Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: JNilsson
« skrivet: 07 augusti 2014, 16:45:02 »

Citat från: BigGitt
Man blir klokare och klokare...

När bilen med r134a står stilla med temp 22 grader och utan motor igång, vad är det för tryck som är rätt när den mätts på lågtrycksidan?

Runt 5bar, men det är meningslöst att mäta om det gäller fyllnadsmängd.
Det är samma tryck i ett lagom fyllt system och ett som det bara är en droppe flytande köldmedia kvar i.

Citat från: BigGitt

Sen när kompressorn startas, ökar trycket på högsidan och minskar på lågsidan (gissar). Är det fortfarande tryck på lågsida ? Fast kompressor suger?

Ja

Citat från: BigGitt
Om ja, vilket tryck handlar det om?

Beror på temperaturen i förångaren men runt 2,5 bar
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 07 augusti 2014, 16:03:54 »

Man blir klokare och klokare...

När bilen med r134a står stilla med temp 22 grader och utan motor igång, vad är det för tryck som är rätt när den mätts på lågtrycksidan?

Sen när kompressorn startas, ökar trycket på högsidan och minskar på lågsidan (gissar). Är det fortfarande tryck på lågsida ? Fast kompressor suger?
Om ja, vilket tryck handlar det om?

Skrivet av: xxargs
« skrivet: 06 augusti 2014, 19:02:20 »

Man fyller på högtrycksidan med exakt mängd med en maskin i produktionen precis som alla andra bilar...

felsökningen senare i bilens liv blir dock mycket bökigare när man inte kan mäta på lågtrycksidan eller om det inte finns sensorer som kan ge denna information...
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 04 augusti 2014, 17:48:41 »

"...det finns somliga bilmodeller där det inte finns någon lågtrycksidekoppling alls."

Hur fyller man på gasen då?

p.s. tack för svaret. Det stämmer med din beskrivning av kopplingarna. Det är standard r134a kopplingar. Nu vet jag det.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 04 augusti 2014, 06:05:49 »

ser dom ut som förvuxna tryckluftkopplingar ??

Då är det den minsta kopplingen som är lågtrycksidan - den största är högtrycksidan.


Det kanske verkar ologiskt  och man tycker att det borde vara tvärt om, men vid tillverkningen av fordonet så fyller man systemet med rätt antal gram och detta fylls på högtrycksidan och därför gjorde man kopplingen med större diameter på högtrycksidan för att det skulle gå fortare att fylla i produktionen var det tänkt.

Därför är ofta högtryckkopplingens anslutning lättare att hitta än lågtryckopplingen som kan vara ganska så gömd i en del bilmodeller (skruva bort strålkastare eller blinker - eller framhjul och innerskärm innan man ser den och kommer åt denna...) det finns somliga bilmodeller där det inte finns någon lågtrycksidekoppling alls.
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 03 augusti 2014, 21:50:31 »

Det finns 2 ventiler ganska nära varandra. En med större och en med mindre diametern.
Vilken används till påfyllning av köldmedia?
Dvs vilken tillhör lågtryck sidan?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!