Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Planering av pannrum för bergvärme  (läst 6120 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bjoiv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Planering av pannrum för bergvärme
« skrivet: 16 januari 2011, 17:53:30 »
Hej på er, har blivit med hus! Inflyttning till våren. Har vart på det klara med ett tag att jag kommer byta uppvärmning till vattenburet, men fram tills nu har det mest vart lite halvstrukturerade tankar, nu börjar det bli dags att planera lite mer konkret :)

Det här med pannrum är en sak. Jag har ett utrymme i bottenplan på ca 3x2 meter som jag tror är det mest lämpliga (alternativet vore tvättstugan). Detta utrymme är idag ett förråd, det har en två meter yttervägg mot den sida av tomten där borrhålet troligen kommer bli. En annan fördel är att FTX aggregatet hänger här inne (enkelt ansluta vattenbatteri tilluft) och att den ena innerväggen gränsar till gillestugan där det idag finns en öppen spis. I denna öppna spis leker jag med tanken att det kan hamna en vattenmantlad insats i framtiden och att det då blir synnerligen smidigt att ansluta till en ev tank. Så långt allt väl, nu till några undringar..

Vad finns det för regler kring ett utrymme som skall användas till en BV pump, måste det t. ex finnas en golvbrunn?

Golvkonstruktionen är finfin 70-tals riskplatta på mark med reglat isolerat golv ovanpå, ytterväggarna är lättbetong. Var kommer typiskt brine-slangarna att komma in i en sådan konstruktion? Går de upp utvändigt och så 'lågt som möjligt' genom lättbetongen, eller tar man hål i plattan??

Hur skulle ni resonerat kring placering av pump? Den enda BV pump jag har "provlyssnat" är en IVT Twin och den tycker jag låter rätt mycket.. :o En tänkbar (mest praktisk) placering av pumpen är mot gillestugevägen men det man kanske skall undvika? Den andra möjliga väggen vetter mot hallen.


« Senast ändrad: 31 januari 2011, 20:33:57 av bjoiv »
Suterränghus söder om Stockholm, byggÃ¥r 1971. 100+100m2 uppvärmd yta.  LLVP och FTX Flexit VGS400.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Planering av pannrum för bergvärme
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2011, 21:00:00 »
Hej!
Golvbrunn är praktiskt men kanske inte ett måste, jag skulle dock lägga in våtrumsmatta i utrymmet. :-\
Ligger rummet i anslutning till tvättstugan så kan säkert spillvattenledningar dras till golvbrunnen där.

Jag tror det är mest praktiskt att dra in brine-slangarna genom yttervägg så lågt som möjligt.

De flesta värmepumpar är rätt tysta, visst stomljud kan dock uppstå, ur detta perspektiv är rent betonggolv att föredra.
Så fundera på om inte tvättstugan är att föredra i alla fall?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bjoiv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Planering av pannrum för bergvärme
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2011, 21:54:19 »
Hej Carl! Tack för synpunkter, utrymmet är inte i direkt anslutning till tvättstugan tyvärr, vilket också ger ett litet huvudbry med att dra fram vatten, men det går att lösa. Anledningen till att jag undrar lite hur man brukar dra in brineslangarna är att jag funderar på att bryta upp golvet i detta begränsade utrymme i samband med att det eventuellt görs om till pannrum.

Då får jag en hälsokontroll på min riskkonstruktion till golvbjälklag och samtidigt en möjlighet att bygga upp och bekläda golvet igen på ett lämpligt sätt för ett pannrum. Gör jag en sån manöver lurar jag på att förbereda med håltagning för brineslangar längst ner i lättbetongen medan plattan är blottlagd, och kanske nån slags dränering ut på samma ställe... Vet du om det brukar dras rör för brineslangarna genom lättbetongvägg eller kör de bara upp hålen, in med slangarna och tätar med nåt??

