Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Energy Focus 11, år: 1993  (läst 1973 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mariestad / Sverige
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Vill gärna förstå det jag ger mej in i
IVT Energy Focus 11, år: 1993
« skrivet: 26 december 2022, 20:30:09 »
Är det normalt att det fryser på efter expansionsventilen? Det var c:a 1-2 centimeter tjockt med is på detta röret innan kompressorn stängdes av och isen smälte bort.

Är det inte normalt, vad kan orsaken vara?

Det är bytt gas från R22 till R407C, samma mängd: 1,2kg, vad ska bytas vid denna konvertering om det behöver bytas något?

Hur kontrolleras att fasföljden för kompressorn (MANEROUP MT 31 HK 4 VE) är rätt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Energy Focus 11, år: 1993
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2023, 14:47:15 »
Är det inte kolvkompressor på så gammal värmepump?
Den kan köras åt båda håll i så fall, om det skulle vara en scroll så lyssna när den kör igång, fel håll låter illa.

Jag tror att expansionsventilen måste justeras efter en konvertering?

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: IVT Energy Focus 11, år: 1993
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2023, 01:37:21 »
Kompressoroljan är den enda som ska behöva bytas utöver gas. Torkfilter byter man för systemet varit öppet.
Om expansionsventilen behöver justeras vet jag inte, förmodligen är den efterjusterad i och med att R407C-mängden är utprovad under övervakad drift, då är man väldigt nära att även ha koll på expansionsventilen. Så vorde konstigt om inte den ställdes rätt.

Är ditt borrhål ganska kallt kan det du ser vara normalt och isoleringen är bara lite halvdan efter expansionsventilen. Ser ut som du inte har någon isolering alls?

En kyltekniker kan koppla upp sig på systemet och se om allt ser bra ut.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Kahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mariestad / Sverige
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Vill gärna förstå det jag ger mej in i
SV: IVT Energy Focus 11, år: 1993
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2023, 17:44:33 »
Kompressorn är en (MANEROUP MT 51 HK 4 VE). Inte MT31, felskrivit i 1:a inlägget.

Enligt datablad så är detta en ”Type: Hermetic piston compressor” så rätt antagande ”Carl N”, är dessa lika effektiva åt båda håll så det spelar alltså ingen roll?
Det är inte min anläggning utan min dotter och hennes kille som bor i Skåne.

Köldbärarslangarna är ingjutna i betong under en ströbädd för lösdrift av mjölk-kor och håller en temperatur på c:a 20°C, anläggningen körs med fast kondensering med termostat som ska stoppa innan högtryckspressostaten löser ut på c:a 53°C på framledningtempen. Anläggningen värmer vatten till diskvatten (2xVVB), kontoret i anslutning till stallet och till ett boningshus med en ackumulatortank via kulvert.

Det har varit kyltekniker på plats under hösten och när vi var där vid jul så märkte jag att kompresson gick hela tiden utan att som det verkade höja temperaturen någonting alls (elpatroner stöttar). Expansionsventilen är bytt. Tyckte att med så hög temp på brinevätska så borde den höja ganska så mycket på vattnet så att kompressor borde stanna någon gång, värmepumpen ska väl ge c:a 11kW.

Värmepumpen har fungerat ett tag (sen senhösten) för ägaren sa att han har knappt märkt att den gått tidigare

Läste på Thermias hemsida ” Inuti en värmepump: Kylkretsen” Då bör alltså röret till förångaren efter expansionsventilen isoleras (finns ingen alls), hur mycket/tjock isolering behövs, och isolerar man även expansionsventilen, kanske någonstans mer? (utrymmet som värmepumpen står i är varmt, gissningsvis c:a 20°C)

Vad blir skillnaden med isolering på röret efter expansionsventilen för funktionen?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT Energy Focus 11, år: 1993
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2023, 18:03:08 »
Vad är det för köldbärartemperaturer när pumpen gå? 20 grader är för hög temperatur för att vara under drift. Givarna visar ofta fel pga fuktskada men då brukar de visa helt olika värden.

Är det en markvärmeslinga eller ett borrhål som pumpen är kopplad till?

Isolering efter expansionsventilen har ingen betydelse för funktionen, men det förhindrar att det bildas kondens på röret som smälter och brukar ge en otrevlig gegga där vattnet hamnar. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Kahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mariestad / Sverige
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Vill gärna förstå det jag ger mej in i
SV: IVT Energy Focus 11, år: 1993
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2023, 18:33:04 »
Ägaren säger att det är c:a 3 difftemp på brinet vid gång.

Det är en form av markvärmeslinga, citerar mej själv i tidigare inlägg "Köldbärarslangarna är ingjutna i betong under en ströbädd för lösdrift av mjölk-kor..."

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT Energy Focus 11, år: 1993
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2023, 19:30:43 »
Jo, jag läste det där om ströbädd och lösdrift men jag utgick från att det var en kort sträcka till ett borrhål eller markslinga. Det här en rätt unik markslinga.
Om det är normalt eller inte med is på expansionsventilen beror på. På lågtryckssidan av expansionventilen är köldmediets temperatur uppemot 5 grader kallare än temperaturen på utgående köldbärare. På de flesta villavärmepumpar betyder det att det bildas is på expansionsventilen när pumpen går. Hur mycket is som bildas beror på temperaturen runt expansionsventilen. Står pumpen kallt blir det mer is. Det bildas också mer is om pumpen går långa tider i sträck. När den står still smälter isen.

Jag tycker mig kunna se att termometrarna visar runt 15 grader. Kan det stämma? Är det när pumpen går?

Om det är under drift när värmepumpen har gått ett tag verkar något vara fel, det ska inte kunna bildas is runt expansionsventilen då.


