Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tappar tryck F370  (läst 1101 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eric90

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tappar tryck F370
« skrivet: 30 januari 2022, 20:17:41 »
Hejsan!

Jag har en relativt ny F370 (2,5 år) men har under ett halvår (vad jag märkt, kan vara längre) haft problem med att jag tappar trycket nästan ner till 0 efter ca 2 veckor.

Jag har haft tekniker ute 2 gånger utan att dom hittat något fel på den, någon som har några tips eller idéer på vad det kan vara?

Tar tacksamt emot hjälp.

// Eric

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappar tryck F370
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2022, 22:23:31 »
Ner till noll , har du kollat luftrycket i kärlet ska ligga pÃ¥ ca 0,6 bar och dÃ¥ vara tomt pÃ¥ vatten, släpp ut och e vad du har, för lite sÃ¥ pumpar du i , sitter som en bilventil  pÃ¥ kärlet. Sen fylla upp till ca 0,8 bar. Att det kan Ã¥ka jojo beror kanske pÃ¥ det. När vattnet ökar och minskar i temp sÃ¥ Ã¥ker manometern jojo den med , allt mellan kanske 0,5 till noll , börja där och se vad du har och kom tillbaka

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tappar tryck F370
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2022, 11:49:31 »
Min läkte lite vid anslutningen mot elpatron.
Det kom inget vatten men jag kunde se spåren efter läckan när jag öppnade luckan framför.
Så in med en ficklampa i din värmepump och leta efter spåren efter läckan, det brukar se lite grisigt ut just där.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tjalve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappar tryck F370
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2022, 19:38:02 »
Ner till noll , har du kollat luftrycket i kärlet ska ligga pÃ¥ ca 0,6 bar och dÃ¥ vara tomt pÃ¥ vatten, släpp ut och e vad du har, för lite sÃ¥ pumpar du i , sitter som en bilventil  pÃ¥ kärlet. Sen fylla upp till ca 0,8 bar. Att det kan Ã¥ka jojo beror kanske pÃ¥ det. När vattnet ökar och minskar i temp sÃ¥ Ã¥ker manometern jojo den med , allt mellan kanske 0,5 till noll , börja där och se vad du har och kom tillbaka
Detta!!!
Jag hade samma problem med min F470 och det visade sig att expansionskärlet var paj.
Enklast är att bara öppna pannan och pumpa i lite luft med cykelpump och se om det löser problemet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!