Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: kompessor kortis - vänd rotation, funkar???  (läst 8035 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
kompessor kortis - vänd rotation, funkar???
« skrivet: 07 maj 2012, 07:12:16 »
Bakgrund:
En terrawatt med maneurop kolvkompressor, en riktigt gammal vp med R22.
Kunden felanmälde att säkringarna gick ibland, vi var där och felsökte men hittade inget fel (lindningar OK och drog normalt med ström.)
Kompressorkontaktorn var bränd så den byttes, men felet kvarstod.
Säkringarna gick oftare och oftare och tillslut så gick säkringarna direkt när värmepumpen försökte starta.
 perfekt, tänkte jag dÃ¥ mÃ¥ste ju kortisen gÃ¥ att hitta, men det gick inte att mäta nÃ¥gon kortis  dontknow
När jag monterade tillbaks tamparna till kompressorn sÃ¥ växlade jag tvÃ¥ tampar, och vips, kompresorn fungerade  :o :o
Kunden ville ju inte kosta på någon ny kompressor på en 20 år gammal värmepump, så han skulle låta pumpen gå så länge den gick och köpa en ny anläggning ist.
Han fick en offert på en ny värmepump sedan har jag inte hört något(detta hände 2009) ....... förren nu i helgen, nu har kompressorn rasat på riktigt.
Den har alltså snurrat 3 år efter "reparationen"
VAD kan ha hänt med kompressorn så den bara funkar åt ett håll?
Det finns ju ett gäng här som är riktigt vassa på el, några förslag?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: kompessor kortis - vänd rotation, funkar???
« Svar #1 skrivet: 07 maj 2012, 07:19:46 »
Jag kan tänka mig att ett dåligt lager gjort att motorn när den varit i drift kastat så pass mycket att det blivit kortis mellan stator och rotor, och att den ändrade riktningen gjorde att rotorn "kastade" lite annorlunda så att det aldrig tog emot statorn.
I övrigt har jag inga uppslag.

Såg för övrigt att Terrawatt tar in sina gamla pumpar i inbyte, eller uppgraderar dem om man vill det.
Kan vara värt att kolla, men en så gammal maskin kanske inte alls passar för dagens utrustning med avseende på växlare o.s.v....
« Senast ändrad: 07 maj 2012, 07:21:36 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: kompessor kortis - vänd rotation, funkar???
« Svar #2 skrivet: 07 maj 2012, 08:46:25 »
Märkligt. Och nu har den rasat på riktigt, går det fortfarande inte att mäta fram felet?
Har du provat köra den direkt, utanför vilkoren?
Det kan ju vara som Rickard är inne på och att den lägger sig rätt när den står stilla, men då skulle den vä dragit mer ström än normalt.
Har du meggat kompressorn? Kan ju ha med överslag vid höga startstömmar att göra.
Den kompressorn hade aldrig sluppit undan min vinkelslip, sånt måste redas ut, känner jag. Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: kompessor kortis - vänd rotation, funkar???
« Svar #3 skrivet: 07 maj 2012, 14:48:31 »
Jag kan tänka mig att ett dåligt lager gjort att motorn när den varit i drift kastat så pass mycket att det blivit kortis mellan stator och rotor, och att den ändrade riktningen gjorde att rotorn "kastade" lite annorlunda så att det aldrig tog emot statorn.
I övrigt har jag inga uppslag.

Såg för övrigt att Terrawatt tar in sina gamla pumpar i inbyte, eller uppgraderar dem om man vill det.
Kan vara värt att kolla, men en så gammal maskin kanske inte alls passar för dagens utrustning med avseende på växlare o.s.v....
Det boerde lÃ¥ta och vibreramer om kompressorn om lagren var sÃ¥ slitna  dontknow
därför är jag inne mer på att det är något elektriskt...