5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Energy Focus 11, år: 1993
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2023, 09:14:37 »
Stämmer nog det, 15 C på köldbäraren borde inte ge nån frost på expansionsventilen, nått är fel.
Det du kan kolla själv är att flödet på köldbäraren är OK, annars behövs en kyltekniker för att kolla att gasen inte läckt ut och att expansionsventilen är korrekt justerad?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mariestad / Sverige
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Vill gärna förstå det jag ger mej in i
SV: IVT Energy Focus 11, år: 1993
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2023, 15:11:37 »
"Roland"
Jag håller med om att den lösningen med markslingan är unik, ströbädden producerar en "del" värme...
Bilden är från 2021-01-21 och den är tagen bara för att jag ska komma ihåg hur det ser ut och försöka förstå systemet där...

"Carl N"
Hur kollar man flödet på köldbäraren, misstänker att det behövs monteras en flödesmätare i kretsen eller finns det något att sätt?


Har bett ägaren om info på köldbärartemperaturerna både i drift och med kompressorn avstängd, är 35 mil mellan denna VP och där jag bor.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Energy Focus 11, år: 1993
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2023, 16:06:41 »
Man kan ju kolla att cirkpumpen snurrar genom att lossa centrumskruven.
Finns nått smutsfilter så är det bra att kolla detta också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT Energy Focus 11, år: 1993
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2023, 16:58:12 »

Har bett ägaren om info på köldbärartemperaturerna både i drift och med kompressorn avstängd, är 35 mil mellan denna VP och där jag bor.

Temperaturvärden med kompressorn avstängd är till nytta enbart om köldbärarpumpen går när kompressorn står still. De värdena behöver man för att kunna kompensera för givarnas felvisning. I det här fallet med termometrar är det inte lika nödvändigt. De visar troligen mindre fel än vad elektroniska givare kan göra.

Finns det någon uppgift om längden på köldbärarslingan? Är det en slinga eller två parallellkopplade? Det säger en del om vilken köldbärardifferens som är rimlig under drift.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Kahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mariestad / Sverige
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Vill gärna förstå det jag ger mej in i
SV: IVT Energy Focus 11, år: 1993
« Svar #11 skrivet: 18 februari 2023, 11:39:28 »
Har varit på plats och försökt kolla lite...

Längden på köldbärarslingan: c:a 500 meter 40mm slang, det finns ingen som vet hur lång slingan är men bädden där slinga ligger är 48m x 9m och jag gissar att den ligger med c:a 1 meters mellanrum...

Köldbärarslingan är en slinga. Köldbärararslingan är inte ingjuten i betong utan ligger i en grusbädd under betongen, antog fel tidigare i tråden.

Temperaturer:
(instickstermometrarna till köldbärare fungerar inte)
Köldbärare: 18°C (kompressor avstängd och cirklulationpump igång)
Köldbärare retur: 16°C (värmepump i drift)

Värmebärare in: 46°C
Värmebärare ut: 48°C

Det händer inte speciellt mycket med värmebärare-temperaturen utan ganska konstant vid den temperaturen ovan…

När jag stänger av en förbrukningskrets (cirkulationspump, inte den cirkulationspumpen som är i värmebärarkretsen) så ökar värmebäraren upp till 52°C efter en liten stund.

Fortfarande fryser det på efter expansionsventilen, värmepumpen stannar i stort sett aldrig...

Har inte kontrollerat smutsfiltren…


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: IVT Energy Focus 11, år: 1993
« Svar #12 skrivet: 18 februari 2023, 17:01:18 »
Köp två utomhustermometrar och släpp ner utegivaren i varje KB-hål? Kör KB-pumpen manuellt utan kompressor en timme, notera temperaturer och sen slå på pumpen igen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT Energy Focus 11, år: 1993
« Svar #13 skrivet: 18 februari 2023, 18:56:08 »
Det är svårt att säga något utan mer temperaturdata. Att temperaturdifferensen värmebärare ut/in är låg kan betyda att pumpen ger låg effekt, men det kan också betyda att värmebärarflödet är väldigt högt eller att någon termometer visar fel.

Det faktum att det blir is efter expansionsventilen betyder att värmepumpen tar så pass mycket värme från köldbäraren att den kyls ner till runt noll grader. Temperaturen efter expansionsventilen blir då så låg att det bildas is på och efter den.

En sak som kan vara värd att kolla är köldmedierörets temperatur efter kompressorn. Temperaturen där ligger vanligen 30-35 grader över temperaturen på utgående värmebärare. Ligger den betydligt högre tyder det på sliten kompressor eller felinställd expansionsventil. I bägge fallen ger inte pumpen den effekt den ska ge.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Kahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mariestad / Sverige
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Vill gärna förstå det jag ger mej in i
SV: IVT Energy Focus 11, år: 1993
« Svar #14 skrivet: 20 februari 2023, 21:55:54 »
Jag har använt samma “anliggningstermometer” som jag flyttat runt, i och med att värdena inte ändras något nämnvärt har jag väntat en stund och sedan fotat mätaren.

Värmebärarpumpen är en Wilo Yonos PICO 25/1-6-130 ställd på ”stort hus” och maxflödet 3,6m3/h och den drar 40W som är maxeffekten, nominellt flöde enligt teknisk data är 0,38l/s (1,368m3/h) är flödet inställt för högt?

Köldbärarpumpen är en Wilo RS 30/100r med ett maxflöde på c:a (hittar bara bifogad fil), kan vara så att den är inställd på max flöde, nominellt flöde enligt teknisk data är 0,57l/s (2,052m3/h)
« Senast ändrad: 25 februari 2023, 13:23:03 av Kahl »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!