar så blir det egentligen aldrig någon skillnad på deltat över värmepumpen. Därför börjar jag undra om det spelar någon roll vafan jag gör :)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 oktober 2011, 18:50:13 »

Jag skriver "arbetstank" så vitt jag kan se.

OK jag såg fel.

Men om man laddar en arbetstank på detta sättet så fyller den inte sin funktion som volymförstorare.
VP:n får jobba med högre framledningstemp än vad som behövs på grund av lågt flöde över radiatorerna (= sämre värmeavgivning).
Den får också kortare gångtider eftersom tanken värms upp snabbare.
Skrivet av: sobris
« skrivet: 11 oktober 2011, 18:36:16 »

Jag skriver "arbetstank" så vitt jag kan se. Om du verkligen menar att flödet skall
vara större i radiatorkretsen, så anser jag att vi lika gärna kan vara utan arbetstank
överhuvudtaget. Jag tycker David har beskrivit bra hur han vill att flödena skall gå,
där då abetstanken "laddas" uppifrån och ner i samma takt som radiatorerna ute i huset
får allt högre medeltemperatur. Optimalt skall både retur från radiatorer och botten av
tanken sluta på samma temperatur.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 oktober 2011, 18:16:51 »

Man kan väl inte kalla en arbetstank för acktank, det är inte meningen att den ska funka på det sättet.
Grejen med en sån är att få mer volym för VP:n att jobba med och att den buffrar om t ex termostater stänger så att flödet blir lägre på radiatorsidan.
Men meningen är att få långa gångtider på VP:n, och det blir längre gångtider om flödet är lite högre på radiatorsidan.
Skrivet av: sobris
« skrivet: 11 oktober 2011, 18:06:47 »

@ Carl N: Om du har "högre (flöde) över radiatorerna än över värmepumpen" så kommer
väl radiatorerna alltid att få allt som VP lämnar och så kommer arbetstanken att
laddas från botten med allt varmare retur? Eller menar du kanske tvärt om?

Tänk på att David har en 16 kW VP i ett 12 kW hus (eller hur det nu var?)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 oktober 2011, 17:54:58 »

Hej!
Jag antar att det är principen för en arbetstank du funderar över?
För radiatorer gäller att värmeavgivningen vid t ex 50 ºC blir inte bättre med lägre tempdiff än ca 5 ºC, så det är i princip slöseri med el till cirkpumpen att köra med högre flöde. Sen är det lämpligt att flödet är lite högre över radiatorerna än över värmepumpen.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 10 oktober 2011, 23:57:23 »

Hur viktigt är deltat vbf vbr från en tank (ingen kompressor inblandad just nu)?

Med lågt flöde och vettigt delta så får jag en rak kurva och sedan ett brant slut.
Med högt flöde och litet delta så får jag en jämn backe ner till nästa start.

Fördelen med att ha ett hyfsat högt flöde är att när väl kompressorn körs så hämtar jag ju också mycket från detta flöde.

Nackdelen skulle då bli att när kompressorn inte kör så kanske jag inte hämtar ut effekten på bästa sätt? Men värmen kan ju inte gå upp i tomma intet? Om jag ligger med ett delta på 2k över raddarna. Försvinner värmen ut i jymden då?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!