Den här Terrawattpumpen är så pass gammal(rostig) så jag tror inte den är lämplig att renovera, annars är måtten detsamma på de gamla och de nya.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: kompessor kortis - vänd rotation, funkar???
« Svar #4 skrivet: 07 maj 2012, 14:52:00 »
Märkligt. Och nu har den rasat på riktigt, går det fortfarande inte att mäta fram felet?
Har du provat köra den direkt, utanför vilkoren?
Det kan ju vara som Rickard är inne på och att den lägger sig rätt när den står stilla, men då skulle den vä dragit mer ström än normalt.
Har du meggat kompressorn? Kan ju ha med överslag vid höga startstömmar att göra.
Den kompressorn hade aldrig sluppit undan min vinkelslip, sånt måste redas ut, känner jag. Sc:,h
NU går det lätt att mäta, det är överslag till jord på alla faser..
Jag har inte meggat den, det skulle antagligen ha löst gÃ¥tan för tre Ã¥r sedan  :)
Om jag fÃ¥r förtroendet att byta värmepumpen sÃ¥ ska jag skära upp den gamla kompressorn och redovisa  tummenupp
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: kompessor kortis - vänd rotation, funkar???
« Svar #5 skrivet: 09 juni 2012, 23:09:06 »
En oinsatt fråga..:
Megga?  ???
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: kompessor kortis - vänd rotation, funkar???
« Svar #6 skrivet: 09 juni 2012, 23:32:23 »
Megga = mäta överslag, isolationsprovning.
Vill minnas att det var ett företag med namnet Megger som uppfann en mätare som resistansmätte med högre spänning, runt 500V tror jag.
De var i stort sett de enda tillverkarna i början så Megger blev mer eller mindre synonymt med överslagsprovning.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: kompessor kortis - vänd rotation, funkar???
« Svar #7 skrivet: 10 juni 2012, 00:32:45 »
Megga = mäta överslag, isolationsprovning.
Vill minnas att det var ett företag med namnet Megger som uppfann en mätare som resistansmätte med högre spänning, runt 500V tror jag.
De var i stort sett de enda tillverkarna i början så Megger blev mer eller mindre synonymt med överslagsprovning.

Aha, Ok, tack!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: kompessor kortis - vänd rotation, funkar???
« Svar #8 skrivet: 10 juni 2012, 12:00:03 »
Den kompressorn hade aldrig sluppit undan min vinkelslip, sånt måste redas ut, känner jag. Sc:,h
Värmepumpen är bytt, kompressorn står hos kunden.
Jag ska plocka hem den när jag har vägarna förbi så ska jag se om felet går att spåra när den skärs upp...
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: kompessor kortis - vänd rotation, funkar???
« Svar #9 skrivet: 21 juli 2012, 10:14:19 »
Kompressorn inhämtad och jag skar upp den igår kväll.
Det var den mest omfattade burn-outen jag sett, lindningen är nästan helt borta och hela kompressoinsidan är täckt av svart sot-ludd.
rotorn verkar skadad pÃ¥ ett ställe, pÃ¥ mitten av rotorn sitter det "klump" som bestÃ¥r av ihopnitade plÃ¥tar och pÃ¥ ett ställe är det som om en plÃ¥t har fallit bort... det KAN ha med problemet att göra om den biten farit omkring därinne  dontknow

Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: kompessor kortis - vänd rotation, funkar???
« Svar #10 skrivet: 22 juli 2012, 00:39:48 »
Bilder ! ;-)

nyfiken

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: kompessor kortis - vänd rotation, funkar???
« Svar #11 skrivet: 22 juli 2012, 10:29:01 »
bilder kommer!
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: kompessor kortis - vänd rotation, funkar???
« Svar #12 skrivet: 25 juli 2012, 12:41:15 »
Det var skitsvårt att få en bra bild på skadan, men jag bofogar det jag fick till..
Där vid skruvmejselspetsen har det lossnat en rad med "plåtar" som avtecknar sig som en repa
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: kompessor kortis - vänd rotation, funkar???
« Svar #13 skrivet: 25 juli 2012, 12:42:59 »
smart, jag bifogade fel bild, här är den jag refererade till..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: kompessor kortis - vänd rotation, funkar???
« Svar #14 skrivet: 25 juli 2012, 12:46:01 »
rotorn verkar skadad pÃ¥ ett ställe, pÃ¥ mitten av rotorn sitter det "klump" som bestÃ¥r av ihopnitade plÃ¥tar och pÃ¥ ett ställe är det som om en plÃ¥t har fallit bort... det KAN ha med problemet att göra om den biten farit omkring därinne  dontknow
Jag rättar mig själv på en gång.
Jag antar att den skadade delen heter STATOR!?... inte rotor.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!