Skrivet av: shelter
« skrivet: 04 april 2019, 11:14:48 »Alltså Torbjörn är tamefan en levande uppslagsbok
Skrivet av: shelter« skrivet: 04 april 2019, 11:14:48 »Alltså Torbjörn är tamefan en levande uppslagsbok
Skrivet av: tyke« skrivet: 01 april 2019, 17:54:44 »Vore ju klockrent om jag lyckats köpa ett måndagsexemplar ifrån denna arbetslina.. Kolla elschemat (bör finnas i bilens instruktionsbok eller i vilken gördetsjälvhandbok som helst). Men ingen elektronisk insprutning i denna kärran IOM förgasare.... Hittade en hängsäkring vid vä framskärm. Men den såg hel ut. Bromsljus blinkers fungerar skall kolla med släpet imorgon IOM att jag nyttjar det till jobb med firmabilen Tack! Skrivet av: torbjorn_forsman« skrivet: 01 april 2019, 10:39:14 »Kolla elschemat (bör finnas i bilens instruktionsbok eller i vilken gördetsjälvhandbok som helst).
Fungerar några andra tillbehör som matas via tändningslåset (vindrutespolare, strålkastartorkare, bromsljus, blinkers, backstrålkastare, temp- och bränslemätare, kontrollampor för laddning, oljetryck, choke)? Har bilen dragkrok? Fungerar några av signalerna i släpvagnskontakten i så fall? Vad jag skulle kunna tänka mig i första hand är fel i tändningslåsets "X" -kontakt (alltså den som ger ström i tillbehörs- och tändningsläge men bryts bort under start), eller någon varmgången kabelanslutning som har med den att göra - antingen vid tändningslåset eller något annat skarvställe under instrumentbrädan. 240 har tyvärr inga avlastningsreläer för vare sig ljusomkopplare eller tändningslås från fabrik, och det gör både att risken för varmgång i de komponenterna är större än den hade behövt vara, och att det ofta blir problem med spänningsfall (dåligt halvljus mm) när bilen börjar få några år på nacken. På vissa 240 finns det några odokumenterade (de finns alltså inte med i något känt elschema) hängsäkringar nära huvudplinten i motorrummet, ofta ligger de bakom batteriet så man inte ser dem om man inte lyfter ur batteriet. Och pga närheten till batteri och syraångor så är de ofta ganska sönderärgade. Men jag tror det framför allt är på årsmodellerna 87 och 88a (dvs tidiga bilar med elektronisk insprutning och katalysator) man hittar de där hängsäkringarna. Årsmodell 84 av 240 var ökänd för mycket montageslarv från fabrik. Det ryktades att när Volvo började massproduktionen av 700-serien så handplockades de bästa montörerna till 700-linan, och slöddret fick fortsätta bygga 240. Skrivet av: tyke« skrivet: 31 mars 2019, 16:12:59 »Hej!
Glad i hågen hade jag bestämt mig för att besiktiga min gamla Volvo en 244 -84 års modell. Började kolla lamporna o upptäckte att en av baklamporna inte fungerade. Förra ägaren har dragit en jordkabel mellan höger o vänster bak.... Hur som haver började jag rucka o vrida på lamphållaren i bagagerummet. Då blixtrade det till i ett "kontaktdon" som sitter bak bland alla lamphållare. Kontentan av det hela att "jag skall bara...." är att bak/körljusen plus värmefläkt plus vindrutetorkare är helt döda Kollat säkringar som tycks vara hela. Känns mer som jag bränt något relä.... Men ändå konstigt IOM att det både drabbat vindrutetorkare såsom fläkt För övrigt efter googlat så har jag inte blivit klokare över vars dessa reläer sitter i bilen. Alternativt att det finns någon mer plats för säkringar. Har bara hittat säkringshållaren vid förarplatsen som innehåller 16 säkringar. Är helt kass på elektronik Därför köpte jag den här "pärlan" för några år sedan. Inget centrallås eller annat som kan strula. Förgasare o inga elhissar osv.... En riktig sneak Volvo Tacksam för tips! Mvh Tyke |
|