Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Till hur lÃ¥ga temperaturer kan man köra HE9DKE?  (läst 2116 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Malle76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Till hur låga temperaturer kan man köra HE9DKE?
« skrivet: 10 september 2006, 00:53:03 »
Hej,

vi har nyss köpt en Panasonic HE9DKE och i bruksanvisningen som medföljer står att pumpen får köras ner till -15 grader. Är det här bara rekommendationer eller måste man slå av pumpen vid lägre temperatur?
Har för mig att säljaren talade om verkningsgrad ner till -22...

Utloggad Ingeniøren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammerfest/Norge
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • 2 Stk Panasonic E12 EKEB. KJEMPEFORNØYD!!
SV: Till hur låga temperaturer kan man köra HE9DKE?
« Svar #1 skrivet: 10 september 2006, 08:10:15 »
Har selv aldri hatt eller sett en HE9DKE, men har lest om flere her pÃ¥ forumet som ennÃ¥ har god varme ut av HE9 helt ned til -25 til -28  ºC. Lavere temperatur enn dette sÃ¥ anbefales det vel Ã¥ stenge av pumpen. Du blir nok veldig godt fornøyd med din pumpe skal du se  :)
2 Stk Panasonic E12 EKEB installert 1. Juni 2006.
Hus: 170-180 m2, 2 Plan, godt isolert, bygd 2004.
Totalt årsforbuk UTEN varmepumpe: ca. 30000 kWh.
1 stk plassert over en dør på plan 1, og 1 stk plassert i trapp ca 1/2 m over gulv på plan 2.

Utloggad stisse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Till hur låga temperaturer kan man köra HE9DKE?
« Svar #2 skrivet: 11 september 2006, 19:26:36 »
Jag fÃ¥r rekomendera att du inte stänger av pumpen ALLS även hur kallt det än är ... tänk dig att utedelen är helt nerfrusen och du ska starta den, hur bra tror du att kompressorn mÃ¥r av det?  :-\
Man får alltid ut dubbelt så mycket som man stoppar in. (rätta mig om jag har fel)

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Till hur låga temperaturer kan man köra HE9DKE?
« Svar #3 skrivet: 11 september 2006, 21:56:15 »
Stisse du tar feil , er ingen garanti for Ã¥ fÃ¥ igjen dobbelt av hva du tilfører  , virkningsgraden faller jevnt sÃ¥ fort du fÃ¥r noen kuldegrader . Men som hovedregel sÃ¥ kan det nok antas at du ihvertfall fÃ¥r igjen mer en det som tilføres opptil ca. 22 kuldegrader , men slett ikke dobbelt sÃ¥ mye . Men opptil 15 kuldegrader er det nok pÃ¥ nyere maskiner vanlig at den gir tilbake omtrent dobbelt ( og mere enn det nÃ¥r det er mildere). Antar de fleste er enig ?

Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!