Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: En billig och bra luft/vatten värmepump  (läst 8030 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad miwu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsintresse
En billig och bra luft/vatten värmepump
« skrivet: 26 augusti 2006, 21:41:51 »
Jag slänger ut en fråga till Er alla.
Vad skall jag välja för luft/vatten värmepump?
Mina förutsättningar är följande:
Bor i Stockholm, har idag en 4-5år elpanna (CTC Excellent) med 180-200 liters tank. Man kan koppla till en extern värmekälla. Jag vill docka in en luft/vatten värmepump. Jag vill att l/v pumpen förvärmer helt enkelt medan elpannan tar toppen (upp till 55-65 grader). Har inte plats för en ytterligare ack tank. Eller finns en annan vettig lösning, förslag! Vill inte avveckla nuvarande panna, de offerter på byte jag fått landar alla på från 79.000kr upp till 120.000kr för en luft/vatten pump. Ekonomisk oförsvarbart, vinsten skulle bli 10-12.000kwh/år. Återbetalningstiden närmare sig 8-10år, möjligen blir det kortare eftersom elpriset antagligen går upp, den det gör räntan också, så den kalkylen...hm.
Jag saknar helt från mänga installatörer en vettig kalkyl. De vill helt enkelt sälja.
Idag är min totala förbrukning 24.000kwh (uppvärm yta 165kvm).
En luft/vatten pump för max 40.000kr inkl installation + styrning är det möjligt? Och vad kan den då spara? Låt höra vad just din erfarenhet är, och vad är ditt råd! Luft/luft är inte lämplig planlösning är inte öppen, många små rum, 6rok på 2 plan.
Villa 170kvm 2 plan i Stockholm, nyinstallerad Nibe F750 + Tilluftsmodulen SAM40.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: En billig och bra luft/vatten värmepump
« Svar #1 skrivet: 27 augusti 2006, 14:22:40 »
Jag slänger ut en fråga till Er alla.
Vad skall jag välja för luft/vatten värmepump?
Mina förutsättningar är följande:
Bor i Stockholm, har idag en 4-5år elpanna (CTC Excellent) med 180-200 liters tank. Man kan koppla till en extern värmekälla. Jag vill docka in en luft/vatten värmepump. Jag vill att l/v pumpen förvärmer helt enkelt medan elpannan tar toppen (upp till 55-65 grader). Har inte plats för en ytterligare ack tank. Eller finns en annan vettig lösning, förslag! Vill inte avveckla nuvarande panna, de offerter på byte jag fått landar alla på från 79.000kr upp till 120.000kr för en luft/vatten pump. Ekonomisk oförsvarbart, vinsten skulle bli 10-12.000kwh/år. Återbetalningstiden närmare sig 8-10år, möjligen blir det kortare eftersom elpriset antagligen går upp, den det gör räntan också, så den kalkylen...hm.
Jag saknar helt från mänga installatörer en vettig kalkyl. De vill helt enkelt sälja.
Idag är min totala förbrukning 24.000kwh (uppvärm yta 165kvm).
En luft/vatten pump för max 40.000kr inkl installation + styrning är det möjligt? Och vad kan den då spara? Låt höra vad just din erfarenhet är, och vad är ditt råd! Luft/luft är inte lämplig planlösning är inte öppen, många små rum, 6rok på 2 plan.

För 40 000:- får du nog göra en del av jobbet själv, en Nibe 2005-8 kostar 38 500:- och en CTC EcoAir 107 kostar 37 600:- på http://www.rinkabyror.se/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

ny i gamet

  • Gäst
ny i gamet
SV: En billig och bra luft/vatten värmepump
« Svar #2 skrivet: 01 september 2006, 00:33:58 »
ja för 40 lappar kommer du ingen vart . håltagning isolering fundament . med lite klurighet klarar man sig på 65- 70000 men då behöver du en spets beredare. då kan du behålla pannan . *vinkar*

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: En billig och bra luft/vatten värmepump
« Svar #3 skrivet: 01 september 2006, 09:22:05 »
Titta på www.ecozon.se jobbar med låga tryck vilket sparar på VP mycket. Jobbar ned till -15grader.

mvh Rickard

ny i gamet

  • Gäst
ny i gamet
SV: En billig och bra luft/vatten värmepump
« Svar #4 skrivet: 04 september 2006, 20:02:50 »
essen company.se. airvell bra grejer  Thumbsup

Utloggad Infodan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: En billig och bra luft/vatten värmepump
« Svar #5 skrivet: 05 september 2006, 22:06:01 »
En mycket prisvärd 4 eller 7-kilowattare hittar Du på www.energisparbolaget.se
www.energisparbossan.se säljer dom för 47 resp 57 tusen inkl. installation  Thumbsup

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: En billig och bra luft/vatten värmepump
« Svar #6 skrivet: 06 september 2006, 15:01:21 »
Har du kollat http://www.xn--vrmepumpar-q5a.net/wichita_l_v.html

Verkar faktiskt inte vara så tokiga och billiga är de ju. Har ju ungefär samma tekniska egenskaper som en del andra (NIBE, CTC mfl) on/off, R407C mm. Dock inget vatten i utedelen utan värmeväxlaren sitter inne. Deras minsta kostar med tank och ink moms ca 27 250 och sen tillkommer installationen för 4.400 och den innefattar:

4 meter rör (inne till utedel)        Extra rör debiteras 390:-/m
4 meter elkabel (inne till utedel) Extra elkabel debiteras 280:-/m
1 väggstativ .
4 st vibrationsdämpare .
1 st borrning av väggenomföring.
2 meter kanalrör pÃ¥ utsidan.                   Extra 250.-/2 meter
1 st topphatt/kanal                                 Extra 60:-/st
2 – 4 meter kondensslang.                     
Vakuum sugning.
Kontroll och demonstration av funktion.

Låter inte så hemskt om man nu mest tänker till kostnaden. Vet inte hur kvalitén är men det går att köpa till en 5-års försäkring som kostar ca 1000kr.


Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: En billig och bra luft/vatten värmepump
« Svar #7 skrivet: 07 september 2006, 06:38:10 »
En mycket prisvärd 4 eller 7-kilowattare hittar Du på www.energisparbolaget.se
www.energisparbossan.se säljer dom för 47 resp 57 tusen inkl. installation  Thumbsup



Mycket prisvärd?????????? en NA mycket prisvärd, har du druckit? studs

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!