Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Optimering av Nibe 1215  (läst 23408 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Optimering av Nibe 1215
« Svar #45 skrivet: 17 november 2004, 22:20:00 »
Eller också har du helt enkelt en för hög värmekurva...

Koppla då bort rumsgivaren ett tag, justera kurvan tills du får bra temp inne, kurvan måste justeras vid riktig kyla och vid ca +-0 sen har man en ok kurva..

Citera
Det kan mycket väl vara för klena radiatorer men det blir den 21:a vintern jag bor i huset och första vintern med värmepump och jag  har under tidigare Ã¥r aldrig haft högre framledningstemperatur än 55 grader och dÃ¥ har det mÃ¥nga dagar varit drygt 30 grader kallt ute


OK du har ju koll!!!!!      om vp gÃ¥r i timmar kommer den antagligen inte upp i mera än ca 55 grader dÃ¥ kommer det ju att funka. Men ropar den pÃ¥ elpatronen dÃ¥ kan det bli för varmt vatten. Men det fÃ¥r du kolla när det blir svinkallt.
Eller som jag sa, du kan tvångsköra VP genom att höja kurvan rejält, då ser du när VP når maxtemp fram!!!!

Kollade du börvärdet på rumsgivaren antingen har nån höjt på vredet eller också är kurvan för hög!!!

Jag gissar det senare den kurva du angav ger ju 55 vid ca -20 ute...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Iso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall/Sweden
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Baracken
Re:Optimering av Nibe 1215
« Svar #46 skrivet: 21 november 2004, 18:57:44 »
Jag har tagit fasta på Bertils kommentar om att jag valt för hög kurva och därför sänkt kurvan för att se om det blir bättre ordning på värmeriet.

Det har varit perfekt väder för att testa värmepump, sedan den 17:e har temperaturen legat mellan -6 till -17 grader ute. Just nu är det -14 grader.

Jag har ändrat från kurva 9 till kurva 7 och för att få 21 grader inomhus har jag höjt ratten från -2 till 0-läget rakt upp, övriga inställningar har jag behållit oförändrade och det har fungerat bra.

Sedan jag ändrade kurvan den 17:e (för ca 100 timmar sedan) har pumpen gjort 77 starter med en sammanlagd gÃ¥ngtid pÃ¥ 60 timmar. Inget tillägg av el har krävts.  

Jag är fakriskt rätt impad att anläggningen klarar av att värma upp huset utan eltillskott. Jag har faktiskt 180 m2 i ett enda plan som värms upp till 21 grader.

Jag var lite orolig ett tag men nu ser det ut att bli en verkligt rolig vinter.

Jag har även fått ordning på rumstemperaturgivaren och korrekta värden på mina amatörmässiga mätningar på vad FLM 30 ger. (Värdena där just nu +3,4 grader in + 6,3 grader ut) Värdena varierar.
Nibe Fighter 1215-5 kw. FLM 30. 166 m aktiv borra. Rumsgivare. Separat elmätare för Nibe 1215. Enrörssystem i tre separata slingor. Enplans vinkelvilla utan källare, uppvärmd yta =180 m2 (22,5 grader). ByggÃ¥r 1983. Läge: Sundsvallskusten.
Elförbr. före VP-installation: 29 000 KWH.
Elförbr. efter VP-installation: 15 100 KWH

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Optimering av Nibe 1215
« Svar #47 skrivet: 21 november 2004, 19:46:02 »
Kul det lönar sig att skruva lite, när det skruvats klart dÃ¥ kan du luta dig tillbaka och bara njuta   8)

Citera
Anläggning: NIBE FIGHTER 1215 5 KW tillsammans med en FLM 30. 180 kvm uppvärmd yta i vinkel på mark. 166 m borrhål. Sundsvall.

Imponerad?? jag kan säga att jag är mera impad än du!! om det nu gÃ¥r  ;)  5 kw pÃ¥ 180 m3 i en enplanare i Sundsvall är riktigt bra.
Du värmer huset med en eleffekt pÃ¥ mindre än 1,5 kw (1,5 kw vid 0 brine o framledningen 50 grader) dÃ¥ blir inte elleverantören glad  ;) men du  ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Iso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall/Sweden
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Baracken
SV: Optimering av Nibe 1215
« Svar #48 skrivet: 03 februari 2005, 19:48:29 »
Förbrukning Nov-Jan.

November.
Värme/varmvatten Nibe 1115-5 = 1287 Kwh. Hushållsel = 589 kwh. Summa 1641 kwh.

December
Värme/varmvatten Nibe 1115-5 = 800 Kwh. Hushållsel = 887 kwh. Summa 1687 kwh.

Januari
Värme/varmvatten Nibe 1115-5 = 916 Kwh. Hushållsel = 748 kwh. Summa 1664 kwh.

