Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Märkliga temperaturer - Bergvärmepump  (läst 1171 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad boisboisbois

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Märkliga temperaturer - Bergvärmepump
« skrivet: 19 mars 2023, 10:55:26 »
Hej! Är nybliven hus- samt bergvärmepumpägare, och har inlett att börja skapa förståelse för systemet. Så ev. risk att jag skriver felaktigheter. Jag har upptäckt konstigheter kring temperaturer som jag inte förstår. Kommer göra service framåt och då ta upp detta och andra frågor jag har, men gillar att skapa mig förståelse innan det.

Det är nedan jag reagerat på och skulle vilja ha input kring och förstå är:

   1) Väldigt hög framledningstemperatur (upptill 63°C): Enligt värmekurva är max 35°C? Eller missförstÃ¥r jag nÃ¥got här?
   2) Ingen eller positiv differens mellan värmebärare ut / in: Är inte detta märkligt / hur kommer det sig?
   3) Ingen eller negativ differens mellan köldbärare ut / in: Är inte detta märkligt / hur kommer det sig?

Detaljer om systemet: NIBE F1245-8 | inbyggd vvb 180 liter (inställd på "Lyx" ca 60 °C) | Expansionskärl UKV 100 | 200 meter borrdjup | Värmekurva enligt bild nedan (ej rört sen vi flyttade in) | Tabell med värden:

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Märkliga temperaturer - Bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2023, 11:13:57 »
GÃ¥r pumpen vid aktuella punkter?
Värme eller för varmvatten? Värme lägre framledning och för varmvatten är den högre.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Märkliga temperaturer - Bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 19 mars 2023, 11:46:36 »
Givarna som sitter i värmepumpar är inga precisionsinstrument. De kan visa fel med någon grad. Små differenser kan därför bli konstiga utan att det är något fel.

35 grader som max är när pumpen värmer huset. När den gör varmvatten blir temperaturen högre, upp till 55 grader är rimligt. Är varmvattentemperaturen inställd på 60 grader är 63 grader på värmebärare ut rimligt i slutet av en varmvattenkörning. Så hög varmvattentemperatur är inget jag rekommenderar. Det sliter på kompressorn och förbrukar mer el. Räcker varmvattnet till med lägre inställd temperatur skulle jag rekommendera att sänka varmvattentemperaturen. För egen del skulle jag sänka varmvattentemperaturen även om det skulle bli brist på varmvatten ibland.

Rimliga differenser när kompressorn gÃ¥r är 3-4 grader pÃ¥ köldbäraren och 5-10 grader pÃ¥ värmebäraren om det finns radiatorer i huset. Är det uteslutande golvvärme är 5 grader eller lägre rimligt. Kallare ute ger större differens.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad boisboisbois

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Märkliga temperaturer - Bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2023, 12:16:18 »
GÃ¥r pumpen vid aktuella punkter?
Värme eller för varmvatten? Värme lägre framledning och för varmvatten är den högre.

Är osäker på din fråga: Vad menar du med aktuella punkter? Samt, menar du att bvp går för värme och varmvatten vid olika tidpunkter, och att jag kan ta fram detaljer för vad som tillverkas?

Utloggad boisboisbois

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Märkliga temperaturer - Bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2023, 12:19:11 »
Givarna som sitter i värmepumpar är inga precisionsinstrument. De kan visa fel med någon grad. Små differenser kan därför bli konstiga utan att det är något fel.

35 grader som max är när pumpen värmer huset. När den gör varmvatten blir temperaturen högre, upp till 55 grader är rimligt. Är varmvattentemperaturen inställd på 60 grader är 63 grader på värmebärare ut rimligt i slutet av en varmvattenkörning. Så hög varmvattentemperatur är inget jag rekommenderar. Det sliter på kompressorn och förbrukar mer el. Räcker varmvattnet till med lägre inställd temperatur skulle jag rekommendera att sänka varmvattentemperaturen. För egen del skulle jag sänka varmvattentemperaturen även om det skulle bli brist på varmvatten ibland.

Rimliga differenser när kompressorn går är 3-4 grader på köldbäraren och 5-10 grader på värmebäraren om det finns radiatorer i huset. Är det uteslutande golvvärme är 5 grader eller lägre rimligt. Kallare ute ger större differens.

Tack för input! Då förstår jag mera kopplat till att differenserna ser märkliga ut och varför framledningstemperatur är högre än max i värmekurvan.

Huset är på 192 kvm och har golvvärme på nedervåning och radiatorer (2 två rum) på övervåning.

Tolkar jag dig rätt att det jag beskriver (från ditt perspektiv) inte är några konstigheter egentligen?

Utloggad Jorgeminator

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Märkliga temperaturer - Bergvärmepump
« Svar #5 skrivet: 19 mars 2023, 13:46:27 »
Är osäker på din fråga: Vad menar du med aktuella punkter? Samt, menar du att bvp går för värme och varmvatten vid olika tidpunkter, och att jag kan ta fram detaljer för vad som tillverkas?

