Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Greenline HT Plus C9 larmar om 'Hög retur till värmepump T9 (GT9)'  (läst 3812 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonaseken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Imorse larmade min värmepump (IVT HT Plus C9 inköpt -06) att "Hög retur till värmepump T9 (GT9)" och bad mej kolla ett antal orsaker och sedan kvittera. Jag kollade alla orsaker som pekades ut i manualen  och kvitterade, men den fortsatte larma.

Kollade växelventilen (en MUT Meccanica tovo) som var ställd i varmvattensläge. Jag drog ut kabeln till den och då flärpade den tillbaka från varmvatten till radiatorslingan. Sedan startade jag pumpen och den verkar fungera som vanligt efter det. Kollade värmeinformationen och såg att givarna fungerade eftersom både GT1 och GT3 ökade nu när pumpen var igång.

Det jag funderar på är vad som kan ha fått ventilen att stanna i VV-läge. Eftersom strömmen låg på enda tills det att jag drog ut kabeln från ventilen så måste ju reglercentralen (Rego638) skickat fel signal till den. Men och andra sidan fungerar givarna eftersom jag såg värdena öka i displayen. Kan det vara ett mjukvarufel eller fel på reglercentralen?
« Senast ändrad: 13 mars 2010, 17:39:01 av jonaseken »

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
Har en likadan pump installerad juni 2006.

Kan det vara så att "pinnen" fastnat men lossnade när du var på växelventilen?

Fick problem med växelventilen i månadsskiftet sep/okt 2009

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29268.msg279787#msg279787

Installatören sa att om växelventilen börjar kärva så måste man byta. Han fick rätt. Bytte i januari i år till en som är vridande (med motor) åt båda hållen.
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad jonaseken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Kan det vara så att "pinnen" fastnat men lossnade när du var på växelventilen?
Jag rörde inte pinnen utan ryckte bara ut kabeln till ventilen och då hoppade pinnen från VV-läge till Rad-läge. Måste vara något med ström/magnetism som styr den där mojängen. Anledningen att den larmade var troligtvis att ventilen låg i VV-läge tills det att temperaturen på GT3 blev så hög. Med tanke på att ventilen bytte läge när jag slet ut kabeln får mej att tro att reglercentralen inte skickade signal (bröt kontakten med ventilen på samma sätt som när jag slet ut kabeln) att byta läge. Hade den kärvat så borde den inte hoppat från VV till Rad när jag ryckte kabeln heller. Eller?

Installatören sa att om växelventilen börjar kärva så måste man byta. Han fick rätt. Bytte i januari i år till en som är vridande (med motor) åt båda hållen.
Jag ringde jouren som drog en 1-minuts analys och erbjöd sig att komma och byta ventilen för 3500 kr + 1400 kr. Jag sa att jag ringer tillbaka, men har inte gjort den än. För den summan vill jag vara säker på att det är fel på ventilen och inget annat.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Det jag funderar på är vad som kan ha fått ventilen att stanna i VV-läge. Eftersom strömmen låg på enda tills det att jag drog ut kabeln från ventilen så måste ju reglercentralen (Rego638) skickat fel signal till den. Men och andra sidan fungerar givarna eftersom jag såg värdena öka i displayen. Kan det vara ett mjukvarufel eller fel på reglercentralen?

Jag måste säga att jag också misstänker något mjuktvarufel, det kan inte vara mekaniskt
hängning  för det som har hänt mig tvÃ¥ gÃ¥nger är att pumpen tror och indikerar att den gör
vv men ventilen är i värme läge alltså pinnen är i utterläge så att motorn har inte tryckt in den.
Därför har jag inte velat byta ventilen än, för att om det är någon program eller elektronik fel
så blir det inte bättre ändå. Min ventil fungerade när man hand körde den via menyn.

Mr_Smith  jag är ändÃ¥ intresserat att veta vilken märke av ventil har du nu.
Och jag är säkert inte ensam om detta. Hör av dig.

« Senast ändrad: 13 mars 2010, 22:59:17 av Remo »

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
Mr_Smith  jag är ändÃ¥ intresserat att veta vilken märke av ventil har du nu.
Och jag är säkert inte ensam om detta. Hör av dig.

http://www.lkarmatur.se/Documents/LK%20Armatur/Produktkatalog/Komponenter%20f%C3%B6r%20v%C3%A4rmesystem/V%C3%A4xelventilere/V%C3%A4xelventil%20525%20sv.pdf
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack  Mr_Smith

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!