I hushållselen ingår FLM 30 och kupévärmare.
I snitt 18 starter/dygn med en drifttid på i snitt 17 tim/dygn.
Lägsta Brintemp in =+ 3 grader. Medeltemperatur = + 4 grader.
Lägsta Brintemp ut= + 1 grad. Medeltemperatur = + 2 grader.
Lägsta utetemperatur under perioden = -18 grader.
Under perioden har det även gått 2 tim tilläggsel.
Rumstemperatur 21,5 grader.
Kurva 7-0.
Rumsgivare

Ventilationen kan säkert sänkas för att spara el men vi har ett utomordentligt inomhusklimat med en fullständigt tyst och fullständigt dragfri ventilation, den innebär så hög komfort att den får gå med en något för hög inställning. När jag talar om hög komfort jämför jag med ett tidigare återvinningsaggregat med inblåsning av förvärmd luft i huset. Det var både ljudligt och dragigt och det vill vi inte ha tillbaka även om det säkert är betydligt mer ekonomisk. Möjligen höjer FLM 30 Brine in ca 1- 2 grader, kanske mer.

Jag är som ni säkert förstått rätt nöjd min värmepumpsinstallation, dessutom är den mycket snyggt installerad, inte heller det helt fel.

Nu vill jag gärna ha en riktigt kall period, det vore roligt att se hur det fungerar med en yttertemperatur under - 20 grader under en längre tid.


Nibe Fighter 1215-5 kw. FLM 30. 166 m aktiv borra. Rumsgivare. Separat elmätare för Nibe 1215. Enrörssystem i tre separata slingor. Enplans vinkelvilla utan källare, uppvärmd yta =180 m2 (22,5 grader). ByggÃ¥r 1983. Läge: Sundsvallskusten.
Elförbr. före VP-installation: 29 000 KWH.
Elförbr. efter VP-installation: 15 100 KWH

Utloggad Iso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall/Sweden
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Baracken
SV: Optimering av Nibe 1215
« Svar #49 skrivet: 01 mars 2005, 19:13:45 »
Hej igen!

Jag måste bara få redovisa siffrorna för februari. Det är ganska roligt att vara Nibe-ägare. Installation av bergvärmeanläggning ser ut att bli en av mina bättre affärer, nu har jag ju inte gjort så värst många goda affärer så det jämnar väl ut sig på slutet.

Februari har varit vinterns kallaste månad med temperaturer under flera dygn runt -20 till 25 grader. Månaden har till skillnad mot den milda vintern fram till februari varit kallare än normalt.

Förbrukning för februari.

Värme/varmvatten Nibe 1115-5 = 974 Kwh. Hushållsel = 621 kwh. Summa 1595 kwh. I siffrorna för Nibe ingår fyra timmar TS-tid.

Energikostnad för värme och varmvatten under februari = 26:-/dygn. Det är mindre än en 1/4 av tidigare års februariförbrukning. :o

Värmepumpen har 523 drifttimmar under månaden, vilket motsvarar ca 78% gångtid. Det är lång gångtid och jag vet inte om det är mödan värt att försöka optimera inställninarna ytterligare och helt komma bort från TS-tid men å andra sidan är fyra timmar TS-tid (24 kwh) helt försumbar. ;D

Inställningar, KB-in och KB-ut mm är desamma som i mitt tidigare inlägg här ovanför med den skillnaden att innetemperaturen under februari har höjts med en grad ttill 22,5 grader.

Pumpa mer som någon sagt tidigare, det är bara att hålla med.  :) :) :)

 
Nibe Fighter 1215-5 kw. FLM 30. 166 m aktiv borra. Rumsgivare. Separat elmätare för Nibe 1215. Enrörssystem i tre separata slingor. Enplans vinkelvilla utan källare, uppvärmd yta =180 m2 (22,5 grader). ByggÃ¥r 1983. Läge: Sundsvallskusten.
Elförbr. före VP-installation: 29 000 KWH.
Elförbr. efter VP-installation: 15 100 KWH

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 826
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Optimering av Nibe 1215
« Svar #50 skrivet: 01 mars 2005, 19:23:04 »
men å andra sidan är fyra timmar TS-tid (24 kwh) helt försumbar. ;D


Vad är det vi hör... ::) 24kwh helt försumbart... ??? det motsvarar ju en dags förbrukning i februari!  :o :o
Iso har 30 eller fler dagar i februari... ;D ;)
Nej fortsätt kämpa tills du blir av med TS helt... --/
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Iso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall/Sweden
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Baracken
SV: Optimering av Nibe 1215
« Svar #51 skrivet: 01 mars 2005, 20:49:34 »
Citera
Iso har 30 eller fler dagar i februari... ;D ;)

Har jag räknat fel?
Nibe Fighter 1215-5 kw. FLM 30. 166 m aktiv borra. Rumsgivare. Separat elmätare för Nibe 1215. Enrörssystem i tre separata slingor. Enplans vinkelvilla utan källare, uppvärmd yta =180 m2 (22,5 grader). ByggÃ¥r 1983. Läge: Sundsvallskusten.
Elförbr. före VP-installation: 29 000 KWH.
Elförbr. efter VP-installation: 15 100 KWH

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 826
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Optimering av Nibe 1215
« Svar #52 skrivet: 01 mars 2005, 21:03:38 »
Jag försökte vara rolig... ;) men det gick visst inte... :-\
Om du har 28/29 dagar i februari, sedan lägger du till 1 till 2 dagar för att motsvara ditt TS...

alltså 30 eller fler dagar... ;D

Äh glöm det, det var inte ens roligt... ;) Ibland lyckas man inte... ::)
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Iso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall/Sweden
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Baracken
SV: Optimering av Nibe 1215
« Svar #53 skrivet: 02 mars 2005, 07:00:57 »
Jag får skylla på åldern. ;D Jag hängde inte med ???