Zyberdude menar väl punkterna du valt ut i din bild. Pumpen gör ju inte värme och varmvatten samtidigt, så utan tilläggsinformation är det svårt att veta vad den gjort när du läst av värdena. Står kompressorn still är köldbärarens temperaturer helt irrelevanta eftersom köldbärarpumpen inte går.
Dina värden ser helt normala ut enligt mig.

Här ser du hur köldbäraren beter sig vid kompressorstopp. På värmebärarsidan ser du hur temperaturen stiger när den gör varmvatten och hur dT är 0 när kompressorn står still.



Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Märkliga temperaturer - Bergvärmepump
« Svar #6 skrivet: 19 mars 2023, 14:17:07 »
Om det är några konstigheter eller inte går inte att säga på det här stadiet, informationen är lite ostrukturerad. Temperaturvärdena måste vara när kompressorn har gått ett tag, i annat fall säger de inget, helst också med upplysning om pumpen gör varmvatten eller värmer huset men det brukar framgå av temperaturerna.

Det finns radiatorer i huset. Det brukar vara så att radiatorerna är dimensionerade för högre framledningstemperatur än golvvärmen. Finns det en extra cirkulationspump med fördelare till slingorna för golvvärmesystemet? Räcker värmen på övervåningen till eller är det för svalt där?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad boisboisbois

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Märkliga temperaturer - Bergvärmepump
« Svar #7 skrivet: 20 mars 2023, 10:40:24 »
Zyberdude menar väl punkterna du valt ut i din bild. Pumpen gör ju inte värme och varmvatten samtidigt, så utan tilläggsinformation är det svårt att veta vad den gjort när du läst av värdena. Står kompressorn still är köldbärarens temperaturer helt irrelevanta eftersom köldbärarpumpen inte går.
Dina värden ser helt normala ut enligt mig.

Här ser du hur köldbäraren beter sig vid kompressorstopp. På värmebärarsidan ser du hur temperaturen stiger när den gör varmvatten och hur dT är 0 när kompressorn står still.


Alright, dÃ¥ förstÃ¥r jag. Jag visste inte att pumpen fungerade pÃ¥ detta sätt. Ska djupdyka  i inställningarna och se om jag kan förstÃ¥ hur jag notera ner liknande data inklusive den informationen.

Utloggad boisboisbois

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Märkliga temperaturer - Bergvärmepump
« Svar #8 skrivet: 20 mars 2023, 10:46:47 »
Om det är några konstigheter eller inte går inte att säga på det här stadiet, informationen är lite ostrukturerad. Temperaturvärdena måste vara när kompressorn har gått ett tag, i annat fall säger de inget, helst också med upplysning om pumpen gör varmvatten eller värmer huset men det brukar framgå av temperaturerna.

Det finns radiatorer i huset. Det brukar vara så att radiatorerna är dimensionerade för högre framledningstemperatur än golvvärmen. Finns det en extra cirkulationspump med fördelare till slingorna för golvvärmesystemet? Räcker värmen på övervåningen till eller är det för svalt där?

Yes, ska se om jag kan strukturera informationen bättre och addera information om vad pumpen producerar - värme vs varmvatten.

Ang. din nedre kommentar. Jag gissar att pumpen på bild nedan är en sådan cirkulationspump?

Och mycket bra fråga ang. värmen på övervåningen: Det är för svalt anser jag - radiatorerna blir aldrig särskilt varma. Vad kan det vara kopplat till?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Märkliga temperaturer - Bergvärmepump
« Svar #9 skrivet: 20 mars 2023, 10:52:08 »
De kan ha ställt in en låg värmekurva som är anpassad för golvvärmen? på markplan, och accepterar att det inte blir tillräckligt varmt uppe. (För att spara energi)
Normalt ska man ställa in kurvan så att det blir lagom varmt i rum med radiatorer, och så shuntar man ut lite kallare vatten till golvvärmen.
Har bara läst igenom svaren nedan lite snabbt, kan inte se om du förklarat om det finns både radiatorer och golvvärme?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Märkliga temperaturer - Bergvärmepump
« Svar #10 skrivet: 20 mars 2023, 11:39:48 »
Värmekurvan är avpassad för golvvärmen, det är därför det blir svalt på övervåningen. Radiatorerna behöver högre framledningstemperatur än golvvärmen för att det ska bli samma temperatur inomhus. Det är som Rickard beskriver det.

Cirkulationspumpen på bilden är till för att blanda in svalt returvatten i ingående vattenflöde till golvvärmeslingorna. Det är vanligt att kombinerade radiator- och golvvärmesystem är konstruerade så. Dumt enligt min mening. Golvvärmen på nedervåningen står för större delen av husets värmebehov men det är radiatorerna på övervåningen som vilken framledningstemperatur som krävs. Med större radiatorer på övervåningen skulle det gå att minska elförbrukningen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!