Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken IVT ska jag välja?  (läst 1052 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christerhe

  • Gäst
Christerhe
Vilken IVT ska jag välja?
« skrivet: 27 augusti 2013, 08:02:40 »
Tjena
Jag har två offerter som skiljer sig ca 30 000:- i pris och den enda egentliga skillnaden är att den ena har en IVT PremiumLine EQ10 och den andra IVT Greenline HA C7 (billigare)

Premiumline har bättre verkningsgrad, men är den så mycket bättre att det motiverar det högre priset?

extremt kluven.... dontknow

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken IVT ska jag välja?
« Svar #1 skrivet: 27 augusti 2013, 08:32:43 »
Det skilje även effekt med 3 kW och även kompressor mm enligt IVT:s hemsida citat  ”Bland annat har vi tagit fram en helt ny kompressor, som är betydligt effektivare än sina föregångare samtidigt som den är vår tystaste någonsin. Vi använder också en nyutvecklad kylkrets och den senaste generationens självstyrda lågenergi-cirkulationspumpar på både den kalla och varma sidan. Dessa innovationer gör att IVT PremiumLine EQ är vår effektivaste bergvärmepump”.
 
Ta gärna offerter från flera märkens leverantörer.
Bosch, Nibe, Thermia mm. att jämföra med.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken IVT ska jag välja?
« Svar #2 skrivet: 28 augusti 2013, 13:21:05 »
Den ena har nästan 50% högre effekt än den andra. Vilken som passar bäst i just ditt fall är svårt att säga utifrån den info du ger...
Som sagt var; Ta in fler offerter och skriv gärna här vilka förutsättningar huset har (storlek, ålder, plats i Sverige, nuvarande värmesystem och energiförbrukning) och hur energikalkylerna ser ut i offerterna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!