Mvh
Iso
Nibe Fighter 1215-5 kw. FLM 30. 166 m aktiv borra. Rumsgivare. Separat elmätare för Nibe 1215. Enrörssystem i tre separata slingor. Enplans vinkelvilla utan källare, uppvärmd yta =180 m2 (22,5 grader). ByggÃ¥r 1983. Läge: Sundsvallskusten.
Elförbr. före VP-installation: 29 000 KWH.
Elförbr. efter VP-installation: 15 100 KWH

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Optimering av Nibe 1215
« Svar #54 skrivet: 02 mars 2005, 14:06:59 »
Är du  ung sÃ¥ att du inte förstÃ¥r eller gammal sÃ¥ att du inte fattar?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Iso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall/Sweden
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Baracken
SV: Optimering av Nibe 1215
« Svar #55 skrivet: 08 mars 2005, 10:28:30 »
Hej !

Det kanske är dags att lägga ner den här tråden nu. Jag startade den i somras som nybliven och okunnig värmepumpsägare. (Jag är fortfarande okunning, gradminuter kommer jag aldrig riktigt att förstå). Jag har fått mycket hjälp av många experter i forumet och tackar varmt för detta.

Jag är mycket nöjd med installationen av bergvärmeanläggningen. Den är proffsigt utförd med en ledningsdragning och anslutning till gamla systemet som det är ett nöje att bara titta på. Kalkylerna håller, elförbrukningen ligger under den kalkylerade. *roflmao*

Fortsättningsvis tänker jag inte ägna så mycket tid åt uppvärmningen utan låta pumpen bara gå och fortsätta att värma huset och leverera varmvatten under förhoppningsvis många år. Till och från kommer det att gå en och annan TS-timme, vilket i sammanhanget inte betyder det minsta. ;D

Möjligen skulle man kanske tänka lite på hushållselen, numer går det mer hushållsel än vad det går el till uppvärmning och varmvatten. Men som vanligt hänger ju elkonsumtionen intimt samman med vilken standard man vill lägga sig på och pryltokig är man ju så det är väl inget att säga om den heller egentligen. Sc:,h

Ni som bor i Sundsvallstrakten och vill ha tips på installatör/leverantör kan ju höra av er, jag kan rekommendera det företag som jag anlitade och egentligen borde jag kanske lägga ut dom här i forumet, men jag avstår.

Till och från kommer jag att läsa inläggen i forumet och stöter jag på problem eller vill ha svar på någonting jag funderar över kommer jag självklart att ställa frågor, men jag kommer inte att bli något loggningsfreak. Jag kommer att läsa av elmätarna någorlunda periodiskt, men jag kommer inte att göra några ytterligare ändringar av inställningarna av pumpen om inte något dramatiskt inträffar.  8)

Jag såg någon sakkunnig i någon tidning uttala sig om framtiden för värmepumpar och att den inte såg så ljus ut och han t.o.m. avrådde från investeringen. Anledningen skulle vara att höjda elpriser inom en snar framtid gör det omöjligt att få lönsamhet på en bergvärmeinvestering! Som lekman förstår jag inte resonemanget alls, man kan tycka att ju dyrare el ju bättre lönsamhet. Vad är alternativet i så fall? Kanske någon på forumet pedagogiskt kan förklara det?  ??? ??? Gärna i en ny tråd.
Nibe Fighter 1215-5 kw. FLM 30. 166 m aktiv borra. Rumsgivare. Separat elmätare för Nibe 1215. Enrörssystem i tre separata slingor. Enplans vinkelvilla utan källare, uppvärmd yta =180 m2 (22,5 grader). ByggÃ¥r 1983. Läge: Sundsvallskusten.
Elförbr. före VP-installation: 29 000 KWH.
Elförbr. efter VP-installation: 15 100 KWH

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Optimering av Nibe 1215
« Svar #56 skrivet: 08 mars 2005, 16:46:55 »
har du inte fått kläm på gradminutrarna?

när vb-fram är en grad ubder börvärdet så ticar det en gradminut i minuten.
är vb-fram 2 grader under börvärdet så tivkar det 2 gradminuter i minuten
är vb-fram 3 grader under börvärdet så tivkar det 3 gradminuter i minuten
är vb-fram 4 grader under börvärdet så tivkar det 4 gradminuter i minuten
är vb-fram 5 grader under börvärdet så tivkar det 5 gradminuter i minuten
är vb-fram 6 grader under börvärdet så tivkar det 6 gradminuter i minuten

 studs
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!