Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byta till Bergvärme eller byta upp nuvarande luftvattenvärme  (läst 1652 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 150kvm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Jag börjar precis fundera över om jag ska byta ut min nuvarande luft vattenvärme pump från Thermia som installerades 2008 till bergvärme. Den börjar låta mer och mer, enligt rörisar är troligen livslängden begränsad. Jag vill inte stå och behöva duscha kallt några veckor innan en ny panna installeras. Så hellre föregå.
Huset är 100 kvm + 50 kvm källare/bi yta. Byggt på 30 talet, troligen halvdan isolering men bra fönster. ca 18000 kwh årlig förbrukning. Samtidigt ser jag över möjligt bygglov om ca totalt 70 kvm och vill då at nya systemet även ska klara av detta. Dagens system är jag tveksam till om de håller för utbyggnaden.

Hur skulle ni göra? Köra tills de smäller eller planera för utbyte nu? Vad skulle ni byta till för pump och leverantör? Thermias service tycker jag har varit haldan så skulle föredra någon annan.

Tack på förhand! 

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Du har väl elpatron att falla tillbaka på om det skiter sig? Kör tills det rasar om det inte finns några andra problem med kapaciteten etc.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Byta till Bergvärme eller byta upp nuvarande luftvattenvärme
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2021, 16:26:34 »
Kör tills det rasar är väl inte ett seriöst svar.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Byta till Bergvärme eller byta upp nuvarande luftvattenvärme
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2021, 18:24:21 »
Tycker det är ett verkligt svar. Kör ras, slå på elpatron och få pumpen lagad på 1-2 veckor.

2008 är ingen ålder för en värmepump. Det kan vara underhåll som behövs, t ex gummifötter för kompressorn eller något ännu enklare. Det kan även vara kompressorn som börjar låta mer och har snart gjort sitt. Kompressorn låter naturligt mer när det blir kallare ute.
När den går sönder byter du bara kompressorn och monteringsdetaljer, inte hela värmepumpen.

Köper ju inte ny bil för däcken är slut om man säger så.

Tycker det överlag är dåliga värmepumpar på marknaden idag, jag kan inte rekommendera någon. Därför rekommenderar jag att köra vidare på en som fungerar och redan är installerad. Bergvärmepumpar har inte utvecklats mycket och därför går det inte räkna hem vinsten i effektivitet.
Beredarens livslängd är förstås en rysk roulett i sammanhanget. Men en intresserad installatör kan byta den eller ställa en ny tank vid sidan om om den dagen skulle komma. Generellt sagt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Byta till Bergvärme eller byta upp nuvarande luftvattenvärme
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2021, 20:00:01 »
Resonerar likadant, gasa tills det rasar, sen repar du din befintliga, du kan sällan räkna hem installation och pump på nytt om du inte har skyhöga uppvärmningskostnader. Jag har själv en bvp, kommer köra den helt slut, den är 10 år i dagsläget. Jag jobbar i och för sig som kyltekniker och Nibereparatör, så för mig är det inga problem att hålla liv i maskin, men kommer inte köpa beredare den dagen den springer läck, då blir det en elberedare, och så får pumpen fortsätta mata värme på huset. Ska bli kul hur länge den lever, har fjort ca 77 tusen starter, men den har ganska gynnsamma förhållanden i övrigt.

Utloggad 150kvm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta till Bergvärme eller byta upp nuvarande luftvattenvärme
« Svar #5 skrivet: 21 februari 2021, 23:44:45 »
Ja jag gjorde lite som svaret. Jag stängde dörren och lätt de vara. Bor i Stockholm och de är mer eller mindre omöjligt att få hit någon som faktiskt kan något om dessa maskiner.

Men nu fick jag ert felmeddelande ”Tillsats löst” och då hänvisar bara instruktionerna att man ska kontakt installatören. Men de återkommer aldrig. Blir absolut ingen Thermia igen. Har ni något tips? Hittar inget fel i säkringarna.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Byta till Bergvärme eller byta upp nuvarande luftvattenvärme
« Svar #6 skrivet: 22 februari 2021, 05:12:10 »
har du något överhettningsskydd som löst? kolla manual efter överhettningsskydd till elpatron

Utloggad 150kvm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta till Bergvärme eller byta upp nuvarande luftvattenvärme
« Svar #7 skrivet: 22 februari 2021, 18:25:09 »
Jag hittar ingen information allsin manual om vad överhettningskydd är.
Min model verket heta Atria Optimum 6.


Men hittad den IVT på youtube som hade fel på överhettningskydd och då skulle man återställa på en brun knapp. Härligt att jag hade en likadan brunknapp 😃
« Senast ändrad: 22 februari 2021, 18:32:51 av 150kvm »

Utloggad Fredrik567

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ett alternativ kan vara att byta till bergvärme utan att byta värmepump.
Thermia Atria är ju en bergvärmepump med en luftkollektor (utedelen), så det som behövs är ett borrhål.
Pumpen kommer garanterat att ge mer effekt med borrhål, vet dock inte hur mycket (kanske finns någon annan som har erfarenhet).

// Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!