Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fighter 1115 strular med varmvatten produktionen  (läst 789 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad P.Björk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fighter 1115 strular med varmvatten produktionen
« skrivet: 08 augusti 2021, 19:56:32 »
Hej alla. Är helt ny här på forumet och har använt sökfunktionen o Google men inte kunnat hitta riktigt mitt fel eller symtom.
Har en Fighter 1115 från 2005-2008 (089392) som efter semestern inte vill värma varmvatten. Elpatronen aktiveras inte utan lampan bara blinkar.
Försökte felsöka men kom inget vart och tog hit en jourvvs kille som inte heller hittade något konkret fel utan säger att allt pekar på reläkortet. Han ställde värmaren till ”nödläge” och elpatron aktiveras och varmvatten produceras.
Har själv lagt en beställning på nytt reläkort och även mjukstart kortet.
Tyvärr så hann jag inte få det innan helgen och vet inte riktigt när det kommer. Så för att stilla min nyfikenhet har jag provat allt o lite till när det kommer till pumpens funktioner. Slog till reläkortet med mejselskaftet och allt funkade helt plötsligt, skit nöjd gick jag till frun och sa att jag är som Jonas Gardel ”Queen of fucking everything” Men det varde inte länge för dagen efteråt hade den slutat fungera igen…
Lampan för elpatron blinkar men den aktiveras inte, vilket är själva felet. Men så ibland helt plötsligt när man står där och ändrar på vredet eller klickar på extra varmvatten aktivera elpatron och allt funkar igen. Men det känns som det är själva signalen att aktivera som saknas. Nästan lite som programvaran har blivit tokig och inte förstår vad den skall göra??
Vad säger ni experter, är det reläkortet eller nåt annat som spökar.

Har testat alla relän i menyn och dom funkar
Mätt elpatron och den är hel(funkar ju när den väl aktiveras)
Kompressorn startar och är ok
Luftat systemet
Funkar i nödläge
Värmeväxlaren ok

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fighter 1115 strular med varmvatten produktionen
« Svar #1 skrivet: 08 augusti 2021, 21:06:35 »
Kan vara en kallödning eller sprucket kort, om du bänder lite på kortet vid drift så märks det. Varför en ny mjukstart av                           Carlo  Gavazzi-typ, dom är inget bra. Men vet man inget så blir det som det blir.

Utloggad P.Björk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fighter 1115 strular med varmvatten produktionen
« Svar #2 skrivet: 08 augusti 2021, 23:02:40 »
Jo det skulle kunna va så. Fick den att starta för 2tim sedan så nu vågar jag inte röra i den :)
Beställde mjukstarten då jourkillen trodde den kunde va körd oxå. Men nu i efterhand har jag mätt att den funkar ok.
Kollade innan att man fick returnera om förpackning var obruten, så det skall va lugnt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fighter 1115 strular med varmvatten produktionen
« Svar #3 skrivet: 09 augusti 2021, 10:09:53 »
Hej!
Behåll mjukstarten, den är ökänd för att bruka ge upp på denna modell efter ett antal år, jag bytte till en nyare Carlo Gavazzi, de har gjort om konstruktionen lite så den nya kan vara lite bättre.  dontknow

Fel på reläkortet är inte så vanligt men om en smäll på kortet gör att det börja funka så kan det vara nått glapp.
Vanligast är att nån kontakt oxiderat, men detta borde juorkillen kollat.
Nått relä kan vara glapp eller kärva, då funkar de till och ifrån.

Så prova med nytt reläkort och rapportera resultatet.
« Senast ändrad: 09 augusti 2021, 10:12:37 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad P.Björk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fighter 1115 strular med varmvatten produktionen
« Svar #4 skrivet: 12 augusti 2021, 00:42:40 »
Så efter jag lekt med värmaren och test kört reläerna i menyn startade den och allt funkade perfekt i 3dagar. Men sen ikväll märkte jag att elpatron inte aktiveras igen och vatten är 33grader. Så jag provade allt jag gjort innan men utan lyckas och eftersom jag har nytt reläkort hemma provad jag att byta det, trodde inte riktigt att det skulle hjälpa men var ju tvungen att prova. Tyvärr hade så blev det ingen skillnad med nytt kort.
Lampan till elpatron blinkar men den aktiverar den inte oavsett vad jag gör. Gick åter igen in i menyn och testkörde reläkortet. 10sek senare klickar relät till och elpatronen aktiveras utan att jag gjort något? Stängde av den och den vägrar aktivera den igen.
Vet inte men det känns precis som den inte förstår vad den skall göra, typ som programvaran blivit tokig eller att någon givare visar fel?

/Per

Utloggad P.Björk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fighter 1115 strular med varmvatten produktionen
« Svar #5 skrivet: 12 augusti 2021, 11:05:23 »
Är det någon i Sthlm området som har ett styrkort att låna för provkörning??

/Per

Utloggad P.Björk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fighter 1115 strular med varmvatten produktionen
« Svar #6 skrivet: 13 augusti 2021, 15:27:05 »
Har hittat att kompresson var kortsluten och orsakade att styrkortet blev galet(skäm att jag inte kollat det mer noga) Kopplade ur kompresson från Mjukstarts relät och styrning av elpatron fungerar som det skall.
Verkar även som den har gått varm då isoleringen har smält och trillat ner. Hur länge den har stått still vet jag inte, men elförbrukingen sista 10mån har vart ca 40% högre än tidigare år...

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Fighter 1115 strular med varmvatten produktionen
« Svar #7 skrivet: 16 augusti 2021, 06:34:20 »
att isoleringen smält och trillat ner, sker på mer eller mindre varendaste en av dessa modeller, så det är ingen felorsak. Det blir varmt i lådorna, då det är täta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!