Med tanke på det du skrev, om jag reglar om golvet, eller lägger platon + cellplast (eller vad man nu gör idag...), tror du jag borde ge sjutton i att regla upp just den kvadratmeter där pump/tank skall stå och kanske göra en ren betongsockel där?
Suterränghus söder om Stockholm, byggÃ¥r 1971. 100+100m2 uppvärmd yta.  LLVP och FTX Flexit VGS400.

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Planering av pannrum för bergvärme
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2011, 22:53:54 »
Jag var mycket orolig att det skulle låta mycket hos mig när jag har pumpen centralt i huset och snett under sovrummet som saknar dörr.
Störs inte alls. Det är en scroll komprssor i den (IVT). Dock är jag nu i efterhand väldigt glad att jag inte valde Nibe som har kolvkompressor då jag upplevt dem som betydligt mer störande.
Du har 3 övertrycksventiler, där det speciellt från varmvattnets övertrycksventil kan komma lite vatten.
Så en golvbrunn är inte fel (eller rent av kanske ett måste?).
Jag lade in våtrummsmatta i mitt pannrum och det är inget jag ångrar.

Vad har du för radiator system i huset?
Jag blir lite avundsjuk när du har FTX aggregatet i samma rum som VP och därmed lätt kan få vattenbatteri i den.

Hur mycket låter det från FTX aggregatet (spånar lite för min egen renovering)?
Kan man ha det centralt i huset utan att störas?

//Micke
 
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad bjoiv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Planering av pannrum för bergvärme
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2011, 23:17:21 »
vbkvbk: radiatorer.. ja du, det är en sorglig blandning av gamla hederliga brödrostar och lite nyare oljefyllda.
Ut skall de  knUp

Det enda positiva med det är ju att jag får chansen att göra ett vattenburet radiatorsystem från grunden och därmed få det "rätt" för BV. Skall försöka få det så lågtempat som möjligt utan att det ser groteskt ut storleksmässigt.

Vad gäller ljudnivån på FTX så är det lite för tidigt att uttala sig eftersom vi flyttar in först om ett par månader. När man står i rummet så hörs den ju, helt klart. Speciellt på läge tre. Men tycker inte det är den typen av ljud som borde fortplanta sig så farligt, vi får se..
Suterränghus söder om Stockholm, byggÃ¥r 1971. 100+100m2 uppvärmd yta.  LLVP och FTX Flexit VGS400.

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Planering av pannrum för bergvärme
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2011, 23:27:35 »
Tjena!

Ok, du ska konvertera till vattenburet!
Jag gjorde det i sommar och det finns inget jag ångrar i beslutet att lägga in golvvärme på hela nedrevåningen.
Timell ska visst ha sagt att det är en mänsklig rättighet... :)
Det är verkligen skönt och dessutom det mest optimala för bergvärme.
Så det är inget att fundera på...
I min beskrivning (nedan) så finns en länk där jag försökt skriva om mina erfarenheter av allt från bergvärme installation till konvertering till golvvärme. Jag har också försökt skriva svar på de funderingar jag hade inför min konvertering.
Så de sista brödrostarna åkte ut i sommras för min del...
Gör rätt från början så slipper du ångra dig och kan sova gott om nätterna för att inte tala om att kliva upp på morgonen och njuta av att det är varmt om fötterna! :)
Med andra ord "Med golvvärme kommer du njuta dygnet runt".

//Micke
« Senast ändrad: 16 januari 2011, 23:30:12 av vbkvbk »
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Planering av pannrum för bergvärme
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2011, 07:37:52 »
Hej Carl! Tack för synpunkter, utrymmet är inte i direkt anslutning till tvättstugan tyvärr, vilket också ger ett litet huvudbry med att dra fram vatten, men det går att lösa. Anledningen till att jag undrar lite hur man brukar dra in brineslangarna är att jag funderar på att bryta upp golvet i detta begränsade utrymme i samband med att det eventuellt görs om till pannrum.

