Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AA3-X7 levererar inte el  (läst 1589 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

failname

  • Gäst
failname
AA3-X7 levererar inte el
« skrivet: 14 december 2015, 16:50:01 »
Hejsan.

Innan ni dumförklarar mig bör jag nämna att jag är helt ny både här och på värmepumpar överhuvudtaget :)

Till problemet. Jag har en nibe f750. Dessutom har jag en vattenmantlad kamin som är kopplad till ett expansionskärl och övriga vattensystemet. Mellan expansionskärlet och resten av vattenledningarna sitter 1st termostat och 1 st circulationspump. Dessa får el från min Nibe 750, eller det är tänkt att fungera så. Idag var en rörmokare hemma hos mig, jag trodde att det var cirkulationspumpen som var trasig, men efter en del mätningar kunde vi konstatera att det inte levereras någon ström alls från Nibe f750.

Detta tvingade mig att läsa manualer och jag tror mig nu kunna konstatera att aa3-x7, där en brun kabel sitter inkopplad, inte levererar ström. Jag har testat att tvångsköra den utan att något händer, konfigurerat mjuka in/utgångar för varmvattencirkulation.

Är det någon som har något tips?

MVH, Mattias

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: AA3-X7 levererar inte el
« Svar #1 skrivet: 14 december 2015, 17:18:49 »
AA3-X7 är bara en växlande kontakt, den måste matas med spänning externt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Failname

  • Gäst
Failname
SV: AA3-X7 levererar inte el
« Svar #2 skrivet: 14 december 2015, 18:35:21 »
AjdÃ¥,  jag  som hoppades ha hittat var strömmen till extern CP tas ifrÃ¥n, men icke isÃ¥fall. Har du nÃ¥got tips pÃ¥ var den strömmen tas frÃ¥n nibe?


Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: AA3-X7 levererar inte el
« Svar #3 skrivet: 14 december 2015, 18:55:48 »
Den matningen behöver inte ha något samband alls med resten av värmepumpen. Om det finns någon gammal matning till CP så går den naturligtvis bra att använda nu också, anslut bara reläkontakten i serie med fasledningen.

Annars kan man använda inkommande nolla och en av faserna till värmepumpen, om de inte är alltför grovt avsäkrade (max 10 A). Det kanske finns plats att sätta en 10 A dvärgbrytare på ledig plats på någon DIN-skena i värmepumpen om det behövs. En fördel med att göra på detta sätt är att du då är säker på att allting i värmepumpens elskåp blir spänningslöst då du slår från dess arbetsbrytare.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

failname

  • Gäst
failname
SV: AA3-X7 levererar inte el
« Svar #4 skrivet: 14 december 2015, 20:16:53 »
Tack för svaren.

Jag pratade med förra husägaren och han menade på att man absolut inte kunde ta extern el av just den anledningen, att ifall nibe f750 skulle gå sönder skulle inte någon annat i systemet stå och gå.

Rörmokaren däremot trodde det var bäst att ta el från centralen.

Det som känns lite jobbigt är att det en gång har fungerat med att få ström ur kabeln som är monterad i nibe f750, men nu av någon anledning levererar inte nibe f750 ström alls.

Finns det ytterligare någon parameter? Som att till exempel ett vattenflöde eller en viss temperatur på vatten in i nibe skulle kunna få strömmen att aktiveras?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: AA3-X7 levererar inte el
« Svar #5 skrivet: 14 december 2015, 20:38:02 »
Varifrån tar reläkontakten (pinne 1 i kontaktdonet) fas nu? Och var har du nolla till CP ansluten?

Om värmepumpen är avstängd, så kommer ju relät att stå i frånslaget läge och då går inte CP oavsett varifrån matningen tas.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: AA3-X7 levererar inte el
« Svar #6 skrivet: 14 december 2015, 21:25:02 »
Det som känns lite jobbigt är att det en gång har fungerat med att få ström ur kabeln som är monterad i nibe f750, men nu av någon anledning levererar inte nibe f750 ström alls.

Om cirkpumpen fungerat förut så finns spänningsmatning kopplat till utgången.
Kolla kablarna, kanske finns nån matning dit vars säkring slagit ifrån?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!