Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Synpunkter pÃ¥ systemlösning önskas.  (läst 611 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AÖd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Synpunkter på systemlösning önskas.
« skrivet: 26 april 2020, 11:07:56 »
Hej

Eftersom kommunen har ändrat vattenskyddsområdet så finns det en chans att installera bergvärme. Dessutom så håller vår LVVP (Jula Anslut) på att ge upp.
Har skissat på ett förslag, se bifogad pdf, där jag behåller arbetstanken (även den Jula Anslut) och kopplar in en BVP. Källarvärmen på sommaren behövs då källaren (där badrummet ligger) är lite kylig och "rå" sommartid.
Nu till frågorna:
1: Behöver skissen/kopplingen modifieras? I så fall hur?
2: Vilken/vilka slingor i arbetstanken är det bäst att förvärma tappvattnet i? Behövs det? För och nackdelar?
3: Det befintliga expansionskärlet är lite litet, parallellkoppla ett nytt eller ersätta med ett större?
4: Förslag på BVP som klarar två oberoende värmezoner.

Då jag vet att ni alltid undrar över huset så kommer här lite info:
Ligger några mil öster om Åre. Byggt i början på 1900-talet, omgjord från två lägenheter till en och källare utgrävd (för hand av svärfar) 1955, tilläggsisolerat på mitten av sjuttiotalet. Boytor: källare 41m2, bottenvåning 45m2 och övervåning 38m2. Har klarat värmen med Jula LVVP (5kW?) och medföljande elpatron (3kW), när detta inte räckt till så har en 9kW elpatron i tanken gått in och stöttat. Borde klara mig på ca 55 grader framledning. Varmvattnet har tagits ut från de två seriekopplade stora slingorna som spetsas med en 2kW elpatron i toppen på tanken.

/Anders


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Synpunkter på systemlösning önskas.
« Svar #1 skrivet: 26 april 2020, 21:36:39 »
Hej!
Jag skulle undvika shunt på värmen till bostadsdelen, man styr värmen dit genom att reglera värmen i tanken.
Framledningsgivaren placeras då i ett dykrör på tanken.
Källaren kan ha en egen shunt som styrs av värmepumpen.
För att bara kunna köra sommarvärme till källaren behöver du en avstängning på rören till bostadsdelen för att undvika självcirkulation.
Ut från värmepumpen kan monteras i toppen på tanken, på returen bör man ha en T-koppling till tank och VP-in så att skiktningen i tanken inte störs så mycket.
Jag skulle förvärma VV i båda slingorna.
Sen skulle jag byta ut det gamla expansionskärlet mot ett nytt större om det behövs.
De flesta märken på bergvärmepumpar klarar 2 värmezoner.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!