Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline E14  (läst 629 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Merca1215

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT Greenline E14
« skrivet: 04 februari 2021, 18:40:40 »
Har en IVT Greenline E14 som jag tycker beter sig konstigt.
Har inställt på värme kurva 3,8 ute temp -8,5 och pumpen har nu gått i ca 2 timmar utan tillskott.
Den skall bryta på 41,2 grader men efter ca 2 timmar kommer den bara upp i 39,6 grader.
GT 8 visar 52,7 grader GT 9 visar 45,5 grader GT10 visat 1,4 grader och GT11 visar -0,7 grader.
Kompressortemperaturen tycker jag är väldigt hög 96 grader.
Tillskottstimern 8.1 är inställd på 50 minuter men går ej in. Blockering tillskott 8.2 är satt till ej aktiv.
Varför går ej tillskottet in och höjer temperaturen till 41,2 som ju skulle stänga av kompressorn?
Är det något annat som gör att tillskottet ej går in är temperatur differensen mellan 39,6 grader till 41,2 grader
för låg så att den inte går inför detta?


Utloggad Andreas013

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline E14
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2021, 22:07:29 »
Är tillskott aktivt i menyn för val av tillskott JA/NEJ? 
Jag tycker du kommer så nära i temp på retur så om komforten inte är lidande så sparar du många kronor genom att bara köra kompressor till denna utetemp. Ang. ditt värde för GT8 och 9, kan det vara så att den precis gjort tappvatten då de är höga. Det skulle också förklara kompressortempen på 96 efter tappvattenladdning.


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Greenline E14
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2021, 22:44:02 »
Har en IVT Greenline E14 som jag tycker beter sig konstigt.
Har inställt på värme kurva 3,8 ute temp -8,5 och pumpen har nu gått i ca 2 timmar utan tillskott.
Den skall bryta på 41,2 grader men efter ca 2 timmar kommer den bara upp i 39,6 grader.

Din värmepump strävar efter att hålla temperaturen på börvärdet d.v.s. temperaturen på GT1 som är 2,5° under stopptemp eller 38,7°.

Nu har du en temperatur på GT1 som är högre än börvärdet, och ska absolut inte trigga något tillskott. Det finns inget önskvärt i att värmepumpen ska stanna så länge det finns ett värmebehov.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 701
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!