Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: finns det ekonomi i en luft till/vatten?  (läst 4589 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kertoblo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
finns det ekonomi i en luft till/vatten?
« skrivet: 17 augusti 2006, 11:32:45 »
Hej !
har fått ett par offerter på luft till vatten från olika tillverkare, bla IVT.
En optima 700 komplett med elpanna 290a/w
priset ligger runt 90 tusen vilket jag tycker låter rätt så mycket. Jag skulle spara runt 11000 kWh om året.
Sär att jag lånar dessa 90000 och betalar tillbaka detta på 10 år, jag har då betalt in över 110000kr. Om jag spar 11000 kr så betyder det att tiden innan jag tjänar några nämnvärda pengar är för lång och pumpen kanske behöver byta kompressor eller nåt efter den tiden. Jag ser inte ekonomin i detta, kan någon hjälpa mig upp på banan igen?
En sak vore om min nuvarande panna gick sönder, då skulle den extra investeringen ligga på kanske 50000 vilket man (kanske) skulle kunna försvara men inte 90000.

synpunkter på detta
mvh /Daniel Eriksson

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: finns det ekonomi i en luft till/vatten?
« Svar #1 skrivet: 17 augusti 2006, 13:17:00 »
En enkel lönsamhetskalkyl räknat i fasta priser kan se ut så här. Investering 90.000 kr, tid 10 år och en antagen real ränta (nominell ränta minus inflationen, då vi räknar i dagens prisnivå) på 3% ger en årlig annuitet på 10.550 kr. Vid en antagen real ränta på 2% blir annuiteten 10.019 kr. Vid en amorteringstid på 15 år blir siffrorna 7.540 resp 7.004 kr. Tiden eller den antagna livslängden har således stor betydelse för kalkylen. Förutom dess finansiella kostaner måste man också ta hänsyn till underhållskostnader för pumpen.

Detta skall du då ställa mot besparingen, som vid ett elpris på 1 kr blir 11.000 kr. Detta kommer dock till skillnad från annuiteten att successivt öka, då man på goda grunder kan anta att elpriset kommer att öka snabbare är inflationen. Besparingren ökar alltså med tiden.

Men till sist är det ändå vilka antaganden man gör betr livslängd, ränta, inflation och prisutveckling på olja/el, som avgör lönsamheten. Tyvärr är detta oftast för enkelt eller ofullständigt hanterat i installatörernas kalkyler.

Sture


Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad kertoblo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: finns det ekonomi i en luft till/vatten?
« Svar #2 skrivet: 17 augusti 2006, 13:48:41 »
jag tycker ändå att tiden det tar innan jag ser riktig vinst på en sådan pump är något lång, 5-6 år skulle vara acceptabel.
och det finns för många osäkra parametrar för att jag handlöst ska kasta mig in och beställa en pump. Jag får gå igenom plus och minuslistan för övriga lösningar L/L värmepump + kamin kanske. Investering=45000:- kortare paybacktid

hmm, kan inget nÃ¥gonsin vara enkelt  ::)

/Daniel

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: finns det ekonomi i en luft till/vatten?
« Svar #3 skrivet: 17 augusti 2006, 14:42:48 »
Eller L/V-pump, dockad till befinlig panna/system...

mvh humlan.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: finns det ekonomi i en luft till/vatten?
« Svar #4 skrivet: 17 augusti 2006, 15:18:02 »
jag tycker ändå att tiden det tar innan jag ser riktig vinst på en sådan pump är något lång, 5-6 år skulle vara acceptabel.
och det finns för många osäkra parametrar för att jag handlöst ska kasta mig in och beställa en pump. Jag får gå igenom plus och minuslistan för övriga lösningar L/L värmepump + kamin kanske. Investering=45000:- kortare paybacktid
/Daniel

Återbetalningstiden säger inget om investeringens lönsamhet. Nackdelen med payback-metoden är, förutom att den i sin enklaste form inte tar hänsyn till räntan, att den inte beaktar vad som händer under den beräknade resterande livslängden efter återbetalningstiden. Det är ju normalt då man gör de stora vinsterna. Man måste se till kostnader och intäkter under hela den beräknade livslängden. Om du väljer, som "Humlan" föreslår, så måste du alltså lägga in i kalkylen ett ev byte av bef panna.

Skulle alla investeringsbeslut baseras på återbetalningstiden, så vore väl billiga luft/luft-pumpar det enda alternativet. De kanske återbetalar sig på ett par år, men att de sedan kraschar är inget som kalkylen tar hänsyn till.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: finns det ekonomi i en luft till/vatten?
« Svar #5 skrivet: 17 augusti 2006, 15:51:50 »
Jag håller med om, att bara se till återbetalningstiden/metoden, inte är nån vidare bra beräkningsmetod, den ger eg inget annat än "dagsfärsk" kalkyl. Idag är det ju faktiskt så, att ingen har den blekaste aning om, hur länge man kan anta en värmepump kommer att fungera. Utvecklingen av pumpar har gått fort, å tidsperspektivet är alldeles för kort, för att det ska finnas tillförlitligt underlag att utgå ifrån. Inte heller vet Vi nåt om, vilka kostnader, eller alternativ, som kommer att finnas i framtiden. Men det man med säkerhet kan påstå är, att vänta med ett byte, i tron att det ska komma bättre å billigare alternativ, det lär nog vara den absolut sämsta lösningen. Mitt förslag är, köp det som känns rätt för dig, å skit i resten. Att nåt annat skulle ha varit ett bättre alternativ, det kommar Du ändå aldrig få veta....

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: finns det ekonomi i en luft till/vatten?
« Svar #6 skrivet: 17 augusti 2006, 16:20:03 »
Kanske skulle du beställa värmepump och panna på nätet (t.ex. rinkaby rör) och göra merparten av montaget själv.
När du kommer till de delar som du inte klarar av (om det finns) så kan du ta dit en installatör som fixar det sista för någon tusenlapp.

Akilleshälen i detta resonemang är frågan om du kan hitta någon installatör som vill hjälpa dig med det sista... , men detta sätt att göra skulle kunna minska totalkostnaden till ca 70 000 kr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad anders_13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: finns det ekonomi i en luft till/vatten?
« Svar #7 skrivet: 19 augusti 2006, 10:00:57 »
Det lönar sig att kolla priser hos olika installatörer också.
Min installation kostade 79 000:- så det borde gå att få ner priset på IVT's lösning.

// Anders
Optima 700 + AW 290 -Nov 2005
Hus från 1938, 2 plan + källare, 2-rör, 16 radiatorer, 160 + 75 kvm uppvärmt yta

Utloggad miwu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsintresse
SV: finns det ekonomi i en luft till/vatten?
« Svar #8 skrivet: 26 augusti 2006, 21:13:47 »
Jag tror att många precis som du funderar över just lönsamheten. Själv har jag en 4 år gammal elpanna, helt funktionsduglig och håller säkert många år till, men man vill ju spara än mer energi. Om jag hade en gammal panna skulle jag inte tveka. Har tagit olika offerter med olika fabrikat, en saftade till pris 115.000kr (och då ingick inte allt, värsta jag sett...). Så kolla noga och begär in offerter, priset kan skilja.
Funderar mer och mer att hitta en enklare lösning som är billigare, docka min elpanna (har uttag för extern värmekälla, men vet mycket väl att just styrning blir problematiken? On/Off pump? Vad ska man välja? När den pumpen lägger av och det är det dax att byta alltihop.   
Villa 170kvm 2 plan i Stockholm, nyinstallerad Nibe F750 + Tilluftsmodulen SAM40.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 214
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!