Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värme i garage med VP/lÃ¥gtemp  (läst 9178 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Värme i garage med VP/lågtemp
« skrivet: 18 februari 2004, 08:43:12 »
Vp-drift i bostadsdel mot golvärme..framledningstemp runt 30 grader.

Alternatvi för garage??? 45 m2 behov runt 2-3 kw för att kunna hålla 10 grader men att kunna höja till 18 vid behov. ventilatonen ärsjälvdrag i garaget via frånluftsdon. Tilluft i vägg.

1)Fläktbatteri avsett för garage etc. dim för runt 10 kw med hög framledningstemp....med låg temp kanske den bara ger runt 2-3 KW.
fördelar: stor luftcirkulation i garaget vilket gör att det torkar upp snabbt.
nackdelar:drift av fläkt kostar ju några watt samt att anläggningen kanske kostar runt 6000.-

2)radiatorer av större modell.
fördelar:billigare
nackdelar: liten luftcirkulation.

NÃ¥gon som har erfarenheter, tips etc?

admin

  • Gäst
admin
Re:Värme i garage med VP/lågtemp
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2004, 10:32:56 »
Skulle nästan tro att det billigaste och bästa blir en fläktkonvektor av bostadsyte-typ. Se bild.

Jag vet inte vad dom kostar men skulle tro att dom kostar ungefär som det fläktbatteri du menar (JULA:s ?), men att de går tystare och har inbyggd termostat som kan styras manuellt eller automatiskt. (fläkthastigheten styr uteffekten)

Skall du ha vanliga radiatorer så krävs det dels stora radiatorer, och dels ett högt flöde till radiatorerna, och detta kan eventuellt påverka temperaturregleringen i bostadsdelen negativt.

Ett delikat problem har du i vilket fall...

Har en bekant som gjorde golvvärme i sitt garage, med dåligt isolerad sula. men det sög alldeles för mycket effekt ur hans elpanna, när han satte in ett fläktbatteri så kunde han hålla högre temp i garaget utan att pannan "sket ned sig", så att sätta in någon typ av fläktkonvektor tror jag ändå är den bästa lösningen om man inte isolerat garagets "platta" ordentligt.


Utloggad Anders_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:Värme i garage med VP/lågtemp
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2004, 10:52:23 »
De största jag sett på marknaden är på strax under 3 kw...men då vid 45 grader in....vid 30 grader kanske de inte ger mer än 1000 W???.....om jag vill få ut 3000 w vid 30 grader framledning....hur stora vanliga radiatorer behövs? Slipper ju då drivel till fläkt.

Nedan är prestanda för Julas batteri. Lär ju ge en
stor effekt även vid 30 grader....Då jag skissar på Nibes 8.5 som ger över 10 kw vid 30 grader framledning i kombination med 500 liters acktank som första radiator antar jag att man underviker att garagesystemet "tömmer" systemet på energi då man tex öppnar upp garageportarna då det är kallt ute.
IP 44 är ju inte så dumt i garage det heller, antar att den även klarar fukt bättre än de som är avsedda för
bostadsdel.

 
 VÄRMEFLÄKT, IP44, 230V  
   
HÖG KVALITET! LÅNG LIVSLÄNGD!
Beskrivning:
SABIANA ATLAS 4 A 13 Vattenburen värmefläkt. Lämplig för garage, gårdsverkstad, maskinhall, verkstadslokaler etc. Du kopplar värmefläkten lätt till din befintliga oljepanna. Atlas har ett stort "hjärta": tre batterier som har utvecklats och konstruerats för maximal verkningsgrad. Stora vattenrör (Ø 22 mm) ger i kombination med luftflödet garanterat hög kvalitet och lång livslängd. Luftflöde 1450 m3/h. Termisk effekt 11120 KCal/h. Effekt utgående: 12940 Watt. IP44. Vid utgående effekt på 11170 watt = duger 38 grader. Ljudnivå vid 5 meter 56 dB(A). Vattenmängd 3,9 liter. Nätspänning 230 V. Effekt motor 150 W, varvtal 1400 v/min. LxBxH 465x472x472 mm. Vikt 24 kg.
Artikelnummer: 438700    
Pris inkl. moms: 4995 kr    
   
           
 
 
     
 
       

 
   
 


   
« Senast ändrad: 18 februari 2004, 11:23:42 av Anders_W »

admin

  • Gäst
admin
Re:Värme i garage med VP/lågtemp
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2004, 11:30:54 »
Funkar säkert bra, men kräver en yttre till/från termostat för att kunna reglera tempen så ekonomiskt som möjligt. Sätt termostaten så att den styr fläkten on/off, låt vattnet cirkulera även när fläkten står still vintertid. Och sätt in en avstägningsventil som du stänger sommartid.