Då får jag en hälsokontroll på min riskkonstruktion till golvbjälklag och samtidigt en möjlighet att bygga upp och bekläda golvet igen på ett lämpligt sätt för ett pannrum. Gör jag en sån manöver lurar jag på att förbereda med håltagning för brineslangar längst ner i lättbetongen medan plattan är blottlagd, och kanske nån slags dränering ut på samma ställe... Vet du om det brukar dras rör för brineslangarna genom lättbetongvägg eller kör de bara upp hålen, in med slangarna och tätar med nåt??

Med tanke på det du skrev, om jag reglar om golvet, eller lägger platon + cellplast (eller vad man nu gör idag...), tror du jag borde ge sjutton i att regla upp just den kvadratmeter där pump/tank skall stå och kanske göra en ren betongsockel där?

Ska du ta upp golvet så är det helt klart läge att sätta in golvbrunn om det går.
Betongsockel är inte så dum idé det heller.
Brine-slangarna ska isoleras, även genom väggen, men tänker man på det så kan man säkert dra dem genom rör. Annars så borrar man nog bara hål och tätar med fogskum.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bjoiv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Planering av pannrum för bergvärme
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2011, 10:15:28 »
vbkvbk:  Thumbsup Skall läsa dina projekttrÃ¥dar med stort intresse.
Helt klart hade golvvärme vart super komfortmässigt, är dock inne pÃ¥ vanliga raddar pÃ¥ nedre plan eftersom jag inte kommer kunna isolera tillräckligt under golvvärmen för att det skall bli riktigt bra :'(   
Övre plan är dock fortfarande en öppen historia, där kan det nog passa bra med golvvärme, och där finns de flesta utrymmena där man spenderar tid, nere är mest praktiska utrymmen + gillestuga och gästrum

Carl: kanon, bra med lite stöd i tankegångarna!
Suterränghus söder om Stockholm, byggÃ¥r 1971. 100+100m2 uppvärmd yta.  LLVP och FTX Flexit VGS400.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Planering av pannrum för bergvärme
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2011, 11:02:30 »
Varför inte gjuta upp hela golvet i pannrummet och lägga klinker?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Planering av pannrum för bergvärme
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2011, 12:37:13 »
Hur mycket isolering tror du att det är på nedrevåningen? Att regla på lite om man har upp golverna är inte så stort extrajobb.
Beror dock lite på takhöjder osv.


//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad bjoiv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Planering av pannrum för bergvärme
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2011, 17:37:33 »
purjo: jo det kan man göra, var dock inne på att man borde isolera mot plattan överallt där man kan, men utrymmet är såpass litet så det kanske kan kvitta. Spontant känns klinker lite smålyxigt i ett pannrum kanske, men va fasen, pumpen skall ju jobba hårt och förtjänar ju ha det mysigt :)

vbkvbk: det är en bra frÃ¥ga, jag vet faktiskt inte, men det är nog ett antal här som rivit i 70-tals bjälklag sÃ¥ nÃ¥n kanske vet vad som var standard, jag skulle gissa pÃ¥ att det är uppreglat med 12:or  Sc:,h helst vill man ju ha 30.....
Suterränghus söder om Stockholm, byggÃ¥r 1971. 100+100m2 uppvärmd yta.  LLVP och FTX Flexit VGS400.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Planering av pannrum för bergvärme
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2011, 07:26:13 »
vbkvbk: det är en bra frÃ¥ga, jag vet faktiskt inte, men det är nog ett antal här som rivit i 70-tals bjälklag sÃ¥ nÃ¥n kanske vet vad som var standard, jag skulle gissa pÃ¥ att det är uppreglat med 12:or  Sc:,h helst vill man ju ha 30.....

I mitt hus (byggt 70) så var det 120 mm reglar med träkilar under (organiskt material direkt mot betongen och sand under plattan huvuddunk ).
Fast jag har sett värre, pÃ¥ vissa ställen gjöt man fast reglarna i betongplattan...  _/-
« Senast ändrad: 18 januari 2011, 07:29:31 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!