Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt ute kallt inne???  (läst 7301 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kallt ute kallt inne???
« Svar #15 skrivet: 20 januari 2014, 13:10:20 »
Har inte tänkt på det tidigare men en IVT-pump från 2002 har säkert en bypassledning installerad. Är det någon radiatortermostat som stänger kan det bli flöde åt fel håll i den och då blir det lätt problem med för hög returtemperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ottosson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Kallt ute kallt inne???
« Svar #16 skrivet: 20 januari 2014, 19:49:02 »
Igår när jag ändrat efter era anvisningar larmade den två gånger när jag åkte till jobbet en gång vid halv fem och en vid halv sex. Sen när jag kom hem vid fem så hade den larmat sju gånger efter jag åkt..
Nu ikväll har jag dragit ner rumsgivarpåverkan till tre och ökat cirkpumpen till tre.
Det sitter nån form av bypass.. Den ska vara så jag får ut vatten på radiatorslingan även när den värmer tappvattnet eller nått sånt...

Hoppas verkligen ja får ordning på detta till kylan kommer...

Utloggad Ottosson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Kallt ute kallt inne???
« Svar #17 skrivet: 20 januari 2014, 19:50:05 »
Har även sänkt varvattnet till 42grader som en kompis tyckte jag skulle prova...

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Kallt ute kallt inne???
« Svar #18 skrivet: 20 januari 2014, 20:09:54 »
Som Roland skriver så kan det vara så att det är den externa cirkulationspumpen som strular. Den måste stå på en högre hastighet än den interna. Radiatorerna skall vara jämnvarma (6-8K mellan uppe/nere).
Du hade rätt delta vid inställning 2 på cirkpumpen (den interna??) så gå tillbaka till det. Vad du sätter rumsgivarpåverkan till är mindre intressant så länge den är mindre än 5 (fabriksinställning).

Finns det någon särskild anledning till varför du inte ringer en servicefirma?
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Ottosson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Kallt ute kallt inne???
« Svar #19 skrivet: 20 januari 2014, 20:55:48 »
Nej finns ingen särskild anledning att inte ringa.... Vill bara veta att det inte är nån inställning som e galen bara samt att jag skulle gärna vilja veta och kunna lite mer om det. Tänkte ge det ett par dagar med pulande själv sen ringt om jag inte löste det..

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kallt ute kallt inne???
« Svar #20 skrivet: 21 januari 2014, 08:19:04 »
... ökat cirkpumpen till tre.

Inre eller yttre?

att jag skulle gärna vilja veta och kunna lite mer om det.
Det är rätt inställning. Man måste veta hur anläggningen fungerar. Blir det problem på julafton är det inte så lätt att få ta i en servicefirma.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ottosson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Kallt ute kallt inne???
« Svar #21 skrivet: 21 januari 2014, 09:16:06 »
Inre eller yttre?
Det är rätt inställning. Man måste veta hur anläggningen fungerar. Blir det problem på julafton är det inte så lätt att få ta i en servicefirma.

Hej

Den inre står på två och den yttre på tre.
När jag åkte till jobbet så hade den inte löst ut en gång iaf. Hoppas på samma resultat när jag kommer hem.
Bara de håller i sig även om jag behöver justera kurvan nått..

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kallt ute kallt inne???
« Svar #22 skrivet: 21 januari 2014, 20:47:51 »
DÃ¥ kan vi gÃ¥ in pÃ¥ överkursen. Under displayen finns tre knappar. HÃ¥ll den till höger intryckt 10 sekunder. Du kommer dÃ¥ in i servicemenyn. GÃ¥ sedan till meny 8.1 och läs av vad tillskottstimern är inställd pÃ¥. GÃ¥ sedan till meny 8.3.4 Ramptid öppna och 8.3.5 Ramptid stänga och läs av värdena där. Vilka är värdena? Detta för att kontrollera att den tidigare ägaren inte har ställt in tokiga värden. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ottosson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Kallt ute kallt inne???
« Svar #23 skrivet: 21 januari 2014, 20:56:59 »
Tillskottstimer 60 min
Ramptid öppna 20 min
Ramptid stäng 3 min

Fortfarande inget larm för hög retur

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kallt ute kallt inne???
« Svar #24 skrivet: 22 januari 2014, 09:07:46 »
Det var inget konstigt med de värdena. De betyder att när pumpen startar börjar tillskottstimern räkna ner mot noll. Hinner tillskottstimern räkna ner till noll innan returtemperaturen har nått upp till börvärdet (stopptemperaturen - 2,5 grader om kopplingsdifferensen är 5 grader vilket är fabriksinställningen) börjar ramptid öppna räkna. Är det 6 kW tillskottseffekt inkopplad (fabriksinställningen) kopplas 3 kW elpatron in efter 10 minuter och ytterligare 3 kW efter 20 minuter.

När tillskottselen är inkopplad och returtemperaturen nått en bit över börvärdet (kommer inte ihåg hur mycket) börjar ramptid stänga räkna ner. Efter halva tiden kopplas 3 kW bort och vid full tid ytterligare 3 kW. Det är viktigt att ramptid stänga inte har ett för högt värde för då kan returtemperaturen stiga så mycket pga fördröjning i systemet att returtemperaturen når stoppvärdet för kompressorn som då stannar vilket den absolut inte ska göra om det behövs tillsatsel.

Jag undrar vad problemet var i det här fallet. Det lutar mot att rumsgivarpåverkan var för högt inställd eftersom det verkar fungera när den står på 3. Frågan är om det var tillsatsen som gick in och pressade upp returtemperaturen till 48 grader. Jag har lite svårt att föreställa mig att pumpen ensam klarade det.

Vill man trimma in rätt värmekurva ska man ställa rumsgivarpåverkan på noll och sedan prova sig fram till rätt inställning på värmekurvan. En ideal värmekurva är inte rak utan behöver knäckas men det kan man låta rumsgivaren ta hand när man har hittat rätt värmekurva om man inte är noga med att ha på tiondels grader konstant temperatur inomhus.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!