Har dock för mig att mitt tidigare förslag kan ge upp till 4-5-kW vid 55 graders framledning...beroende på modell. men det finns inte mycket information om dessa radiatorer på nätet...

Utloggad Anders_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:Värme i garage med VP/lågtemp
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2004, 14:12:55 »
Är det någon som vet hur Julas reglerar värmen
i originalskick....eller är detta en lösning som man får bygga själv. antar att den har fläkt som går konstant på högsta effekt.

Skissar på följande.
alt 1:
vid 30 grader kanske det ger så mycket som??
7 kw. För att få lite längd på gångtider skissar jag på att installera en varvtalsregulator....kör man då på 50% så blir ju fläktens energiförbrukning 75 W
och totalt avgiven effekt ca 3.5 kw.
Sen kopplas detta ihop med en termosat som kör av och på med fläkten.

alt 2:
Varvtalsregulator för att begräsa effekten vid normaldrift.
Vanlig rumsterostat som kopplas ihop med det befintliga golvvärmesystemet.
En stor fördel är det om fläkten går hela tiden sett till upptorkningseffekten i garaget.

Fråga:hur påverkas livslängden på fläkten av att gå hela tiden jämnfört med av och på ett stort antal gånger per dygn???


Hela husets värmedel kommer att vara avstängd sommartid, endast varmvattenproduktion.
« Senast ändrad: 18 februari 2004, 14:13:42 av Anders_W »

admin

  • Gäst
admin
Re:Värme i garage med VP/lågtemp
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2004, 16:39:12 »
Jag tror att fläkten energiförbrukning minskar med mer än 50% om du kör den på 50% av max varvtal, det är inte bara varvalet som avgör effektförbrukningen, det är även mängden luft som förflyttas.

Jämför med en vattenpump som går för fullt, man tror att den skall förbruka mer energi om man stryper flödet på pumpen. Detta stämmer oftast inte, utan ju mer man stryper flödet - desto mindre energi drar den.

Dock ökar antalet watt som den förbrukar/liter pumpat vatten. Hänger du med...

Citera
alt 1:
vid 30 grader kanske det ger så mycket som??
7 kw. För att få lite längd på gångtider skissar jag på att installera en varvtalsregulator....kör man då på 50% så blir ju fläktens energiförbrukning 75 W
och totalt avgiven effekt ca 3.5 kw.
Sen kopplas detta ihop med en termosat som kör av och på med fläkten.
Funkar säker bra, ställer du ned fläktvarvtalet så mycket som möjligt kommer den att gå de flesta av dygnets timmar...

Citera
Varvtalsregulator för att begräsa effekten vid normaldrift.
Vanlig rumsterostat som kopplas ihop med det befintliga golvvärmesystemet.
En stor fördel är det om fläkten går hela tiden sett till upptorkningseffekten i garaget.

Onekligen en fördel att fläkten går hela tiden (förutom energiförbrukningsmäsigt förståss). Kanske det bästa alternativet.

Citera
Fråga:hur påverkas livslängden på fläkten av att gå hela tiden jämnfört med av och på ett stort antal gånger per dygn???
Enligt min erfarenhet från industrin, där vi har liknande värmefläktar så kommer den att gå lääääänge. Kontinuerlig drift eller start och stopp tror jag inte har någon större betydelse, det är nog mer antalet varv som avgör hur lång livslängd den får. Om du har mycket smutsig luft, t.ex. kapar/slipar med el-"rondell" så att du får metall-damm i garaget så kan livsländen förkortas.

Vad du dock bör vara noga med är varvtalsregulatorn, se till att köpa en som verkligen är gjord just för den applikation det gäller. Det finns ett antal olika varvtalsregulatorer och alla är inte avpassade för fläktdrift...Dom har en förmåga att bli ganska dyra om de ska fungera bra tillsamman med en fläkt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!